سعید فائقی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

حق پخش تلویزیونی یکی از راه‌های کسب درآمد است/ سازمان برنامه و بودجه، باید لایحه‌ای در نظر بگیرد تا اعتبارات به فدراسیون‌ها برسد

۱۳۹۸/۰۸/۲۴ - ۰۹:۲۰:۳۰
کد خبر: ۹۲۴۵۱۳
حق پخش تلویزیونی یکی از راه‌های کسب درآمد است/ سازمان برنامه و بودجه، باید لایحه‌ای در نظر بگیرد تا اعتبارات به فدراسیون‌ها برسد
رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی کشور گفت: الان وقتی به صداوسیما مراجعه می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند در بودجه‌ام موردی برای حق پخش نداریم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سعید فائقی، رئیس پیشین  سازمان تربیت بدنی کشور طی گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی بیان کرد: در اساسنامه فدراسیون ماده‌ای وجود دارد که گفته، فدراسیون یا اعضای آن که باشگاه‌ها اعضای آن محسوب می‌شوند، صاحب تمام به اصلاح حقوق‌های رسانه‌ای هستند و فدراسیون و اعضای آن بایستی این حقوق را دریافت کنند. اساسنامه و مصوبه مجلس به تصویب دولت رسیده و در حقیقت شکل قانونی دارد، پس باید اجرا شود یعنی جزو حقوق مسلم معنوی فدراسیون است نه تنها برای فدراسیون فوتبال، بلکه شامل همه فدراسیون‌های ورزشی نیز می‌شود. اما بعضی از فدراسیون‌ها ضعیف هستند و تبلیغاتی برایشان نشده است. به همین دلیل شاید این حقوق برایشان ضعیف‌تر باشد و در فدراسیون‌هایی مانند فوتبال یا تنیس در دنیا دارای حقوق‌ قوی‌تری هستند.

وی افزود: در کشور ما نه در اعتبارات تربیت بدنی به لحاظ بودجه‌ای و نه در اعتبارات صداوسیما، این بحث را شفاف نمی‌کنند، یعنی یکی از ضعف‌های بودجه‌نویسی کشور است. یعنی سازمان برنامه و بودجه وقتی بودجه را تنظیم می‌کند و قانون را برای سال 99 می‌نویسد، نه صداوسیما و نه تربیت بدنی بودجه اختصاصی برای این بخش ندارند.

فائقی اظهار داشت: در گذشته با بخش بازرگانی صداوسیما تفاهم می‌کردیم و در رابطه با حق پخش بازرگانی به صورت 50/50 تفاهم می‌کردیم. متأسفانه بعدها این تفاهم صورت نگرفت و کم کم فراموش شد. الان وقتی به صداوسیما مراجعه می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند در بودجه‌ام موردی برای حق پخش نداریم و بودجه‌‌ای تعریف نشده است. راه حل این است که مسئولان سازمان برنامه و بودجه، برای این کار لایحه‌ای در نظر بگیرند تا این اعتبار در اختیار فدراسیون‌ها قرار بگیرد.

معاون اسبق اداره تربیت بدنی کشور عنوان کرد: این موضوع مشکلات مالی ورزش را نجات نمی‌دهد فقط یکی از راه‌های درآمد است اما تنها راه‌ درآمد نیست. یکی از راه‌های درآمدهایی که امروز در ورزش حرفه‌ای مثل فوتبال تعریف شده، حق پخش است اما باید دنبال راه‌های دیگر درآمد نیز باشند و به آن‌ها تحقق بدهند. مثلا فینال لیگ قهرمانان آسیا است و کشورهایی که برای فینال ماندند، 4 میلیون دلار به باشگاه تعلق می‌گیرد. پول کمی نیست، وقتی پرسپولیس نایب قهرمان شد 2 میلیون دلار گرفت.

وی در پایان گفت: برای فدراسیون‌ها هم وقتی تیم یک کشور به جام جهانی می‌رود، در دور مقدماتی 12 میلیون دلار به فدراسیون‌ها تعلق می‌گیرد. مثلا برای 3 تا 90 دقیقه بازی که انجام می‌شود 270 دقیقه به آن‌ها 12 میلیون دلار پول می‌دهد و این پول خوبی است. اگر تیم به دور بعدی صعود کند، 20 میلیون دلار حق پخش تلویزیونی فدراسیون می‌شود. حالا اگر برنامه‌ریزی کنند و یک درجه بالاتر بروند درآمد بیشتری خواهند داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز