ژیمناستیک در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشت؛

کیخا: هدفم رسیدن به مدال آسیایی و کسب سهمیه المپیک است/ قصد خداحافظی ندارم

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۴:۴۳:۳۵
کد خبر: ۶۴۸۵۹۸
کیخا: هدفم رسیدن به مدال آسیایی و کسب سهمیه المپیک است/ قصد خداحافظی ندارم
ملی‌پوش ژیمناستیک ایران، گفت:در حال حاضر تمام هدفم حضوری موفق و کسب مدال در بازی‌های آسیایی و همچنین کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزازی برنا، سعیدرضا کیخا درباره حضورش در جام ستارگان ژاپن و کسب مدال نقره و حرکت خرک حلقه گفت:‌ حضور در این مسابقات برای هر ژیمناستی باعث افتخار است چون تنها قهرمانان جهان و المپیک دعوت می‌شوند و فدراسیون ژاپن رسماً از افراد دعوت می‌کند. افتخاری بود برای من که به نمایندگی از ایران در این رقابت‌ها به میدان رفتم و موفق به کسب مدال نقره شدم.

وی افزود: ژاپن با تیم اصلی‌اش در این مسابقات شرکت کرده بود. نفر سوم حرکت من قهرمان جهان بود که وسیله تخصصی‌اش هم خرک حلقه است. خوشحالم که در این دور از رقابت‌ها موفق به کسب مدال نقره شدم. البته به غیر از من سال ۲۰۱۴ نیز خناری‌نژاد نیز در دارحلقه شرکت کرده بود که او هم نایب قهرمان شده بود. 

ملی‌پوش ژیمناستیک ایران درباره برنامه‌های این رشته گفت: در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های خوبی در ژیمناستیک ایران بوده‌ایم من هم عملکرد خوبی در این مدت داشته‌ام امسال در آسیا به مقام رسیدم با توجه به اینکه قدرت‌های اصلی جهان و المپیک در رشته ژیمناستیک ورزشکاران آسیایی به خصوص در جنوب شرق هستند کسب مدال در آسیا کمتر از جهان نیست چرا که بسیاری از عنوان‌داران جهان المپیک حضور دارند. ما هم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا با الگوبرداری مناسب از کشورهای صاحب سبک به پیشرفت ژیمناستیک کمک کنیم.

کیخا درباره ثبت دو حرکت در کتاب داوری ژیمناستیک و اینکه باز هم برنامه‌ای برای ثبت حرکت جدیدی در این رشته دارد، گفت: در ماههای گذشته موفق به ثبت دو حرکت به نام خودم و البته ایران شدم. یکی از قهرمانان المپیکی این رشته گفته بود که آرزویش ثبت حرکتی به نامش در کتاب داوری ژیمناستیک است که یک ایرانی موفق به کسب این افتخار شده کار ارزشمندی است. در مسابقات ژاپن نیز حرکت جدیدی انجام دادم که باعث ایجاد چلنج و جلب توجه داوران شد. به طوری که از من خواستند بار دیگر این حرکت را تکرار کنم. این حرکت جدید به فدراسیون جهانی ارسال و با ارزش E ارزیابی شده است. در برنامه‌ام این حرکت را اجرا کردم و باید برای تأیید آن جلسه‌ای در فدراسیون جهانی تشکیل شود و مورد تأیید قرار گیرد.

وی افزود: البته تمام این موفقیت‌ها حاصل تلاش مجموعه فدراسیون و خانم درگاهی بوده است. امیدوارم با تداوم این روند شاهد درخشش ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی باشیم. در مدت کوتاه حضور خانم درگاهی با توجه به اینکه وی از خانواده ژیمناستیک هستند و شناخت خوبی از این رشته دارند شاهد اتفاقات خوب و مثبتی بوده‌ایم.

ملی‌پوش ژیمناستیک ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایطی که در این رشته دارد آیا برای به خدمت گرفتن یک مربی با دانش و درجه یک خارجی احساس نیاز نمی‌کند، گفت:‌موضوعات مهم‌تری داریم خوشبختانه مربیان داخلی ما با مربیان خارجی برابری می‌کنند. البته اگر مربی خارجی هم بیاید. اما دستش بسته باشد و امکانات لازم را نداشته باشد نمی‌تواند تفکرات و برنامه‌هایش را پیاده کند در حال حاضر مباحث سخت‌افزاری، تشکیل مدارس ژیمناستیک، برگزاری طرح‌های استعدادیابی و تجهیز و ساخت سالن‌های ژیمناستیک اولویت بیشتری دارند. در کشورهای دیگر ورزشکار حرفه‌ای تمام تمرکزش روی ورزش و تمریناتش است اما من مجبورم با توجه به اینکه شاغل هستم بعد از ساعات کاری تمرین کنم که این موضوع باعث عقب افتادن من از برنامه‌هایم می‌شود.

کیخا درباره برنامه‌هایش برای آینده گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی خوب برای اولین‌بار در بازی‌های آسیایی روی سکو برویم. در این سال‌ها چندین بار به فینال رسیده‌ایم اما موفق به کسب مدال نشده‌ایم. در بازی‌های آسیایی اینچئون به فینال رسیدم اما متأسفانه موفق به حضور در سکو نشدم. امیدوارم در این دوره با برنامه‌‌ریزی مناسب این مرحله را هم رد کنیم. البته همانطور که گفتم با توجه به حضور ابرقدرت‌های جهانی در آسیا حضور در فینال مسابقات آسیایی معادل کسب مدال است. البته اگر من در اینچئون نمره مرحله مقدماتی‌ام را تکرار می‌کردم نایب قهرمان می‌شدم. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت عدم تدارکات مناسب و حضور در مسابقات بین‌المللی مناسب بود. تنها چند ماه اردو برگزار کردیم که نمی‌توانست جایگزین خوبی برای مسابقه باشد.

وی افزود: خوشبختانه فدراسیون در این دوره برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است در مسابقات اسلونی شرکت کردیم، در تورنمنت ژاپن به میدان رفتم و اواخر امسال هم در جام جهانی باکو شرکت خواهم کرد که این میادین تأثیر زیادی در شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت دارد. حضور در چنین میادنی در رشته‌ای مانند ژیمناستیک باعث کاهش استرس و افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود به خصوص در وسیله‌ای مانند خرک که کوچکترین لغزش باعث از دست رفتن مدال می‌شود از سوی دیگرحضور ما در  میادین بین‌المللی باعث تغییر نگرش کشورهای دیگر روی ژیمناست‌های ایرانی می‌شود. شاید همین عدم شناخت روی نام ایران برخی مواقع به ضرر ما شود.

ملی‌پوش ژیمناستیک ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط سنی‌اش آیا قصد خداحافظی از دنیای قهرمانی را ندارد، گفت: تمام هدفم کسب افتخار برای ایران است تلاشم را می‌کنم و تا جایی که توان داشته باشم حضور دارم. زمانی هم که فدراسیون تشخیص دهد فرد بهتری می‌تواند جایگزین من باشد به او کمک خواهم کرد. در حال حاضر تمام هدفم حضوری موفق و کسب مدال در بازی‌های آسیایی و همچنین کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز