اتفاقات خوبی در ۳۹ سال گذشته رخ داده است؛

داورزنی: برای کمک به عراق از ظرفیت‌های ورزشی خودمان استفاده می‌کنیم/ از برنامه‌های فدراسیون فوتبال حمایت خواهیم کرد

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۱۱:۴۱:۰۳
کد خبر: ۶۶۹۹۸۱
داورزنی: برای کمک به عراق از ظرفیت‌های ورزشی خودمان استفاده می‌کنیم/ از برنامه‌های فدراسیون فوتبال حمایت خواهیم کرد
معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، گفت: در دورترین نقاط کشور با برکت جمهوری اسلامی ورزش کشور کارنامه قابل قبولی در توسعه زیرساخت ها داشته است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ صبح امروز نشست خبری محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان درخصوص ارائه برنامه های دهه مبارک فجر برگزار شد.

داورزنی در ابتدای این نشست خبری، گفت: سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی را تبریک می گویم. یک نگاه اجمالی اگر داشته باشیم در این 39 سال و دستاوردهایی که این انقلاب برای کشور داشته علیرغم سختی‌ها و مشکلاتی که وجود داشته و شیطنت‌هایی که بعضی کشورها برای تخریب انقلاب انجام دادند ولی تحول بسیار عظیمی در این سال‌ها اتفاق افتاده است.

وی درخصوص جاده سازی، زیرساخت های اقتصادی و پروژه های کلان تحول بزرگی در کشور رخ داده است، بیان کرد: اگر بخواهیم مقایسه کنیم می‌بینیم نسبت به حکومت قبل کشور ما پیشرفت های چشم گیری داشته است. استکبار جهانی در این سال‌ها سعی کرد با هر ترفندی به کشور ضربه بزند. قسمتی از این تخریب ها نیز در حوزه ورزش کشور به وجود آمد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی یک مجموعه بزرگ به نام آزادی ساخته شد ولی اگر بعد از انقلاب را نگاه کنیم در کلان شهرهای ما استادیوم‌های بزرگ با ظرفیت های بالا و همچنین استادیوم های با ظرفیت های پایین تر ساخته شد. علیرغم همه مشکلات ولی شاهد بودیم که فشارها باعث نشد که ما از پیشرفت جا بمانیم. در دورترین نقاط کشور با برکت جمهوری اسلامی ورزش کشور کارنامه قابل قبولی در توسعه زیرساخت ها داشته است.

داورزنی با اشاره به اینکه  وقتی تحریم هایی درخصوص کشور صورت می‌گیرد باعث می شود که از لحاظ نقدینگی با مشکل مواجه شویم و اتمام پروژه ها با کندی پیش رود، اضافه کرد: با همه کمبودها و مشکلات اقتصادی توانستیم بهترین مجموعه های ورزشی را در کشور احداث کنیم. قبل از انقلاب و اوایل انقلاب با مشکلات زیادی در حوزه مجموعه‌های ورزشی روبرو بودیم ولی پیشرفت ایران چشم گیر بود و به هیچ وجه نمی‌توان فضای ورزشی کشور را با قبل از انقلاب مقایسه کرد.

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه درست است که در خصوص مدیریت بعضی مجموعه های ورزشی کوتاهی صورت گرفت، افزود: این مسائل باعث شده که مشکلاتی از قبل به وجود آید ولی باید این را در نظر داشت که سرانه ورزشی ما گسترش قابل قبولی داشته است. این اتفاقات بزرگ با وجود جنگ تحمیلی صورت گرفت. همچنین توانستیم درخصوص موفقیت در ورزش قهرمانی نیز افتخارآفرینی کنیم و جایگاه ورزش ایران در آسیا و جهان ارتقا پیدا کرد. در بعضی از رشته‌ها آرزو می‌کردیم که در آسیا بتوانیم نتیجه بگیریم ولی الان در جهان حرف برای گفتن داریم. در رشته‌های انفرادی مانند وزنه برداری، کشتی، تکواندو، کاراته و ووشو اتفاقات خوبی در 39 سال گذشته رخ داده و این موفقیت‌ها در رشته‌های تیمی مانند والیبال نیز به وقوع پیوست.

وی یادآور شد: باید بخش خصوصی را بیشتر وارد ورزش کشور کنیم و تصدی دولت در ورزش را کم کنیم. قهرمانان به ایران عزت و افتخار می دهند و وقتی پرچم جمهوری اسلامی را در میادین بین المللی بالا می‌برند باعث افتخار است. باید همه نکات و مشکلات نیز دیده شود. سعی خواهیم کرد که دسترسی ورزش را برای آحاد مردم آسانتر کنیم و در ورزش قهرمانی نیز توجه بیشتر خواهیم کرد. یکی دیگر از اتفاقات خوبی که بعد از انقلاب در حوزه ورزش صورت گرفت توجه ویژه به ورزش بانوان بود که با بها دادن به آنها زمینه رسیدن به موفقیت بانوان فراهم شد و بسیار ارزشمند است که یک دختر 18 ساله ایران در بزرگترین رویداد ورزشی جهان مدال برنز را کسب کرد.

داورزنی با بیان اینکه برای کشور بسیار ارزشمند است که تیم ملی فوتبال ما برای دومین بار پیاپی به جام جهانی صعود کردیم و با برنامه ریزی های انجام شده در جام جهانی 2018 روسیه قدرتمندتر ظاهر شود، اشاره کرد: جایگاه فوتبال ایران در آسیا بی نظیر است و این افتخارات تصادفی به وجود نیامده است. رسیدن به این دستاوردها نیاز به ثبات بوده که ورزش کشور با توجه به تنگناها توانست کارنامه موفقی داشته باشد. به عنوان کسی که در این سال ها در ورزش کشور حضور داشتم می‌گویم که پیشرفت ورزش ما بی نظیر است هرچند که برای رفع نواقص و کمبودها نیز تلاش خواهیم کرد. سیاست کلی ما این است که آن چه در سند چشم انداز دیده شده باید بتوانیم در خیلی از رشته ها حرف اول را در آسیا بزنیم و در یکسری از رشته ها نیز جزو سه کشور برتر جهان باشیم.همیشه استقلال‌ داشتیم بعد از انقلاب و با این استقلال توانستیم رشد پیدا کنیم و همین موضوع باعث نگرانی استکبار جهانی شده است.

وی در ادامه گفت: تشکر می کنم از همه کسانی که در این سال های بعد از انقلاب برای توسعه ورزش کشور نقش داشتند. شهدای ورزشکاری که برای اعتلای نام ایران جان خود را از دست دادند. در ایام الله دهه فجر بسیاری از فدراسیون های ما به صورت نمادین مسابقاتی را برگزار خواهند کرد به علاوه اینکه حوزه ورزش همگانی همایش های متنوعی را خواهیم داشت. در مجموع کل کشور به مناسبت دهه فجر 2220 برنامه استانی، کشوری و ملی برگزار خواهد شد.

داورزنی با تاکید بر اینکه برای همه ما این حساسیت وجود دارد که حقی از ما ضایع نشود. جلسه ای که در AFC برگزار شده قرار شد که بازی ها به صورت رفت و برگشت انجام شود، بیان کرد: عربستانی ها با صحبت اینکه ایران نا امن است از طرف فیفا یک شرکت به ایران آمد که بازدید کند که از لحاظ امنیتی در چه شرایطی قرار دارد. بحث ما با فدراسیون فوتبال این است که باید به دنبال احقاق حق خود باشیم. به دنبال این هستیم که گزارش ناظری که به ایران آمده چه بوده است. هرچند که به صورت شفاهی اعلام کرده بود که ایران مشکل امنیتی ندارد. اجازه نخواهیم داد حقی از کشورمان ضایع نشود. به عنوان وزارت ورزش نمی‌توانیم به صورت مستقیم وارد این قضیه شویم چون AFC نمی‌خواهد که سیاست وارد فوتبال شود. درخواست فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ما این است که گزارش ناظر فیفا به صورت رسمی اعلام شود. در چند سال گذشته تیم ها و نفرات مختلفی از کشورهای دنیا به کشور ما آمدند بدون اینکه هیچ گونه مشکلی پیش آمده باشد.

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، اضافه کرد: ما به دفعات میزبان کشورهای آسیا و کشورهای جهان بودیم و به دفعات در مسابقات حضور داشتند و هیچ مشکلی تا به حال پیش نیامده است و انتظار ما نیز از AFC این است که تصمیمی که می‌گیرد مطابق با شعاری باشد که می‌دهد. ما در امورات داخلی باشگاه‌ها دخالت نمی کنیم و باشگاه ها باید استقلال خود را حفظ کنند. کمیته اخلاق و کمیته انضباطی باشگاه ها و فدراسیون به این خاطر است که در خصوص تخلفات رسیدگی کنند. قطعا اگر در باشگاهی تخلف صورت گرفته باشد کمیته اخلاق رسیدگی می کند. درخصوص طارمی در سفری که معاون اول رییس جمهور به ترکیه داشت و با مذاکراتی که با آقای اردوغان داشتند مشکلات باشگاه ریزه اسپور برطرف شد ولی این حاشیه‌های به وجود آمده در تلویزیون به نفع ورزش و فوتبال ما نیست.

وی در ادامه افزود: با آقای تاج صحبت کردیم که هرکسی در پرونده طارمی تخلف کرد چه اینکه فرد حقیقی باشد یا حقوقی باید با آن به شدت برخورد شود. ورزشکار و باشگاه با توجه به قراردادی که هست باید اصول اخلاقی را رعایت کنند. ما به عنوان اینکه مسلمان هستیم باید روی مسئله اخلاق خیلی دقت بیشتری داشته باشیم. نباید بگذاریم حیثیت مردم ما لکه دار شود.

داورزنی درخصوص اعزام نفرات نهایی به مسابقات آسیایی، تصریح کرد: نخستین رویکرد ما این است که تیم هایی اعزام شوند که امید کسب مدال در آنها بیشتر است. روی رشته‌هایی مانند تنیس، بولینگ و بیلیارد در حال بررسی هستیم که برای اعزام آنها به جمع بندی برسیم. با روسای برخی از فدراسیون‌ها صحبت کردیم و تلاش خواهیم کرد که کاروان خوبی را اعزام کنیم و باید این را نیز مدنظر داشته باشیم که تیم ها در این مسابقات بتوانند کسب تجربه کنند. احتمالا طی روزهای آینده تصمیم نهایی خواهیم گرفت که چه تیم هایی با چه نفراتی حضور داشته باشند. با همکاری کمیته ملی المپیک نفرات اعزامی قبل از سال جدید مشخص خواهند شد و برنامه ریزی خواهیم کرد که کاروان قدرتمندی را روانه بازی ها کنیم. هفته آینده سرپرست فدراسیون گلف و تیروکمان معرفی خواهد شد. اساسنامه‌ای که  شجاعی روی آن تاکید داشت مورد تایید هیات دولت نبود و در زمان مقرر انتخابات آن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت و شخص دکتر سلطانی‌فر و  ورزشکاران جانبازان و معلولان و همچنین اساسنامه پارالمپیک حساسیت ویژه دارند و اساسنامه آن در دست بررسی است در هیات دولت و سعی خواهیم کرد که دست کمیته ملی المپیک و پارالمپیک بسته نباشد. سعی می‌کنیم که برنامه‌ها و اردوهای ورزشکاران جانبازان ومعلولان لغو نشود. من چند مسئولیت در کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی دارم که ربطی به حضور نداشتنم در فدراسیون والیبال ندارد. افراد با توجه با سابقه و عملکردشان برای برخی از پست های کنفدراسیون آسیا و جهان انتخاب می شوند. بعد از 10 سال زحمتی که کشیدیم به عنوان عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی انتخاب شدم. همچنان در کنفدراسیون آسیا و جهانی حضور خواهم داشت و به رییس فدراسیون والیبال کمک خواهم کرد که روند پیشرفت این رشته حفظ شود.

داورزنی با اشاره به اینکه ما باید ببینیم از مربی خارجی چه می خواهیم، افزود: نوع قرارداد اینطور است که به مدت یک سال و یا دو سال قرارداد می‌بندیم و او نیز وظایفی را طبق قرارداد دارد که باید انجام دهد. در فدراسیون والیبال به دنبال این بودیم که مربی به صورت کامل وقتش را در اختیار تیم بگذارد. مربی مانند ولاسکو وقتی اردو آغاز می‌شد تا پایان اردوها در کنار تیم است ولی بعضی از مربیان به این مسئله اعتقادی ندارند. در ایران تمرینات تیم ملی را از اواسط اسفندماه آغاز می‌کنیم. در قرارداد خود به مربی اجازه نمی‌دهیم که با جای دیگر قرارداد ببندد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره دست آوردها و نتایج سفر کاروان ورزشی به عراق، گفت: اولین توافق ایران و عراق در زمان آقای سعیدلو صورت گرفت ولی عملیاتی نشد.آقای عباسی هم یک دیدار با وزیر ورزش عراق داشت ولی عملیاتی نشد. بازهم آقای گودرزی در دیداری که داشت تاکید داشتند که عملیاتی شود ولی اتفاقی نیفتاد. در چند وقت اخیر وزیر ورزش عراق دیداری را با آقای سلطانی فر داشت و گله مند بودند از اینکه چرا تا بحال تعامل صورت نگرفته است. در نهایت وزیر ورزش عراق همراه با یک هیات اجرایی به ایران آمد و در آن جلسه قرار شد که تعدادی از فدراسیون های ما که دارای شرایط مناسب تری هستند با طرف عراقی تفاهم نامه ای را برای برگزاری اردوهای مشترک امضا کنیم. حدود 15 فدراسیون طی یک هیات ورزشی به عراق سفر کردیم و در کربلا جلسه ای برگزار شد که تک تک فدراسیون ها بعد از جلسه ای که برگزار شد قراردادهایشان را امضا کردند. هر کاری خواهیم کرد که بتوانیم به جامعه ورزش عراق کمک کنیم و برای این کار از همه ظرفیت‌های ورزشی خود استفاده خواهیم کرد. تلاش ایران است که یک رابطه خوبی را با عراق برای وحدت بین دو کشور داشته باشد. بعد از خروج داعش اولین هیاتی بودیم که در این سطح به این کشور‌ سفر کردیم.

داورزنی بیان کرد: برای خود آقای خادم نیز این حساسیت وجود دارد که بهترین اتفاق‌ها برای کشتی کشور رقم بخورد و ما نیز به رای کمیته فنی کشتی درخصوص انتخاب رسول خادم به عنوان سرمربی کشتی آزاد احترام می گذاریم. این واقعیت را باید بپذیریم که امنیت عراق، امنیت ایران است. سعی ایران نیز‌ برای ثبات کشور عراق است. درست است که ما با کشور عراق برای در اختیار گذاشتن ظرفیتهای ورزشی کشور‌ تعامل کردیم ولی رقابت ما در میادین بین المللی با این کشور وجود دارد و ما اقتدار تیم‌های ملی خودمان را حفظ خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه  هر بحثی که شرایط ما را در بین الملل به خطر بیاندازد باید با حساسیت به آن نگاه کنیم، بیان کرد: موضوع اتفاقی که برای علیرضا کریمی در مسابقات کشتی افتاد از سوی اتحادیه جهانی کشتی در حال بررسی است. قرار است درخصوص مربی و خود کشتی گیر تصمیماتی گرفته شود و اتحادیه جهانی بعد از بررسی رای خود را اعلام خواهد کرد. Ioc بعد از اظهارات نتانیاهو به این مسئله حساستر شد و سعی داشتند که این موضوع را سیاسی کنند. یکسری در داخل کشور و بیرون کشور بدون مواجب اطلاعات کشتی و دیگر رشته‌های ما را در اختیار دشمن قرار می‌دهند. افراد خود فروخته یکسری اسناد و عکس‌ها را در اختیار اتحادیه جهانی قرار داده بودند و این افراد به دنبال بهم ریختن وضعیت کشور هستند و می‌خواهند برای استکبار جهانی خوش خدمتی کنند. ولی معمولا اتحادیه‌های جهانی براساس اسناد معتبر تصمیم گیری می‌کنند و براساس حدس و گمان و شایعه‌هایی که در فضای مجازی منتشر میشود تصمیم گیری نمی‌کنند.

داورزنی یادآور شد: ما از یک طرف علاقه‌مند هستیم که روسای فدراسیون های ما ارتباطات خود را با فدراسیون‌های جهانی قوی کنند و در جلسات و سمینارهای تخصصی نیز حضور داشته باشند ولی سیاست وزارت ورزش در مدیریت شورای برون مرزی این است که درخصوص اعزام‌ها مدیریت شود. هیچ الزامی وجود ندارد که رییس فدراسیون ما با همه تیم های زیر مجموعه خود بخواهد به سفرهای برون مرزی برود. ما بررسی خواهیم کرد که رییس فدراسیون صرفا می‌خواهد همراه تیم باشد و یا اینکه مسئولیتی در اتحادیه آسیا و یا جهانی دارد که باید حضور داشته باشد. با افراد اضافه‌ای که بخواهند همراه تیم اعزام شوند برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون فوتبال حمایت می‌کند و در کنار این فدراسیون خواهد بود. جلسات متعددی را با آقای تاج خواهیم داشت تا بتوانیم برنامه ریزی انجام شده را به بهترین نحو انجام دهیم. همه منابع پیش بینی شده برای فدراسیون فوتبال پرداخت شده و دولت و شخص دکتر سلطانی فر از برنامه‌های فدراسیون فوتبال حمایت خواهیم کرد. یکی از برنامه‌های خوب ما قرارداد کمپ در روسیه بود که یکی از بهترین کمپ‌ها را در اختیار تیم ملی خواهیم گذاشت. بازی‌های تدارکاتی خوبی پیش بینی شده و از طرف وزارت ورزش همگونه حمایتی انجام خواهد شد.

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، بیان کرد: سعی وزارت ورزش سعی می‌کند در رشته‌هایی که ممکن است زمینه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند. نباید با جنجال و حاشیه این موضوع را حل کنیم. باید زیرساخت‌ها برای حضور بانوان در برخی رشته ها فراهم شود. ایجاد حساسیت های بی مورد باعث خواهد شد که نتوانیم کارمان را انجام دهیم و باید در یک فضای آرام و بی تنش این موضوع را به سرانجام برسانیم و اینکه موضوع شرعی و امکانات ورزشگاه نیز در نظر گرفته شود.

داورزنی گفت: آقای رحیمی یکی از چهره های شاخص ورزش کشور است که هر کجا بوده تلاش خود را انجام داده و در فدراسیون هندبال از زمانی که آمدند کارهای بسیار خوبی انجام دادند. من مجموعا از عملکرد فدراسیون هندبال راضی هستم ولی نتایجی که کسب شده رضایت بخش نیست. این به معنی این نیست که اگر رحیمی نبود نتایج ما درخشان تر بود. باید این فرصت را به مجموعه فدراسیون بدهیم که با برگزاری اردوها و همچنین هماهنگی بیشتر بین اعضا به موفقیت دست پیدا کنند. هندبال یکی از رشته های موفق از این لحاظ است که توانستیم چند لژیونر خوب را در کشورهای مختلف داشته باشیم و این انتظار وجود دارد که در جاکارتا درخشش داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز