گزارش خبرگزاری برنا از عملکرد داوران پشت دروازه در لیگ برتر؛

ویترینی خالی از داوران مطرح/ پافشاری مسئولان فدراسیون در تقلیدهای نابجا/ قضاوت از پشت دروازه مشکلی را برطرف نمی‌کند

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۵:۳۱:۵۶
کد خبر: ۹۳۹۴۴۴
ویترینی خالی از داوران مطرح/ پافشاری مسئولان فدراسیون در تقلیدهای نابجا/ قضاوت از پشت دروازه مشکلی را برطرف نمی‌کند
واقعیت این است که ما درباره داوری برنامه نداریم. اینکه نام چند داور جدید مطرح شود هم نامش پوست‌اندازی نیست.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بحث استفاده یا عدم استفاده داوران پشت دروازه در فوتبال ایران چند وقتی است مطرح شده است. عدم قضاوت‌های مناسب و اشتباهات تاثیرگذار در لیگ برتر باعث شده تا صحبت‌هایی از این دست بوجود آید. البته در هفته شانزدهم و دیدار پرسپولیس و شاهین بوشهر داور ابتدا اعلام پنالتی کرد که در ادامه و با مشاوره گرفتن از دوار پشت دروازه در تصمیم خود تجدید نظر کرد.

اگرچه آنچه از فیلم صحنه گل برداشت می‌شود این است که داور پشت دروازه نمی‌تواند دید کاملی نسبت به هند شدن توپ داشته باشد اما روز گذشته بود که رفعتی رییس اسبق کمیته داوران در این‌باره گفت: در یک صحنه داور پشت دروازه سیدرضا مهدوی در صحنه‌ای که هیچ ارتباطی به او نداشت در سیستم رادیویی به داور اعلام پنالتی می‌کند و داور مسابقه علی صفایی پس از مشورت با داور پشت دروازه با شجاعت پنالتی را لغو می‌کند.

نوید مظفری کارشناس برجسته داوری در این‌باره به خبرنگار برنا گفت: آن صحنه برای داور بود و ایکاش داور در این‌باره اعلام می‌کرد که خودش ابتدا اشتباه قضاوت کرده و پس از آن تجدیدنظر کرده و هیچ نیازی هم نبود به سراغ داور پشت دروازه برود.

ما در تقلید هم مشکل داریم

مدرس داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه داوران پشت دروازه ایده یوفا بود که خودش هم آن را جمع کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در تقلید از علم روز داوری نیز مشکل داریم، وقتی ثابت شده چنین سیستمی کارآیی ندارد، دلیل پافشاری چه می‌تواند باشد. فصل پیش انتقادات از داوری و اشتباهات تاثیرگذار زیاد شد و این سیستم را اجرا کردند، این درحالی است که یوفا کمک داور ویدیویی را جایگزین آن کرد. کاری که ما نمی‌توانیم انجام دهیم و دلیل آن هم عدم اجرای آن در استان‌های مختلف است. وقتی در استانی آفساید را به خوبی نمی‌توانیم نشان دهیم آیا می‌توان امیدوار بود، آن سیستم را بتوانیم اجرا کنیم. بهتر است ایمن سیستم را جمع کنیم و هزینه آن را در بخش آموزش صرف کنیم.

اگر بگوییم سطح داوری بهتر شده به داوران جوان دروغ گفتیم

از داور بین‌المللی کشورمان پیرامون اینکه برخی دوستان معتقدند داوری فوتبال ایران در حال پوست‌اندازی و در مرحله گذر است و داوران جدید در فوتبال ایران در حال بروز هستند پرسیدیم و او در پاسخ گفت: داوری ما بهتر نشده و پوست اندازی هم نکرده، تا همین جای لیگ نیز شاهد داوری پراشتباه و اشتباهات تاثیرگذار بودیم. اگر بگوییم سطح داوری بهتر شده به داوران جوان دروغ گفتیم و هیچ چیز بهتر از صداقت نیست. درباره داوران کنار خط نیز که سوال کردید باید بگویم، بله درست است، بعضا برخی از داوران کنار داور وسط را قبول ندارند.

مطرح شدن نام چند داور جدید اسمش پوست‌اندازی نیست

وی در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که ما درباره داوری برنامه نداریم. اینکه نام چند داور جدید مطرح شود هم نامش پوست‌اندازی نیست. زمانی نام‌هایی مانند ترکی، مظفری‌زاده، مردای و... در فوتبال ما حضور داشتند که نام آنها در زمین باعث می‌شد که همه به خاطر اسمی که از خودشان بواسطه قضاوت‌های خوب مطرح کردند اگر اشتباهی هم انجام می‌دادند بازیکن می‌پذیرفت. زمانی استقلال و پرسپولیس وقتی بازی داشتند آنقدر گزینه داشتیم که نمی‌دانستیم چگونه از میان این گزینه‌ها نفر اصلی را معرفی کنیم. حالا سه بازی مهم وقتی داریم نمی‌دانند باید از چه شخصی استفاده شود.

آقایان برنامه کوتاه مدت و بلند مدت مطرح کنند

کارشناس داوری کشورمان در پایان معتقد است دوستان برای خدمت باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند. واقعیت این است که تا به حال هر داوری که به جام جهانی رفته است، با توجه به توانایی شخصی خود به آنجا رسیده، نه اینکه برنامه محوری باعث رشد آنها شده است. در بحث آموزش هم بهتر است بدانیم فیفا هر سال برای برگزاری کلاس به تمام فدراسیون‌ها نامه می‌زند و برای هر کشوری که بخواهد مدرس می‌فرستد.

به هرحال آنچه که می‌توان درباره بحث داوران پشت دروازه گفت این است که همه به این نتیجه رسیده‌اند که حضور این داوران هیچ کمکی نمی‌تواند به بحث قضاوت‌ها و عدم اشتباه تاثیرگذار داشته باشد و امیدواریم فدراسیون با تاکید بر اصل آموزش بتواند در ارتقا سطح داوران کشورمان گام‌های موثرتری بردارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز