رضا شجیع در گفتگو با خبرگزاری برنا:

ورزش می‌تواند مرحله گذار کودک از اصل «لذت» به اصل «واقعیت» را تسهیل کند/ برای افزایش آگاهی‌ها نیازمند برنامه هستیم

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۹:۰۳:۳۴
کد خبر: ۹۱۵۴۲۹
ورزش می‌تواند مرحله گذار کودک از اصل «لذت» به اصل «واقعیت» را تسهیل کند/ برای افزایش آگاهی‌ها نیازمند برنامه هستیم
رئیس ستاد سلامت وزارت ورزش و جوانان گفت: ما نیازمند یک برنامه اخلاقی هستیم که این برنامه اخلاقی ضمن جلب مشارکت خود ورزشکاران، زمینه افزایش آگاهی‌ها و حساسیت‌های اخلاقی آنان را فراهم نماید.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ رضا شجیع، رئیس ستاد سلامت وزارت ورزش و جوانان، طی گفتگو با خبرنگار برنا به مناسبت هفته تربیت بدنی درخصوص تاثیرات ورزش بر تعالی جامعه بیان کرد: روز پایانی هفته تربیت بدنی روز ورزش، معنویت و ولایتمداری نام‌گذاری شده که تمرکز بر تقویت اخلاق و تعالی جامعه دارد. مهم‌ترین بخش این نامگذاری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تربیتی ورزش نشات می‌گیرد. این یک یافته علمی تثبیت شده که از طریق ورزش می‌توان به جامعه‌پذیری کودکان کمک کرد و آن‌ها را برای رویارویی با واقعیت‌های جامعه آماده کرد. در ورزش، رویارویی «من» کودک با اصل واقع، از طریق بازی و ورزش آغاز شده است.

وی افزود: ورزش می‌تواند مرحله گذار کودک از اصل «لذت» به اصل «واقعیت» را تسهیل کند. یکی از دلایل بروز خصلت‌های غیراخلاقی در افراد، اتفاقا چالشی است که در دوره برخورد کودک با اصل واقع اتفاق می‌افتد و این ورزش است که می‌تواند دوره گذار بسیار سازمان یافته و موثری برای تربیت اخلاقی کودکان باشد.

شجیع اظهار داشت: نکته دیگر موضوع نقش ورزش در ایجاد فرصت‌های تقابل است که در این وضعیت، افراد و به‌ویژه کودکان و نوجوانان فرصت رویارویی با دو راهی‌های اخلاقی را می‌یابند. فرصت پیدا می‌کنند درمورد رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی خود بازخورد دریافت کنند و مرتبا در زمینه انتخاب رفتارهای مناسب بازخورد بگیرند. در چنین شرایطی نقش مربیان ورزش بسیار حائز اهمیت است. اگر آن‌ها به رفتارهای غیراخلاقی بها بدهند، خواسته یا ناخواسته به تربیت ورزشکارانی همت گماردند که بازخورد مثبت و یا اصطلاحا حرفه‌ای‌گرایی را در رفتارهای غیراخلاقی جستجو می‌کنند و این چنین است که به تدریج رفتار اخلاقی در ورزش کم رنگ می‌شود.

رئیس ستاد سلامت وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: بر این اساس معتقدم هفته تربیت بدنی و ورزش فرصتی جدی برای ما و همه دست اندرکاران حوزه ورزش است که بار دیگر‌ به مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود به طور عمیق فکر کنند. اخلاق حرفه‌ای به تعهد اخلاقی افراد شاغل در یک حرفه اطلاق می‌شود که هر اندازه بداخلاقی توسط حتی یک نفر از اعضای شاغل در حرفه، می‌تواند به اعتبار اخلاقی کل شاغلان آن حرفه خدشه وارد کند.

شجیع در پایان گفت: از این‌رو در بسیاری از کشورهای پیشرفته، این خود جامعه حرفه‌ای ورزش است که به رفتارهای اخلاقی جامعه خود نظارت می‌کند و هزینه رفتارهای غیراخلاقی را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. بر این اساس معتقدم ما نیازمند یک برنامه اخلاقی هستیم که این برنامه اخلاقی ضمن جلب مشارکت خود ورزشکاران، زمینه افزایش آگاهی‌ها و حساسیت‌های اخلاقی آنان را فراهم نماید. مهم‌ترین ویژگی این برنامه، باید ایجاد یک تراز اخلاقی باشد، که این تراز اخلاقی به معیاری تبدیل می‌شود که از طریق آن می‌توان تمایزهای رفتاری یک ورزشکار مطرح به مثابه الگو را با سایر ورزشکاران تشخیص داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز