گزارش برنا از سطح فنی نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال؛

رشد کیفی تیم‌ها در لیگ برتر نوزدهم/ تعدد مدعیان برای فتح جام/ داشته‌های فوتبال ایران به بن‌بست رسیده است!

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۵:۲۴:۵۲
کد خبر: ۹۴۳۳۷۴
رشد کیفی تیم‌ها در لیگ برتر نوزدهم/ تعدد مدعیان برای فتح جام/ داشته‌های فوتبال ایران به بن‌بست رسیده است!
نیم فصل لیگ برتر به پایان رسیده است و تیمها بعد از شانزده هفته به تعطیلات رفتند تا زمانی برای بررسی لیگ از جنبه‌های مختلف پیدا شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال به نیم فصل خود رسیده است و این درحالی است که علیرغم انتظار نیم فصل راس هفته پانزدهم به پایان نرسید و تیم‌ها بعد از شانزده هفته به تعطیلات رفتند. به هرحال فوتبال ایران لیگ نوزدهم را با تمام حواشی خاص خود به نیمی از راه رساند.

تاخیر در شروع مسابقات لیگ به بهانه تجهیز فدراسیون‌ها، وقفه در لیگ به دلیل اردوهای تیم ملی بزرگسالان برای حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی و بازی‌های آسیایی که البته با نتایج ضعیف خستگی را در تن فوتبال ایران گذاشت. در کنار این تعویق یکی دو بازی و دیدارهای تیم ملی امید اجازه نداد بازی‌ها حداقل تا هفته شانزدهم روند مثبتی داشته باشد. نباید فراموش کنیم که تیم ملی برای همه فوتبال‌دوستان در اولویت است و از این‌رو مهمترین خروجی لیگ علاوه بر آورده‌های مثبت در ابعاد مختلف، باید به پیشرفت و قدرت تیم ملی ختم شود. برهمین اساس سطح کیفی لیگ به لحاظ فنی اهمیت بالایی دارد. شاید یکی از مواردی که در آن بتوانیم به گستردگی معقوله فوتبال دست یافت همین تضارب آرا درباره یک بحث فنی است. به هر حال در ادامه پیرامون سطح فنی مسابقات لیگ با برخی از پیشکسوتان و کارشناسان صحبت کردیم که در ادامه می توانید آن را بخوانید.

لیگی که همه به سطح بالای فنی آن امیدوار شدند

بسیاری از کارشناسان نظر حسین کاظمی پیشکسوت فوتبال را قبل از آغاز مسابقات داشتند. کاظمی در این‌باره پیش از آغاز لیگ اظهار کرد: با توجه به این که لیگ برتر دیرتر از سال‌های گذشته آغاز می‌شود، تیم‌ها با آمادگی بالاتری در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و به نظر می‌رسد از همان هفته‌های ابتدایی لیگ شکل اصلی خود را داشته باشند.

توپ‌های حاشیه‌ساز

نمی‌توان به راحتی از این نکته گذشت که بسیاری از بازیکنان و حتی پیشکسوتان فوتبال با آغاز مسابقات توپ‌های لیگ نوزدهم را مورد انتقاد قرار دادند. عدم کروی بودن آن، سنگینی و سبکی، نظراتی بود که تا هفته دوم هم پیرامون آن صحبت شد. تاکید می‌شود بسیاری از بازیکنان سطح کیفی مسابقات را بواسطه توپ‌ها زیر سوال بردند. جالب اینجا است که به یک‌باره این صحبت‌ها  در هفته سوم قطع شد و دیگر کسی هم اشاره‌ای به آن نکرد.

مدعیان زیاد نشان‌دهنده بالا رفتن سطح کیفی

حسین آشنا گلر سابق فوتبال ایران پیرامون کیفیت لیگ نوزدهم به خبرنگار برنا گفت: به نظر من کیفیت لیگ امسال نسبت به سال‌های دیگر بهتر شده و رشد داشته است و شاهد لیگ جذاب و پویا هستیم.

وی فشردگی جدول در صدر را دلیلی بر این موضوع می‌داند و می‌گوید: حضور تیم‌های مانند استقلال، پرسپولیس، سپاهان، شهرخودرو و تراکتور و فاصله کم امتیازات میان تیم‌ها خودش بالا رفتن سطح کیفی را نشان می‌دهد و اینکه چند تیم مدعی قهرمانی هستند می‌تواند اتفاق خوبی برای لیگ و فوتبال ما باشد.

یاوری: لیگ کیفیت بهتری پیدا کرده است

محمود یاوری پیشکسوت فوتبال ایران در این‌باره به برنا گفت: کیفیت لیگ بالاتر رفته است، اما از این نکته مثبت نمی‌توانیم در جهت ارتقا سطح فنی تیم ملی استفاده کنیم. نکته دیگر این است که بالا رفتن سطح فنی لیگ را نمی‌توان در همه دیدارها مشاهده کرد. متاسفانه در یک بازی، کیفیت بالا می‌بینید و در چند بازی دیگر کیفیت پایین. آنچه که درباره بالا رفتن سطح کیفی لیگ عرض کردم کلی‌گویی است و باید در این باره به صورت ریشه‌ای بحث کنیم، دلایل را بدانیم، نقاط ضعف را مطرح کنیم و راهکار پیرامون بالا رفتن آن بیان کنیم.

چراغپور: سطح فنی ما مشخص و کافی است

جلال چراغپور در این باره به برنا گفت: لیگ ما مانند یک ظرف در بسته شده است. چه با در نظر گرفتن ابعاد بیرون زمین و چه با رعایت آنها آنچه که در مستطیل سبز می‌بینید کاملا شبیه یک ظرف دربسته است که میزان آن مشخص است. کیفیت بازی‌های باهم تفاوت چندانی ندارد. یک تیم با کمترین آورده مالی و کمترین تماشاگر می‌تواند مقابل 80 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی به سختی به تیم پرمهره و هوادار ببازد. با حداقل گل که آن هم بواسطه ضربه آزاد یا اشتباه بازیکن و داور به ثمر می‌رسد. داشته‌های ما در فوتبال و سطح لیگ که آن را به یک ظرف دربسته تشبیه کردم به یک حدی رسیده و در همان حد متوقف شده است. حالا اینکه عوامل و شاخص‌ها در این‌باره چه هستند و برای پیشرفت چه باید کرد نکته‌ای است که در این مقوله نمی‌گنجد ( مصاحبه تکمیلی خبرگزاری برنا با این کارشناس فوتبال بزودی منتشر خواهد شد).

عبدی: کیفیت به صورت نسبی بهتر شده است

شاید علاوه بر تمامی افرادی که در این‌باره نظر دادند صحبت‌های حسین عبدی از این بابت قابل توجه است که او به تازگی از دوره پیشرفته مربیگری در انگلیس بازگشته و اتفاقا در زمان برگزاری چند هفته از لیگ در کنار کارشناسان معتبر خارجی بازی‌های لیگ را دیده است. او در این‌باره به خبرنگار برنا گفت: در بعضی از بازی‌ها شاهد کیفیت بسیار بالایی هستیم که جای امیدواری دارد. با در نظر گرفتن همین بازی‌ها می‌توان گفت کیفیت به صورت نسبی بهتر شده است. من در خارج از کشور که بودم و بازی‌ها را با دیگر کارشناسان می‌دیدیم، آنها نیز بر این باور بودند که در بعضی از مسابقات کیفیت از جمله سرعت بازی و تاکتیک‌های استفاده شده بسیار خوب است اما در برخی بازی‌های دیگر خیر! متاسفانه برخی فکر می‌کنند به طور مثال اگر در یک بازی پاس‌های بیشتری بدهند یعنی کیفیت تیمشان بالاتر رفته. این درحالی است که این موضوع برای یک هوادار می‌تواند قانع کننده باشد اما در واقعیت این موضوع به هیچ وجه صحیح نیست.

حرف آخر

هرکس از نظر شخصی برداشتی از این مباحث مطح شده دارد و تاکید می‌شود تمامی ابعاد موضوع در این‌باره بررسی نشده است و در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت. به دور از هرگونه برداشت شخصی باید گفت کیفیت لیگ پیشرفت داشته است اما این موضوع دربرگیری کاملی نداشته است. در کنار تضارب آرا نمی‌توان براحتی از کنار دلیلی واضح مانند رقابت نزدیک در جدول که جذابیت لیگ را افزایش داده براحتی گذشت. کیفیت و سطح فنی مسابقات در لیگ نوزدهم بالا رفته است اما باید دلایل آن را به خوبی موشکافی کرد. نقاط ضعف را بیان کرد و راهکار نیز نشان داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز