شبنم اسدی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

یخنوردی از بیرون ترسناک به نظر می‌آید/ همه استان‌ها امکان فعالیت در این رشته را ندارند/ پیشرفت یخنوردی ایران چشم‌گیر است

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۰۶:۵۹:۳۶
کد خبر: ۸۲۴۸۷۰
یخنوردی از بیرون ترسناک به نظر می‌آید/ همه استان‌ها امکان فعالیت در این رشته را ندارند/ پیشرفت یخنوردی ایران چشم‌گیر است
بانوی یخنورد تیم ملی ایران گفت: طراحی و سختی مسیر مسابقات قهرمانی جهان 2019 روسیه بسیار پیچیده‌تر و بیشتر‌تر از دوره‌های قبلی بود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ شبنم اسدی، عضو تیم ملی یخنوردی جمهوری اسلامی ایران و اولین بانوی ایرانی که به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کرده است، طی گفتگویی با خبرنگار برنا درخصوص نایب قهرمانی تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2019 روسیه بیان کرد: 14 کشور در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کردند که تیم‌های قوی و مدعی جهان مثل روسیه، کره جنوبی، فرانسه، فنلاند و آمریکا هم جزو آن‌ها بودند. سطح این مسابقات نسبت به رقابت‌های 2019 مسکو که در آن هم حضور داشتم بالاتر بود، طراحی و سختی مسیر پیچیده‌تر و بیشتر بود و سطح خیلی خوبی داشت.

وی افزود: تیم ملی یخنوردی ایران نسب به امکانات و سابقه کمی که در این رشته دارد در مقایسه با کشورهای دیگر پیشرفت بسیار خوبی داشته و این به دلیل تلاش و پشتکار نفرات تیم است. طی سال 2018 تیم ملی ایران در مسابقات آسیایی مقام اول تیمی و مدال‌های انفرادی متعددی را کسب کرد. در سطح جهان 2 سال پیش در مسابقات فرانسه جایگاه سوم جهان را بدست آوردیم و در سال 2019 موفق شدیم در جایگاه نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی جهان بایستیم.

بانوی یخنورد البرزی تیم ملی ایران در ادامه عنوان کرد: در ایران، استان‌های اصفهان، قزوین، تهران و البرز در این رشته فعالیت دارند و تعداد دیواره‌های تخصصی این رشته باتوجه به نتایج بدست آمده در چند سال اخیر کم است و این باعث می‌شود برای تمرین محدودیت زمانی به وجود بیاید. همه‌ استان‌ها امکان فعالیت در این ورزش را ندارند و اگر این رشته گسترش پیدا کند، ورزشکارهای بسیار خوبی وارد رشته یخنوردی خواهند شد. فدراسیون یک دیواره در تهران در اختیار ما قرار داده است تا تمرینات خود را آنجا ادامه دهیم اما در استان البرز هیچ دیواره‌ای در اختیار ما نیست و مربی خود من به کمک دوستانش یک دیواره شخصی ساختند تا بتوانیم در استان البرز هم تمرین داشته باشیم. برای تمرین در رشته لید می‌توانیم از دیواره‌های موجود استفاده کنیم اما تمرینات رشته سرعت نیاز به دیواره یخی دارد و در حال حاضر فقط مدرسه یخنوردی این دیواره را دارد. اگر شرایطی فراهم شود تا در استان‌هایی با آب و هوای سرد دیواره‌های تخصصی یخنوردی ساخته شود و ما بتوانیم قبل از حضور در مسابقات بین المللی روی این دیواره‌ها تمرین داشته باشیم یا حتی میزبانی رقابت‌های آسیایی و جهانی را بگیریم، نتایج بسیار بهتر خواهد شد.

اسدی در پایان گفت: این رشته از بیرون بسیار ترسناک به نظر می‌آید اما مثل خیلی از رشته‌های دیگر اگر هوشیار باشیم و اصول رعایت بشود آسیب جدی به وجود نخواهد آمد. این ورزش نیاز به تمرین در تمام حوضه‌های استقامت، قدرت و مقاومت دارد و تمام اعضا و سیستم‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند و علاوه بر آن نیاز به توان ذهنی و تمرکز بسیار بالایی است. این رشته جای پیشرفت بسیار زیادی دارد و اگر شخصی هدفدار تمرین کند قطعا نتیجه مطلوبی کسب خواهد کرد. با تلاش بچه‌ها در این چند سال اخیر اختلاف سطح ایران با کشورهای دیگر جهان کم شده است و در حال حاضر مسیر برای تازه‌کارها در این رشته هموار است و پیشرفت سریع خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز