سفیر ترکیه در ایران در گفتگوی اختصاصی با برنا:

درباره مشکل «مهدی طارمی» در ترکیه با دکتر سلطانی‌فر دیدار داشتم/ دل مردم ترکیه با تیم ملی ایران است/ در خصوص کمپ تیم ملی در ترکیه تلاش‌هایی انجام دادم

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۵:۲۰:۰۷
کد خبر: ۷۱۱۲۲۶
درباره مشکل «مهدی طارمی» در ترکیه با دکتر سلطانی‌فر دیدار داشتم/ دل مردم ترکیه با تیم ملی ایران است/ در خصوص کمپ تیم ملی در ترکیه تلاش‌هایی انجام دادم
سفیر ترکیه در ایران گفت: دل مردم ترکیه با تیم ملی ایران است و برای صعود ایران در جام جهانی 50 درصد شانس قائل هستم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ سفیر ترکیه در تهران برخلاف انتظار یک چهره کاملا ورزشی بود با اطلاعاتی بالا. روزی که برای مصاحبه راهی سفارت ترکیه شدم در این فکر بودم که با توجه به اردوی تیم ملی ایران در استانبول یکی، دو سوال ورزشی مطرح کنم اما وقتی صحبت‌ها گل انداخت مشخص شد اطلاعات نسبتا کاملی از ورزش و به‌خصوص فوتبال دارد. هاکان تکین با تمجید از تیم ملی ایران تاکید داشت برای این تیم 50 درصد شانس صعود از گروه خود در جام جهانی قائل است.

مصاحبه تفصیلی خبرگزاری برنا با «رضا هاکان تکین»، سفیر ترکیه در ایران، در سه بخش ورزشی، پلاسکو و سیاست خارجی است. بخش اول مصاحبه، در حوزه ورزشی به شرح زیر است:

در حال حاضر روابط ورزشی ایران و ترکیه در چه سطحی قرار دارد؟

سطح روابط ورزشی ایران و ترکیه نسبت به نزدیکی دو کشور کم  است. ما تلاش می‌کنیم مدت زمان از دست رفته را تلافی کنیم. ان‌شاءالله در آینده شاهد برگزاری برنامه‌های ورزشی بین تیم‌های دو کشور باشیم.

چه میزان ورزش به گسترش و نزدیکی روابط میان ایران و ترکیه کمک می‌کند؟

ورزش در گسترش روابط میان دو کشور نقش مهمی ایفا می‌کند. ورزش در بعد جهانی تاثیرگذار است. با توجه به نزدیکی زیاد میان ایران و ترکیه از این بخش تا حدودی غافل شدیم. بسیاری از مقامات در کشورها، به اندازه ورزشکاران شناخته شده نیستند و این اتفاقات شانس زیادی برای شناخته شدن کشورها دارد. ممکن است روابط دو کشور خوب نباشد اما با برگزاری یک مسابقه برای مثال فوتبال، روابط بهتر و بعضا تنش‌ها کاهش یابد زیرا فلسفه ورزش دوستی و صلح است.

یکی، دو سال پیش برای فوتبالیست ایرانی (مهدی طارمی) اتفاقی در ترکیه افتاد و روسای جمهور دو کشور به این موضوع ورود کردند. چقدر همین اختلافات منجر به نزدیکی روابط ایران و ترکیه شد؟

این اتفاقات هم می‌تواند، مثمرثمر باشد. دو سال پیش مهدی طارمی و یک بازیکن دیگر به لیگ ترکیه آمده بود. به شخصه خوشحال شدم که بازیکنان ایرانی قرار است در لیگ ترکیه بازی کنند. اما این دو نفر با تصمیم خود به ایران برگشتند و نتوانستند در لیگ کشور ما بازی کنند. در همان فصل تیمی که بازیکنان ایرانی را ترانسفر کرده بود به لیگ پایین‌تر رفت و این موضوع را به ناموفق بودن تیم وصل کردند. بعد از این قضیه تیم «ریزه‌اسپور» به فیفا شکایت کرد و ایران محکوم به پرداخت مبلغی شد. در آخرین دیدار رییس‌جمهور کشورمان از ایران در بالاترین سطح، این موضوع مطرح شد و ایشان تماسی با مدیر باشگاه داشتند که شکایت خود را پس بگیرند. به‌رغم اینکه ایران محکوم شده بود از پرداخت خسارت معاف شد.

من هم شخصا یکسری اقدامات انجام دادم. در این زمینه با آقای سلطانی‌فر، وزیر محترم ورزش و جوانان و برخی از اعضای باشگاه پرسپولیس دیدار داشتم. همچنین با مدیر ریزه‌اسپور دیدار کردم. امیدوارم در آینده کمتر شاهد این مشکلات باشیم.

مصاحبه

چقدر اهل ورزش هستید؟

ورزش را دوست دارم. فوتبال، بسکتبال و تنیس را دنبال می‌کنم. جوان که بودم بسکتبال و فوتبال بازی می‌کردم و این اواخر فقط تنیس بازی می‌کنم.

برای دیدن بازی ایران و ترکیه می‌روید؟

خیلی دوست دارم اما متأسفانه کارهای اینجا اجازه نمی‌دهد. یکسری تلاش‌هایی انجام دادیم تا تیم ملی ایران در ترکیه کمپ داشته باشد. به همین منظور، چند بار با «کارلوس کی‌روش»، سرمربی تیم ملی ایران، برای برگزاری کمپ دیدار داشتم. این بازی خیلی مهم است و دوست داشتم بازی در تهران باشد تا به تماشا بروم. ان‌شاءالله بازی بعدی در تهران باشد تا بتوانم برای تماشا برویم. اهمیتی که این بازی دارد این است که بعد از 44 سال انجام می‌شود. تیم ملی ترکیه در بازی‌های مقدماتی جام جهانی حذف شد اما ایران به روسیه صعود کرد. دل ما با ایران است. به نظر من، علاوه بر بازی‌های ملی بازی‌های سطح باشگاهی است که می‌تواند میان دو کشور برگزار شود. من طرفدار تیم «فنرباغچه» ترکیه هستم و این بازی‌ها می‌تواند بین تیم‌های باشگاهی مثل «گالاتاسرای»، که قهرمان لیگ ترکیه شد و یا «بشیکتاش» برگزار شود. لیگ ترکیه در سطح اروپا کار می‌کند و فوتبال ارزش و طرفداران زیادی در کشور ما دارد.

رمز موفقیت باشگاه‌های ترکیه و داشتن ورزشگاه‌های خصوصی چیست؟

فدراسیون فوتبال ترکیه خودمختار و تبدیل به سیستم خصوصی شد. یعنی مدیریت باشگاه‌های ترکیه تبدیل به مدیریت خصوصی شد. این باشگاه‌ها پس از خصوصی شدن به سمت حرفه‌ای بودن حرکت کردند. ترکیه در گروه‌بندی فیفا جزو کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و همین موضوع باعث شده تا رقبای قدرتمندی داشته باشد. همچنین داشتن رقیبان سرسخت به بهبود کیفیت فوتبال در کشور ترکیه کمک زیادی کرده است. این مزیت است اما یک ایرادی هم وجود دارد و این است که رفتن به جام جهانی سخت می‌شود زیرا رقبای سرسختی دارید. ایران نسبت به ما از شرایط بهتری برخوردار است.

حس مردم ترکیه از اینکه به جام جهانی نمی‌روند، چیست؟

مردم ترکیه مانند سایر کشورهای دنیا فوتبال‌دوست هستند و طرفداران با شور زیاد بازیکنان را تشویق می‌کنند. اما امیدواریم بتوانیم در دوره بعدی به جام جهانی صعود کنیم.

نتیجه بازی ایران و ترکیه را پیش بینی می‌کنید؟

ایران رقیب سرسختی است و بازیکنان خوبی دارد. تیم ما هم تیم خوبی است، امیدوارم برنده بازی دوستی باشد. همچنین امیدوارم این بازی آماده سازی خوبی برای تیم ملی ایران باشد.

آیا ایران از گروه خود در جام جهانی صعود می‌کند؟

می‌تواند صعود کند. هرچند اسپانیا، پرتغال و مراکش تیم‌های قوی هستند. شانس صعود ایران هم کم نیست و حدود 50 درصد است.

مصاحبه کننده: سمانه مقدم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز