رسول هاشم کندی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

بلاتکلیفی، دلیل عدم موفقیت دوچرخه سواری است/ شرایط حاضر رکابزنان با جابه‌جایی مربی حل نخواهد شد

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۶:۱۶:۴۲
کد خبر: ۸۱۴۱۹۶
بلاتکلیفی، دلیل عدم موفقیت دوچرخه سواری است/ شرایط حاضر رکابزنان با جابه‌جایی مربی حل نخواهد شد
مربی تیم ملی دوچرخه سواری گفت: مشکلات ساختاری در دوچرخه سواری وجود دارد که رفع نشده و در کوتاه مدت هم حل نخواهد شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ رسول هاشم‌کندی، مربی تیم ملی دوچرخه سواری ایران، طی گفتگویی با خبرنگار برنا درخصوص اردوی آمادگی تیم ملی استقامت در ماهشهر استان خوزستان بیان کرد: اولین اردوی قهرمان آسیا جاده در استان خوزستان از 16 بهمن ماه با حضور 19 ورزشکار آغاز شده است. برای انتخاب نفرات دعوت شده به این اردو از ورزشکاران یک تست ورودی گرفته شده، علاوه بر آن  پیشینه ورزشکاران و نتایج کسب شده توسط آن‌ها در مسابقات قبلی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر شرایط اردو کاملا ایده‌آل نیست اما نسبتا خوب و مناسب است و در شرایط جوی مناسبی برگزار می‌شود. در این اردو بیشتر روی تمرینات هوازی جاده و قدرتی بدنسازی تمرکز داشته‎‌ایم، خوشبختانه آلودگی هوای این منطقه در این مدت زیاد نبوده و تمرینات جاده بدون مشکل ادامه پیدا کرده است.

هاشم‌کندی در پاسخ به این پرسش که دلایل عدم موفقیت تیم ملی دوچرخه سواری در مسابقات قبلی چه بوده است گفت: من مدتی با تیم ملی نبودم و در این مدت فدراسون تغییر نگرش داد و آقای پراش در بخش پیست روی کار آمدند ولی متاسفانه همان نتایج کسب شد. دلیل عدم موفقیت تیم ملی در رقابت‌های قبلی، مشکلات ساختاری و اساسی است و هنوز برطرف نشده و در کوتاه مدت هم برطرف نخواهد شد. مشکل ورزشکار و مربی نیست که با جابه‌جایی مربی یا هر حرکت دیگر برطرف شود.فدراسیون باید این مشکلات را برطرف کند و حداقل تیم‌های ملی را از بلاتکلیفی دربیارند. بعد از بازی‌های آسیایی من بارها تاکید کرده‌ام دوچرخه سوارها بازنشسته شده‌اند، تیم‌های باشگاهی نداریم‌، کمبود تجهیزات داریم، اسپانسر نداریم، در مسابقات خارجی نمی‌توانیم حضور داشته باشیم و مسابقات داخلی ما مشکل دارند و این مشکلات با یک نفر حل نمی‌شود و هر کسی را در راس کار قرار دهند همچنان این مشکلات پا برجاست. فدراسیون باید تکلیف خود را با بحث مربیگری مشخص کند. درست یا غلط، قوی یا ضعیف باید یک نفر در راس کار قرار بگیرد تا سیاست‌های خود را در طول چندین سال پیاده کند. جابه‌جایی مربی در طول دو ماه چاره‌ کار نیست و این‌ها مُسکن هستند.

وی ادامه داد: شرایط موجود دوچرخه سواری با هیچ مربی قابل حل نیست و نیاز به زمان بیشتر و وجود یک سیستم برای هدایت تیم‌های ملی است و در این شرایط است که یک مربی می‌تواند نقش خود را بهتر ایفا کند. ولی بخش مهم وجود یک سیستم است که حتی می‌تواند احیانا اشتباهات مربی را پوشش دهد. وجود لیگ‌های پویا، باشگاه‌های مناسب، شرکت در مسابقات و تجهیزات با کیفیت در کنار کار مربیان می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد. با وجود مشکلات ساختاری، حتی وجود مربی‌های بزرگ هم نمی‌تواند موثر باشد.

هاشم‌کندی افزود: فدراسیون تلاش خود را می‌کند. به دلیل اینکه در حوزه استعدادیابی در فدراسیون فعالیت دارم و عضو کمیته فنی هستم و در این بازه زمانی شناخت بیشتری از ورزشکاران و شرایط فدراسیون داشتم طبق درخواست فدراسیون، وظیفه داشتم هر چه در توان دارم در اختیار فدراسیون قرار بدهم و در کنار آقای پراش این مسئولیت را پذیرفتیم و تغییر رویکردی داشتیم و به کادر خود یک آنالیزور اضافه کردیم. متاسفانه طبق پیش بینی من در این رقابت‌ها هم نتایج مطلوبی را کسب نخواهیم کرد، چون یک سال قبل از المپیک است و میزبان مسابقات کشور ازبکستان است که هماهنگی بسیار زیادی با تیم‌ها و ورزشکاران قزاقستان دارد ولی با این وجود ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

مربی تیم ملی دوچرخه سواری خاطرنشان ساخت: در حال حاضر من و محمود پراش همزمان مربیگری تیم ملی استقامت را بر عهده داریم و دلیل حضور دو مربی در اردو این است که زمان کوتاهی تا مسابقات قهرمانی آسیا باقی مانده و شرایط تیم به گونه‌ای است که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند مسئولیت تیم را بر عهده بگیرد. علاوه بر این با توجه به این که در طول سال تحصیلی هستیم، من درگیر کارهای دانشگاهی هستم و شاید نتوانم به طور کامل در اردو حضور داشته باشم و از طرفی دیگر پراش در اردوهای قبلی در کنار بچه‌های نیمه استقامت حضور داشته است. من با محمود پراش دوستی چندین و چند ساله دارم و در گذشته هم‌رکاب هم بوده‌ایم و تجربه بسیار خوبی است که در عرصه مربیگری هم در کنار یکدیگر حضور داریم.

هاشم‌کندی درخصوص عدم حضور بانوان رده سنی جوانان در این اردو بیان کرد: به دلیل شرایط مالی فدراسیون، مجبور به اعزام کیفی‌ترین تیم هستیم. در بخش جوانان بهترین بازیکن، ساجده سیاحیان است که نتایج بسار ضعیفی در بخش نیمه استقامت داشت و در رقابت‌های استقامت سال گذشته نتوانست نتایج چشم‌گیری را بدست بیاورد. اینکه سیاحیان نفر اول ایران است دلیل بر کیفیت کار او نیست. با این وجود در اردوهای ورودی از این ورزشکار دعوت شد اما در اردوها حضور پیدا نکرد و به همین دلیل در این اردو و اردوهای بعدی دعوت نخواهد شد.

وی افزود: ما قصد داشتیم استعدادهای برتر سال را به این اردو اضافه کنیم اما به دلیل طولانی بودن مسیرها و زمان تمرینی و شرایط موجود در اردو با محدودیت مواجه بودیم. تشخیص داده شد که دو استعداد برتر در بخش دختران و پسران در اردوهای بعدی با شرایط مناسب‌تر چند روزی در کنار دیگر ورزشکارها حضور داشته باشند.

مربی تیم ملی استقامت در پاسخ به این پرسش که چرا بعضی از ورزشکاران آقا هم در اردوهای نیمه استقامت و هم در اردوهای استقامت حضور دارند؟ گفت: اینکه ما بخواهیم تیم‌های مجزایی برای استقامت و نیمه استقامت داشته باشیم یک سیاست کاری است که در بعضی کشورها حاکم است اما اجباری برای این سیاست نیست. در این شرایطی که ما ورزشکاران کیفی بسیار کمی داریم، به تبع مجبوریم از ورزشکاران مشترک در هر دو عرصه استفاده کنیم. تعداد ورزشکاران ما محدود است به همین دلیل ورزشکارها می‌توانند هم در بخش نیمه استقامت و هم در بخش استقامت موفق باشند، ما مجبوریم ترکیب تیم ملی را به صورت تلفیقی انتخاب کنیم. اگر تعداد ورزشکارها زیاد باشد  بازیکنان نمی‌توانند در هر دو عرصه عرض اندام کنند و تخصصی‌تر فعالیت می‌کنند که متاسفانه این اتفاق برای تیم ملی ما نمی‌افتد.

هاشم‌کندی دلیل عدم حضور ماندانا دهقان در اردوی استقامت را اینگونه بیان کرد: ماندانا دهقان در مسابقات ترکیه حضور دارند و مشکل خاصی وجود ندارد و بعد از این مسابقات به تیم ملی ملحق می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز