حسین اوجاقی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

کارنامه ووشوی ایران در سال ۹۶ رضایت‌بخش بود/ مزه عیدی به نقد بودن آن است/ دیگر به تک چهره‌ها تکیه نمی‌کنیم

۱۳۹۷/۰۱/۰۶ - ۰۶:۴۸:۲۲
کد خبر: ۶۹۱۲۹۸
سرمربی تیم ملی ووشوی ایران گفت: بهترین اتفاقی که در فدراسیون ووشو افتاد این بود که پشتوانه‌سازی انجام شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، ووشو به عنوان یکی از رشته های رزمی در چند سال گذشته توانسته به توفیقات بسیار خوبی دست پیدا کند و در میادین مختلف مدال های ارزشمندی را برای کشورمان کسب نماید. در کسب این موفقیت ها افراد زیادی نقش داشتند ولی خواه یا ناخواه نام ووشوی ایران به اسم حسین اوجاقی گره خورده است. کسی که هم در عرصه ها بهترین اتفاقات را برای ووشوی ایران رقم زده است. مصاحبه ای را با این قهرمان ارزشمند کشور انجام دادیم که در زیر می خوانید.

*وضعیت ووشو در سال 96

سال خوبی را پشت سر گذاشیم و شرایط ووشوکاران ما در سال 96 رضایت‌بخش بود. ما در چند رویداد و مسابقه مهم حضور پیدا کردیم و توانستیم نتایج درخشانی را به دست آوریم. مدال‌ها و عناوینی که در سال 96 به دست آوردیم در طول تاریخ ووشوی ایران بی‌نظیر بود. اوایل سال در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کردیم که 6 ورزشکار ما توانستند شش مدال طلا کسب کنند. این مسابقات در هفت وزن برگزار می‌شد که هر کشور موظف بود در شش وزن حضور داشته باشد که با مدال‌های طلایی که به دست آوردیم کارنامه خوبی در این رقابت‌ها از خود به جا گذاشتیم. بعد از آن مسابقات دانشجویان جهان را داشتیم که در بخش ساندا سه نماینده از ایران حضور داشتند و سه مدال طلا را کسب کردیم. مسابقات قهرمانی جهان را نیز امسال داشتیم که در مجموعه آقایان و بانوان توانستیم بهترین نتیجه تاریخ ووشو را کسب کردیم و برای اولین بار بالاتر از کشور قدرتمند چین قهرمان شدیم. همیشه چینی‌ها اول بودند و بقیه کشورها برای دومی و سومی تلاش می‌کردند. این افتخار بزرگی بود که نصیب ما شد و با همدلی و همکاری که همه عزیزان داشتند این اتفاق افتاد.

*مهم‌ترین برنامه‌های فدراسیون ووشو برای سال 97

در سال 97 رویداد بزرگی را پیش‌رو داریم به نام بازی‌های آسیایی که هر چهار سال یکبار این بازی‌ها برگزار می‌شود و اینبار این مسابقات در جاکارتا برگزار خواهد شد. علاوه بر بازی‌هایی آسیایی ما جام جهانی ووشو را نیز در پیش داریم و آبان‌ماه در چین باید به مصاف حریفان برویم. برای حضور قدرتمند در این مسابقات اردوی ما از اوایل سال جدید آغاز خواهد شد و بازی‌های تدارکاتی با چین و روسیه انجام خواهد شد که آمادگی بازیکنان برای حضور در جاکارتا حفظ شود. همچنین قبل از این دو رویداد مهم رقابت‌های جام پارس در کشورمان برگزار خواهد شد. بازی‌های آسیایی این دوره نسبت به دوره‌های قبل یک تفاوت اصلی برای ما دارد. این مسابقات همیشه در بخش آقایان در پنج وزن برگزار می‌شد ولی این دور در چهار وزن برگزار خواهد شد و وزن 75 کیلوگرم که دو دوره است وارد بازی‌های آسیایی شده و همیشه در این دو وزن فینالیست داشتیم متاسفانه حذف شده است. شورای المپیک آسیا یکسری ماده‌ها را در قانون جدید حذف کرده که این موضوع به ضرر ووشوی ایران است و به خاطر این است که تیم میزبان بتواند مدال‌های بیشتری را کسب کند. رشته‌هایی مثل جوجیتسو در این دوره از رقابت‌ها وجود دارد ولی این موضوع نیز به سود کشور میزبان و کشورهای آسیای شرقی است.

*حس و حال شما از فرارسیدن سال جدید

همیشه از فرارسیدن سال جدید حس خوبی داشته‌ام و یک حس انتظار را دارم. به صورت ناخودآگاه احساس می‌کنم اتفاقات خوبی در راه است و خبرهای خوبی برسد.

*بهترین عیدی که تابحال گرفتی؟

همیشه بهترین عیدی را از پدر و مادرم گرفتم. این عیدی را لحظه سال تحویل از وسط قرآن به من می‌دهند و هرچند که مبلغ آن زیاد نیست ولی خیر و برکت برای من دارد. همیشه انتظار این را میکشم که این عیدی را از پدر و مادرم بگیرم.

*تابحال به کسی هم عیدی داده‌اید؟

بله به خیلی‌ها عیدی داده‌ام. مزه عیدی به این است که پول نقد باشد تا طرف مقابل خوشحال شود.

*آرزوی شما برای سال جدید

در وهله اول برای مردم ایران آرزوی سلامتی دارم و بعد اینکه در همه کارها به موفقیت برسند. آرزو می‌کنم مردم از لحاظ اقتصادی و فرهنگی در شرایط خوبی باشند. امیدوارم که ورزش کشور ایران در بازی‌های نتایج درخشانی را کسب کند.

*چه اتفاقی افتاد که ووشوی ایران توانست این جایگاه را در جهان به دست آورد؟

ما موفقیت‌های زیادی را به دست آوردیم ولی این موفقیت‌ها حاصل تلاش یک کار تیمی و گروهی بود. خیلی عوامل تاثیر داشتند که این نتایج در سال 96 رقم بخورد. همه مجموعه فدراسیون ووشو مثل یه حلقه زنجیر در کنار هم بودند و با حمایت‌های آقای علینژاد توانستیم افتخارات زیادی را برای ورزش کشور به دست آوریم. اگر این همدلی و همگرایی وجود نداشت این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد. اتفاقی که امروز افتاده و ما در سکوی نخست دنیا قرار گرفته‌ایم حاصل کار ده ساله است که از زمانی دکتر علینژاد به فدراسیون اضافه شد برنامه‌ریزی بلند مدت برای کسب این موفقیت انجام شده بود. تیمی که به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شد متشکل از چند ووشوکار با تجربه و چند ووشوکار جوان بود که توانستند این موفقیت را به دست آورند. به طور مثال یوسف صبری در مسابقات نوجوانان جهان مدال طلا گرفت و بلافاصله وقتی به تیم بزرگسالان هم آمد توانست مدال طلا را کسب کند. ما سه تیم مختلف در سالی که گذشت در رقابت‌ها شرکت دادیم که استخوان بندی آنها باهم متفاوت بود. اینطور نیست که برای هر مسابقه‌ای فقط یک تعداد بازیکن مشخص ببریم بلکه سه تیم متفاوت ما توانستند سه نتیجه درخشان را کسب کنند. بهترین اتفاقی که در فدراسیون ووشو افتاد این بود که پشتوانه‌سازی انجام شد و نفرات زیادی در صف هستند که به تیم ملی راه پیدا کنند. دیگر به تک چهره‌ها تکیه نمی‌کنیم.

*کسب کرسی در فدراسیون جهانی چقدر در موفقیت ووشو نقش داشته است؟

در حال حاضر آقای علینژاد عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی و نایب رییس کنفدراسیون آسیا است و در این مدت اتفاق‌های بسیار خوبی برای ووشوی ما افتاده و حالا دیگر ما می‌توانیم از حق خودمان دفاع کنیم. خود من عضو کمیته ورزشکاران فدراسیون جهانی هستم. این کمیته از هر قاره یک عضو در فدراسیون جهانی دارد که من نماینده قاره آسیا هستم. داشتن کرسی در فدراسیون جهانی و آسیایی برای رسیدن به موفقیت نقش بسزایی دارد. پیشنهاداتی که ما به فدراسیون جهانی می‌دهیم مورد بررسی قرار می‌گیرد و قرار است به پیشنهاد ایران از سال بعد در مسابقات از ویدئو چک استفاده شود.

*چرا در رشته تالو نتوانستیم موفقیت‌های رشته ساندا را به دست آوریم؟

باید از دو منظر این موضوع نگاه کرد. تالو نسبت به سال‌های قبل در کشور ما ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و باید نگاه کنیم که قبلا چه نمره‌ای را می‌گرفتیم و الان چه نمره‌ای را کسب می‌کنیم. ما قبلا نهایتا نمره‌ای که می‌توانستیم بگیریم 9 بود ولی نمره بچه های ما بالا رفته و با اختلاف خیلی کم در جایگاه چهارم قرار می‌گیرند. سیاست گذاری فدراسیون اینطور بوده که در بخش تالو بیشتر روی تیم‌های پایه کار کند که در آینده بتوانیم در رده بزرگسالان نیز همچون ساندا مدال‌آوری کنیم. ساختار تالو به نحوی است که داوران سلیقه‌ای عمل می‌کنند. یکسری از کشورهای آسیای که در رشته ساندا نمی‌توانند مدال کسب کنند همه سعی و تلاش خود را انجام می‌دهند که با لابی گری با داوران در بخش تالو مدال بگیرند.

*پیش‌بینی شما برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی جاکارتا چیست؟

بیشترین توفیقات ما در رقابت‌های جهانی در پنج وزن دوم به دست آمده و توانسته‌ایم مدال‌های خوش‌رنگی را کسب کنیم. ولی در بازی‌های آسیایی مسابقات ووشو فقط در پنج وزن اول برگزار می‌شود که با توجه به قانون جدید تیم‌ها فقط در چهار وزن می‌توانند شرکت کننده داشته باشند. کار ما در جاکارتا سخت‌تر است چون کشورهای آسیای شرقی در وزن‌های پایین‌تر عملکرد بهتری نسبت به ما دارند. با این وجود همه سعی و تلاش خود را خواهیم کرد که با دست پر از مسابقات جاکارتا بازگردیم.

*چه چیزی باعث شد که شما به کادر فنی تیم ملی فوتبال اضافه شوید؟

وقتی این موضوع با من مطرح شد افتخار بزرگی برای من بود که بتوانم به تیم ملی فوتبال کشورم خدمتی انجام دهم. من به این نیت این کار را انجام دادم که بتوانم به کشور و به غرور ملی مردم ایران کمک کنم. فوتبال برای مردم ما در جایگاه بالایی قرار دارد و همین که بتوانم کمک کوچکی به بالا رفتن پرچم کشورم کنم بهترین انگیزه برای من است. خدا به من لطف کرده و قابلیت‌هایی را در اختیار من گذاشته و خوشحال می‌شوم که به جز ووشو این قابلیت‌ها را برای تیم ملی فوتبال نیز که نماینده ایران است صرف کنم. یک نظم خوب در تیم ملی فوتبال ما برقرار شده که امیدوار هستیم در جام جهانی به موفقیت برسیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز