جام جهانی ۲۰۱۸؛

دلخوشی عقاب‌ها به نووالکا

۱۳۹۷/۰۳/۱۵ - ۰۸:۵۶:۲۴
کد خبر: ۷۱۳۹۵۵
دلخوشی عقاب‌ها به نووالکا
سر مربی تیم فوتبال لهستان می گوید ما در بهترین فرم ممکن به روسیه می رویم ،من مطمئن هستم لهستان در روسیه دست به کارهای بزرگی خواهد زد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ لهستان پس از ۲ دوره غیبت با قرار گرفتن در صدرجدول گروه E. رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا بالاتر از دانمارک جواز حضور مستقیم در این رقابت‌ها را کسب کرد تا حسرت عقاب‌ها برای شرکت در جام جهانی به ۱۶ سال نرسد.آدام نووالکا که از زمان حضورش روی نیمکت سرخ و سفید‌ها تحول بزرگی در تیم ملی لهستان ایجاد کرده در ادامه موفقیت‌های خود با این تیم موفق شد لهستان را برای هشتمین بار در تاریخ فوتبال این کشور به جام جهانی برساند.

نووالکا ۲۳ اکتبر ۱۹۵۷ در کراکوف متولد شد. او که بیشتر دوران بازیگری خود را در ویسلاکراکوف پشت سرگذاشت درسال ۱۹۹۸ با پیراهن تیم گمنام عقاب‌های آمریکایی-لهستانی از فوتبال خداحافظی کرد.او که توانایی بازی در پست هافبک را داشت در جام جهانی ۱۹۷۸ با پیراهن شماره ۵ در ترکیب لهستان به میدان رفت و سال ۱۹۸۰ پس از انجام ۳۴ بازی و زدن یک گل ملی با عقاب‌ها خداحافظی کرد.دوران سرمربیگری نووالکا هم از جولای ۱۹۹۶ با هدایت تیم سوئیت کرزژوویس شروع شد و او پس از سه سال حضور در این تیم مارس ۲۰۰۰ برای یک ماه به عنوان سرمربی ویسلاکراکوف انتخاب شد.

نووالکا از آوریل تا ژوئن ۲۰۰۱ بار دیگر به عنوان سرمربی ویسلاکراکوف فعالیت کرد و در ۱۲ بازی هفت پیروزی با این تیم به دست آورد. او البته در دوران سه ماهه حضور روی نیمکت زاگلبی لوبین یعنی بین جولای تا اکتبر ۲۰۰۲ عملکرد موفقی نداشت و به دلیل اینکه در ۹ بازی تنها ۲ پیروزی کسب کرد از سرمربیگری این تیم اخراج شد.ساندسیا نووی ساژ دیگر تیمی بود که نووالکا در فصل ۰۴-۲۰۰۳ هدایت آن را برعهده داشت و مانند تیم‌های قبلی اش در آن‌تیم هم توفیق خاصی کسب نکرد.او از سپتامبر ۲۰۰۴ تا آوریل ۲۰۰۶ در جاجیئلونیا بیالیستوک فعالیت کرد که در این تیم هم موفقیتی به دست نیاورد.

نووالکا از دسامبر ۲۰۰۶ تا اوریل ۲۰۰۷ برای سومین بار هدایت ویسلاکراکوف را برعهده گرفت که البته باتوجه به کسب یک پیروزی و پنج تساوی در شش بازی از این تیم اخراج شد تا مجموع در مجموع فعالیتش در این تیم به هفت ماه هم نرسد.او در می ۲۰۰۷ به عنوان دستیار لئوبین هاکر هلندی در تیم ملی لهستان انتخاب شد، اما با وجود میزبانی این کشور در یورو ۲۰۰۸ نتوانست تاثیر خاصی در تیم ملی لهستان داشته باشد و پس از حذف عقاب‌ها در مرحله گروهی برای ادامه مربیگری به عرصه باشگاهی بازگشت.نووالکا از سپتامبر ۲۰۰۸ تا دسامبر ۲۰۰۹ در تیم GKS کاتوویس آمار ۴۶ بازی، ۱۶ برد، ۱۳ مساوی و ۱۳ باخت را ثبت کرد، اما با این تیم هم جامی به دست نیاورد.

تیم گورنیک زابرزه از ژانویه ۲۰۱۰ تا اکتبر ۲۰۱۳ از نووالکا به عنوان سرمربی استفاده کرد، اما او بدون اینکه در این تیم هم جامی کسب کند در ۱۲۶ بازی آمار ۵۶ برد، ۲۹ مساوی و ۴۰ باخت را در گورنیک به جا گذاشت.این مربی ۶۰ ساله از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ جانشین ولادمار فورنالیک در تیم ملی لهستان شد و توانست ضمن رساندن این تیم به مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۶ برای نخستین بار در تاریخ فوتبال لهستان، عقاب‌ها را پس از ۱۲ سال به جام جهانی برساند. جالب اینجاست شاگردان نووالکا در مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۶ در ضربات پنالتی مغلوب پرتغال شدند که در پایان جام قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد.

۴۳ بازی، ۲۳ برد، ۱۴ مساوی و ۶ باخت حاصل عملکرد نووالکا در جمع سرخ و سفید‌ها تا پایان نوامبر ۲۰۱۷ است.او درباره حضور تیمش در گروه هشتم جام جهانی می گوید: ما در بهترین فرم ممکن به روسیه می رویم، من مطمئن هستم لهستان در روسیه دست به کارهای بزرگی خواهد زد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز