از مهندسی برق تا مربیگری فوتبال؛

امپراتوری به نام قطبی/ طراح خلاقی که حریفان را به زانو درمی‌آورد

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۱۰:۵۴:۰۰
کد خبر: ۸۱۱۷۸۱
امپراتوری به نام قطبی/ طراح خلاقی که حریفان را به زانو درمی‌آورد
بازگشت افشین قطبی تب لیگ هجدهم فوتبال را داغ‌تر کرد.

گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ افشین قطبی، نامی آشنا برای فوتبال ایران که خیلی زود توانست در دل‌ها جای بگیرد و به امپراتور فوتبال ایران تبدیل شود. کسی که درس اخلاق و ادب را به فوتبال ایران آموزش داد. از زمانی که قطبی با ظاهری آراسته در محدوده مربیان در کنار زمین چمن به عنوان سرمربی پرسپولیس ایستاد ظاهر مربیان لیگ برتر هم به سمت آراستگی رفت.

وی در دهه 1360 خورشیدی در باشگاه‌های آلیتالیا، آتوباهن، ولی ایگلز و فلایرز آمریکا بازی کرد و بعد از آن تا سال 1376 در دانشگاه جنوب کالیفرنیا بازیکن بود و هم‌چنین از سن 20 سالگی از سال 1984 تا 1988 سرمربی تیم زنان همین دانشگاه بود. قطبی به مدت 8 سال کمک مربی تیم ملی فوتبال کره جنوبی بود.

سال 2007 قطبی به عنوان سرمربی پرسپولیس معرفی شد. او در کره جنوبی آنالیز تیم‌ها را به خوبی انجام می داد. زمانی که سرمربی پرسپولیس شد انتقادهایی وجود داشت که چرا یک آنالیزور سرمربی پرسپولیس شده است?! اما شخصیت، ادب و ادبیات خاص قطبی شرایطی را فراهم آورد حتی  قشری از جامعه که اهل فوتبال نیستند هم  شیفته سرمربی پرسپولیس شوند، اما این برای جا خوش کردن بین هواداران کافی نبود. او تا بازی رفت با استقلال صبر کرد تا به امپراتور تبدیل شود. دقیقه 86 سانتر شیث، ضربه سر خلیلی و مساوی در دربی باعث شد قطبی به "افشین امپراتور" تبدیل شود. او در پایان فصل پرسپولیس را قهرمان کرد تا همچنان امپراتور بماند.

او در آمریکا تحصیلات خود را در مقطع مهندسی برق به پایان رساند اما علاقه وی به فوتبال باعث شد تا قطبی به جای مهندس برق به مربی خوش فکر تبدیل شود. افتخارات قطبی در پرسپولیس مسئولان فدراسیون فوتبال وقت را به این فکر وا داشت که این مربی دوست داشتنی سرمربی تیم ملی ایران شود اما وی تصمیم گرفت از این سمت کناره گیری کند. امپراتور فوتبال از ایران رفت اما خاطراتش در دل مردم باقی ماند.

این پایان کار قطبی در ایران نبود و فولاد خوزستان بعد از گذارندن فصلی پر از فراز و نشیب برای رسیدن به روزهای زیبای فوتبالی ابتدا ورزشگاه آرنا را افتتاح کرد و در مرحله دوم، قطبی را در آرنا به عنوان سرمربی فولادها معرفی کرد. بازگشت قطبی تب لیگ هجدهم را داغ‌تر کرد. در مدت زمان کوتاه انتظار می‌رفت قطبی با روحیه رفاقتی بازیکنان را از لحاظ روانی آماده کند و با یک تاکتیک عالی و آنالیز بسیار خوب قهرمان متوالی دو فصل گذشته لیگ برتر را متوقف کند. همان شم آنالیز قطبی در کره جنوبی اینبار مقابل تفکرات پرفسور سرباز زد و سربازان برانکو مقابل تفکرات امپراتور زانو زدند. 

همه تیم‌های لیگ برتری نسبت به فولاد حساب دیگری بازی می‌کنند زیرا سرمربی این تیم یکی از بهترین آنالیزورهای خاورمیانه است. وی می‌تواند با تفکرات روشنی که دارد راه‌های نفوذ تهاجمی ترین تیم را هم متوقف کند. در حین بسته بودن راه‌های نفوذ تیم حریف راه‌هایی برای حمله تیم خود باز می‌کند که گویا صحنه تاریخی جنگ‌های صلیبی را مشاهده می‌کنید. فوتبالی که با وجود تفکرات قطبی، برانکو، شفر و قلعه نویی زیباتر می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز