گزارش ورزشی هفته؛

مسیر سبز برای ورزش با تصویب حق پخش تلویزیونی/ احقاق حق فدراسیون‌ها و رشته‌های مدال‌آور با یاری صداوسیما/ وزارت ورزش و جوانان به سال‌ها دل نگرانی پایان می‌دهد

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۵:۳۹:۵۹
کد خبر: ۹۳۵۳۶۵
مسیر سبز برای ورزش با تصویب حق پخش تلویزیونی/ احقاق حق فدراسیون‌ها و رشته‌های مدال‌آور با یاری صداوسیما/ وزارت ورزش و جوانان به سال‌ها دل نگرانی پایان می‌دهد
پرداخت حق پخش صرفا شامل فوتبال نیست و این قانون به نام پرداخت حق پخش تلویزیونی ورزش اجرایی می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، براساس لایحه‌ بودجه که دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است پول حاصل از درآمد تبلیغات در حین پخش مسابقات ورزشی دیگر به صورت مساوی بین صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان توزیع خواهد شد و این برای اولین بار است که موضوع حق پخش تلویزیونی به شکل قانون می‌شود. همیشه این مطالبه از سوی مدیران ورزش و همچنین روسای فدراسیون‌ها مطرح شده است و این‌بار برای همیشه این خواسته اجرایی می‌شود. دکتر سلطانی‌فر از ابتدای حضورش در وزارت ورزش بر اجرای این موضوع تاکید داشت ولی متاسفانه صداوسیما با توجه به همه پیگیری‌ها و جلساتی که برگزار شد به موضوع حق پخش تلویزیونی و وظیفه‌ای که بر دوشش بود عمل نکرد.

پرداخت حق پخش صرفا شامل فوتبال نیست

البته باید این موضوع را درنظر داشت که پرداخت حق پخش صرفا شامل فوتبال نیست و این قانون به نام پرداخت حق پخش تلویزیونی ورزش اجرایی می‌شود. در این بین نه تنها مشکلات فوتبال و باشگاه‌های ما مرتفع می‌شود بلکه دیگر رشته‌های ورزشی نیز که در این سال‌ها همیشه در حسرت این حق سوخته‌اند می‌توانند تا حدود زیادی مشکلات خود را حل کنند. 50 درصد حق پخش تلویزیونی به حساب خزانه وزارت ورزش واریز می‌شود و وزارت ورزش براساس مسابقاتی که در رشته‌های مختلف از صداوسیما پخش شده این پول را توزیع خواهد کرد.

اهمیت این موضوع قطعا برای اکثر فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها از درجه اهمیت بالا برخوردار است. در زیر نظر برخی از روسای فدراسیون‌ها را درباره لایحه جدید بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی می‌خوانید.

فدراسیون‌ها و رشته‌های مدال‌آور به حق خود می‌رسند

مهدی علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشو، درباره این اتفاق در گفتگو با خبرنگار برنا عنوان کرد: در دنیا عمده منابع مالی فدراسیون‌ها از طریق حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود در ایران هم در طول چند سال گذشته بارها این مسئله مطرح شد اما عملا صداوسیما این قانون را رعایت نمی‌کرد. اما طبق لایحه جدید قرار است درآمدهای حاصل از تبلیغات در حین پخش مسابقات ورزشی بین صداوسیما و وزارت ورزش تقسیم خواهد شد. قطعا اتفاق خوبی است و می‌تواند بار مشکلات مالی فدراسیون‌ها را تا حدودی کم کند البته امیدوارم نحوه توزیع به‌گونه‌ای باشد که فدراسیون‌ها و رشته‌های مدال آور سهم بیشتری را دریافت کنند.

رئیس فدراسیون ووشو با اشاره به مثمرثمر بودن این لایحه توضیح داد: قطعا با اجرایی شدن این قانون علاوه بر کمک مالی به فدراسیون امر خصوصی‌سازی در ورزش هم آسان‌تر می‌شود. هر چند که قبل از هرچیز برای خصوصی‌سازی باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی تمایلی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند.

وزارت ورزش از این دستاورد به نفع همه فدراسیون‌ها استفاده می‌کند

قطعا در این بین به واسط اینکه فوتبال نسبت به رشته‌های دیگر پرمخاطب‌تر است و مسابقات فوتبال به صورت گسترده‌تری پخش می‌شود این رشته بیشترین سهم را دارد ولی این طرز فکر اشتباه است که بخواهیم همه این سهم را به فوتبال پرداخت کنیم. پیشرفت ورزش کشور در گروی اهمیت دادن به همه رشته‌ها است. درصورت اجرایی شدن این خواسته راه برای خصوصی‌سازی ورزش نیز باز می‌شود و اسپانسرها اشتیاق بیشتری برای حضور در ورزش نشان می‌دهند و ورزش کشور به یکی از حقوق خود می‌رسد.

حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس، نیز دراین‌باره می‌گوید: تصمیم خوبی است فقط امیدوارم هرچه زودتر عملی شود. خوشبختانه وزارت ورزش همیشه درخصوص ارائه طرح‌ها به فدراسیون‌ها ابتکارهای خوبی را انجام می‌دهد امیدوارم در این مورد هم به همین روال باشد. قطعا وزارت ورزش و جوانان می‌تواند از این دستاورد به نفع اکثریت عموم استفاده کند. در کنار این بی‌شک یکی از مشکلات اصلی فدراسیون‌ها که بحث کمبود منابع مالی است جبران شود. سال‌هاست بحث خصوصی سازی در ورزش ما مطرح است با عملیاتی شدن این طرح قطعا می‌توان به اجرایی شدن طرح خصوصی‌سازی نیز امیدوار بود. البته برای اینکار فقط بحث حق پخش مطرح نیست و باید همه بسترها فراهم باشد چون یک شبه نمی‌توان آن را انجام داد و باید حتما نشست‌های تخصصی در این خصوص صورت بگیرد.

با پرداخت حق پخش تلویزیونی ورزش رنگ و بوی حرفه‌ای می‌گیرد

مجلس شورای اسلامی وظیفه سنگینی بر دوش دارد. از آنجا که اکثر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دغدغه ورزش و رشته‌های مختلف را با اظهارنظرهای خود نشان می‌دهند حالا باید به واقع این حساسیت خود را نشان دهند و با تصویب حق پخش تلویزیونی مسیر جدیدی برای ورزش کشور باز کنند. قطعا هر نماینده در حوزه انتخابیه خود با مشکلات ریز و درشتی درباره رشته‌های مختلف و کمبودها مواجه است و اجرایی شدن این موضوع و پرداخت حق پخش به ورزش کشور می‌تواند مانع از دل‌نگرانی‌ها و به وجود آمدن مشکلات جدید شود و به قول فوتبالی‌ها باید یار دوازدهم باشد.

علیرضا سهرابیان با توجه به اهمیت این موضوع و تلاش دولت برای محقق شدن پرداخت حق پخش تلویزیونی اظهار داشت: این‌که صداوسیما بتواند پخش تلویزیونی را برای همه رشته‌ها در نظر بگیرد، کار بسیار عالی است که به شناساندن رشته کمک بزرگی می‌کند و باعث می‌شود ورزش رنگ و بوی حرفه‌ای به خود بگیرد. اگر این کار انجام شود، صددرصد وزارت ورزش باتوجه به این‌که 50% سهم ورزش را، بین فدراسیون‌های مربوطه تقسیم می‌کند، فدراسیون‌های ورزشی جز فوتبال که حق پخش متفاوت‌تری دارد، پولی برای پخش مسابقات خود پرداخت نمی‌کنند. این لایحه کمک زیادی می‌تواند به جامعه ورزش بکند. برای این‌که رشته‌های ورزشی مختلف خود را برای المپیک، بازی‌های آسیایی و جام جهانی آماده کنند، نیازمند منابع مالی هستند که اعتبارات وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کفاف این کار را نمی‌دهد.

وی افزود: باحضور حامیان مالی که باتوجه به پخش مسابقات جذب رشته‌های ورزشی مختلف می‌شوند، می‌تواند نقش موثری داشته باشد و به فدراسیون‌ها کمک کند تا ورزشکاران خود را حمایت کنند تا نتایج بهتری بگیرند. علاوه بر این پخش مسابقات ورزشی باعث می‌شود، اسپانسرهای بیشتری مایل به همکاری با فدراسیون‌های منهای فوتبال باشند.

بهمن محمدرضایی، رییس فدراسیون اسکیت، نیز در همین رابطه گفت: لایحه‌هایی که از طرف وزارت ورزش به مجلس ارایه می‌شود، قطعا برای کسب درآمد در ورزش راه‌گشا خواهد بود، مطمئنا این موضوع تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. حق پخش تلویزیونی پول کمی نیست که آن‌ها را می‌خواهند به فدراسیون‌ها پرداخت کنند. فدراسیون‌ها هم بحث توسعه ورزش همگانی و قهرمانی را دارند که این پول به هیات‌های استانی و فدراسیون تزریق می‌شود تا بتوانند در دو بعد همگانی و قهرمانی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار دهند.

سخن آخر

امیدواریم نمایندگان مجلس با یک تفکر و دید بازی این لایحه و موضوع مهم را بررسی بکنند، تا وزارت ورزش بتواند از این منابع مالی به نحو شایسته‌ای در جهت حمایت ورزشکاران مورد استفاده قرار دهد. این موضوع از نظر اقتصادی و مالی کمک خوبی فدراسیون‌ها و ورزش خواهد کرد. همین ۹٪ ارزش افزوده‌ای که مجلس قانون‌گذاری کرد تا به وزارت ورزش و بخشی از آن به فدراسیون‌ها پرداخت شود، تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز