بهنام نقی پور گیوی:

تاریخ چندین هزارساله ایران پذیرای قوم‌ها و فرهنگ‌های مختلف در صلح و آرامش بوده است

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۸:۴۱:۴۷
کد خبر: ۹۱۹۱۹۵
تاریخ چندین هزارساله ایران پذیرای قوم‌ها و فرهنگ‌های مختلف در صلح و آرامش بوده است
پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و حقوق ورزش اعتقاد دارد ورزش قدرتمندترین ابزار برای تقویت وحدت ملی است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، بهنام نقی پور گیوی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: ما ورزش را عاملی برای وحدت ملی می دانیم و سوال مهم اینجاست که ذینفعان مختلف در حوزه ورزش هر کدام در جایگاه خود چه اقدامی برای این اتحاد کرده اند؟

وی افزود: با شیوه امری و دستوری ورزش عاملی برای دوستی نمی شود و اقدام عملی لازم است. طی پژوهش های مختلفی در کشورهای مختلف جهان از جمله انگلستان فاکتورهای مختلف هویت ملی بررسی شد و ورزش به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در این اتحاد مطرح شد. مدیران، هوداران، ورزشکاران و سایر ذینفعان ورزش باید از خود بپرسند چقدر در رویدادهای تیم خود مشارکت و چه مقدار از آن آگاهی دارند؟ در ایران مشارکت هواداران در رویدادهای تیم نزدیک به صفر است. فقط از آنان انتظار داریم بیایند و تشویق کنند و بروند. 

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و حقوق ورزش ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد تنش هایی هستیم که ورزش هرگز دنبال آنها نبود. تاریخ چندین هزار ساله ایران را که مطالعه کنیم می بینیم این کشور همواره پذیرای ملت های گوناگون با زبان، مذهب و فرهنگ های مختلف بوده اما هرگز شاهد جنگی بر اساس قومیت در آن نبوده ایم. ورزش امروز تحت تاثیر اتفاقات در جوامع مختلف است و تماشاگران عامل بروز آن نیستند بلکه نقش سایر عوامل بسیار زیاد است. 

نقی پور در ادامه راه حل فرهنگی را برای تقویت وحدت ملی پیشنهاد کرد و گفت: بر پایه فرهنگ غنی و اصیلی که این کشور دارد باید بر بعد فرهنگی تاکید و روی آن کار کنیم تا ورزش عاملی برای وحدت و دوستی شود. نگاه صرف امنیتی به ورزش درست نیست.

او گفت: در حال حاضر طرحی را در هفت استان اجرا می کنیم که میزان تاثیرات موفقیت های بین المللی ورزشی در انسجام ملی را بررسی می کند و همین موضوع نشان می دهد که ورزش چه ابزار قدرتمند و تاثیرگذاری برای تقویت اتحاد در جامعه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز