میزبانی تیم‌های ایرانی در حضور هواداران پرشور؛

احقاق حق با مذاکره اصولی و منطقی/ حمایت پیشکسوتان از دیپلماسی ورزشی/ بدخواهان به خواسته ناجوانمردانه‌ خود نرسیدند

۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۰۵:۱۹:۲۷
کد خبر: ۹۵۴۶۸۲
احقاق حق با مذاکره اصولی و منطقی/ حمایت پیشکسوتان از دیپلماسی ورزشی/ بدخواهان به خواسته ناجوانمردانه‌ خود نرسیدند
نمایندگان فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا میزبان حریفان خود خواهند بود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ مراسم قرعه کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا آذرماه برگزار شد و تیم‌های ایرانی حریفان خود را در دور گروهی و پلی آف شناختند. در این میان و در اقدامی عجیب مسئولان AFC با بهانه‌های واهی همانند اینکه ایران کشور امنی برای برگزاری مسابقات نیست سعی بر این داشتند تا حرف خود را به کرسی بنشانند و حق میزبانی را از نمایندگان ایران سلب کنند.

در این راستا و بعد از عزم و همدلی که برای حل مساله میان مسئولان کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و مدیران تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا ایجاد شد، مهدی علی‌نژاد، ابراهیم شکوری و مدیران باشگاه‌ها چهارشنبه راهی مالزی شدند تا مذاکرات خود را با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام دهند.

صحبت‌های به حق و توام با دیپلماسی ورزشی نمایندگان حاضر در مالزی سبب شد تا میزبانی به کشورمان برگردد و تیم های شرکت کننده در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا از مسابقات دور برگشت میزبان حریفان خود باشند؛ اتفاقی که با حضور و حمایت هواداران پرشور ایرانی می‌تواند پاسخی کوبنده باشد به خواسته‌های ناجوانمردانه کشورهایی که تلاش می کنند سیاست را وارد فوتبال کنند.

ضمن اینکه برخی افراد، خواسته یا ناخواسته سعی بر زیر سوال بردن این پیروزی بزرگ در مالزی داشتند که با انتشار نامه‌های AFC در خصوص میزبانی تیم‌های ایرانی در دور برگشت به نوعی تیرشان به سنگ خورد تا دیگر به سمت رسانه های عربی و سعودی غش نکنند!

ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: در این مذاکرات که به ریاست مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان و با حضور نمایندگان سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و  شهر خودرو و با نیابتی که باشگاه سپاهان به این سه باشگاه داده بود، برگزار شد پس از بحث‌ها و گفتگوهای فراوان و تأکید قاطعانه هیئت ایرانی به این موضوع که این میزبانی جزو حقوق ذاتی مردم ماست و حاضر نیستیم در کشور دیگری مسابقه دهیم و همچنین با تأکید بر امنیت آسمان و زمین ایران خواستار تجدیدنظر جدی در تصمیم کمیته مسابقات شدیم.

شکوری اضافه کرد: با اسناد و مدارک اثبات کردیم زندگی روزمره و آرام و امن در ایران جریان دارد و نمایندگان ایرانی دلیلی نمی‌بینند در شرایط فعلی مسابقات آسیایی خود را در کشور ثالثی برگزار کنند. 

در زیر صحبت های پیشکسوت های فوتبال را در خصوص این موفقیت می خوانید.

یاوری: وزارت ورزش‌وجوانان و فدراسیون فوتبال راه درستی را انتخاب کردند/ ضمانت گرفتن از AFC کار صحیح و عاقلانه‌‌ای بود

محمود یاوری، کارشناس فوتبال درباره بازگشت میزبانی‌های لیگ قهرمانان آسیا به ایران در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: تصمیم AFC از اول هم عجیب بود و قطعا به همان اندازه که فوتبال ما آسیب می‌دید فوتبال آسیا هم متضرر می‌شد. شما ببینید کویت یک زمانی فوتبالش تعلیق شد الان فوتبال این کشور اگر در گذشته موفق هم بوده دیگر نیست. اگر فوتبال هم همین اتفاق برایش رخ می‌داد شاید به همین سرنوشت دچار می‌شدیم.

او ادامه داد: وزارت ورزش و فدراسیون راه درستی را انتخاب کردند و وارد مذاکرات شدند و قطعا کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر آسیب ندیدن خودش هم که شده بود باید از تصمیم اولش کوتاه می‌آمد که در نهایت با این اتفاق هم رخ داد.

پیشکسوت فوتبال در پایان گفت: ضمانت گرفتن از AFC کار بسیار درست و عاقلانه‌ای بود. مطمئن هستم که این ضمانت هم عملی می‌شود. جایگاه فوتبال ایران در آسیا بسیار خوب است و بنابراین محرومیت ما هم به فوتبال خودمان ضربه می‌زد و هم به فوتبال آسیا.

پنجعلی: تیم‌های دیگر از داشتن هواداران پرشور محروم هستند/ شانس نمایندگان ایران برای صعود به مراحل بعد لیگ قهرمانان آسیا بیشتر شد

محمد پنجعلی، پیشکسوت فوتبال طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص میزبای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در ایران بیان کرد: وقتی چنین مسائلی پیش می‌آید باید به صورت قانونی و با دلیل و منطق صحبت کنیم. این اتفاق بسیار خوبی است که از مجاری قانونی به آن ورود پیدا کردیم.

وی افزود: میزبانی رقابت‌ها در نتیجه بازی‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود چون بین تمام کشورهای منطقه، آسیا و به خصوص حاشیه خلیج فارس، پرطرفدارترین تیم‌ها را داریم و باید بتوانیم از چنین پتانسیلی استفاده کنیم زیرا تیم‌های دیگر از این نکته محروم هستند.

پنجعلی در پایان گفت: با برگشت این میزبانی‌ها به کشور ما، شانس تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا برای صعود به مراحل بعدی چند برابر می‌شود و نتایج مطلوب‌تری کسب خواهند کرد.

درخشان: تصمیم AFC از همان روز اول اشتباه بود/ مسئولان ورزش کشور به خوبی از حق و عزت نفس ایران دفاع کردند

حمید درخشان، پیشکسوت فوتبال، درباره بازگشت میزبانی‌های لیگ قهرمانان آسیا به ایران در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: تصمیم AFC از روز اول اشتباه بود و این اتفاق هم به ضرر ایران و هم به ضرر فوتبال آسیا بود. همه می‌دانند که ایران امن‌ترین کشور در آسیاست و بنابراین پشت پرده این تصمیمات برای همه روشن بوده و هست.

او اضافه کرد: پیشنهاد من هم از روز اول مذاکره مسئولین کشور با مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا بود چون که اعتقاد دارم هر مشکلی را می‌توان از طریق گفتگو حل کرد‌.

درخشان در پایان گفت: خوشحالم که وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون فوتبال تلاش‌ خود را کردند و توانستند به خوبی از حق و عزت نفس ملی‌مان دفاع کنند. 

دین‌محمدی: باید نشان دهیم فقط روی کاغذ قدرت اول آسیا نیستیم/ بازیکنان قدر این هواداران را بدانند

سیروس دین‌محمدی، پیشکسوت باشگاه استقلال، پیرامون عقب نشینی کنفدراسیون فوتبال آسیا از مواضع خود و جلسه مدیران باشگاه های ایرانی به خبرنگار برنا گفت: فوتبال آسیا بدون ایران وجاهت خاصی ندارد. خدا را شکر این مشکل با گفتگو حل شد. اگر می خواستیم بدون رایزنی انصراف بدهیم، شک نکنید پای تیم ملی را هم به وسط می کشیدند.

مربی اسبق استقلال در ادامه تصریح کرد: بازیکنان تمام تیم ها به ویژه استقلال قدر هواداران خونگرم خود را بدانند و از همین ابتدا محکم و مصمم وارد زمین شوند و حق خودشان را در زمین هم بگیرند. باید نشان دهیم فقط روی کاغذ قدرت اول آسیا نیستیم. به امید خدا و با تلاش و کوشش بعد از مرحله پلی آف بتوانند با استفاده از حق میزبانی بازهم در آسیا بدرخشند.

دین محمدی در پایان گفت: سایر تیم ها هم بی شک به دلیل این اتفاق هم اکنون بهتر می دانند نماینده ایران بودن چه جایگاهی دارد و آنها چه مسئولیتی دارند. برای همه نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا آرزوی موفقیت می کنم.

ابوالقاسم‌پور: اقتدار کشورمان بار دیگر به همگان ثابت شد/ میزبانی لیگ قهرمانان آسیا در روحیه بازیکنان و نتایج تیم‌ها موثر خواهد بود

بهنام ابوالقاسم‌پور، بازیکن اسبق فوتبال، طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص بازگشت میزبانی‌های باشگاه‌های کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیان کرد: این مسئله اقتدار کشورمان را بار دیگر مشخص کرد و نشان داد که کشور ما واقعا امن است و هیچ مشکلی برای برگزاری مسابقات بین المللی نداریم.

وی در ادامه افزود: از صمیم قلب بسیار خوشحال هستم که این اتفاق افتاد و باید سعی و تلاش خودمان را کنیم تا از این به بعد بتوانیم یک کرسی در کنفدراسیون آسیا داشته باشیم.

ابوالقاسم‌پور در پایان گفت: قطعا میزبانی در کشور خودمان و با توجه به حمایت هواداران و مسئولین، انگیزه تیم‌های ایرانی را دوچندان می‌کند و بی‌شک این میزبانی در روحیه بازیکنان و نتایج تیم‌ها موثر خواهد بود.

مهدوی: خوشحالم توانستیم حرف‌مان را به کرسی بنشانیم/ گرفتن ضمانت از مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا اتفاق خوبی بود

محمدرضا مهدوی، بازیکن اسبق فوتبال ایران، طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص برگشت میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به کشورمان بیان کرد: از برگشت میزبانی به کشورمان بسیار خوشحالم و دست مریزاد می‌گویم به افرادی که با همت و عزم ملی این میزبانی را برگرداندند. خوشحالم که همه توانستند از حق ایران دفاع کنند، اگر با یک تصمیم اشتباه میزبانی از کشور ما گرفته می‌شد، متاسفانه اتفاقات بدی می‌افتاد.

وی در ادامه افزود: می‌توانم به کشورم و مسئولین آن افتخار کنم، چون اگر خدایی نکرده زیر بار سیاست کشورهای عربی می‌رفتیم، اتفاقات ناگواری در آینده پیش می‌آمد. برای مثال دیگر کسی به ایران اطمینان نمی‌کرد و خودمان به این موضوع صحه می‌گذاشتیم که ایران دیگر امن نیست.

مهدوی در پایان گفت: ایران یکی کشورهای امن منطقه است و از این تصمیم خوشحال شدم، مدیران توانستند مقتدرانه پای حرف خود بایستند و این افتخار را به کشورم و مردم ایران تبریک می‌گویم.

فنونی‌زاده: به واسطه هواداران توانستیم حرف‌مان را در آسیا به کرسی بنشانیم/ از تلاش همه مدیران ورزش و باشگاه‌ها تشکر می‌کنم

مرتضی فنونی‌زاده، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، با اشاره به جلسه مدیران تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در مقر AFC به خبرنگار برنا گفت: خوشبختانه توانستیم ضمانت لازم را برای میزبانی تیم های خودمان بگیریم و بسیار خوشحالم این موضوع با رایزنی و تلاش مدیران ورزش و باشگاه ها رفع شد و ‌تیم های ایرانی می‌توانند در کشور خودمان از حریفان‌شان میزبانی کنند.

وی افزود: باید بازیکنان نیز بدانند، به واسطه هواداران است که توانستیم حرف‌مان را در آسیا به کرسی بنشانیم. فکر می کنم هواداران نیز متوجه شدند در لیگ داخلی با هم رقیب هستیم و در لیگ قهرمانان آسیا نماینده ایران مهم نیست چه تیمی باشد، همه از آن حمایت می‌کنیم و امیدوارم دو تیم دیگر ایرانی حاضر در پلی آف هم بتوانند به مرحله گروهی صعود کنند.

فنونی زاده در پایان خاطرنشان کرد: اینکه مدیران ورزش و باشگاه‌ها فوتبالی باشند و بدانند باید چه کاری انجام دهند، در چنین مواقعی کارایی دارد و خوشبختانه امروز می‌بینیم که با اتحاد و همدلی تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند و از کنفدراسیون فوتبال آسیا هم ضمانت کتبی می گیرند. بنده به عنوان یک پیشکسوت از تلاش همه مدیران ورزش و باشگاه‌ها تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله در میزبانی ها نیز خواهند دید که هواداران ورزشگاه ها را پر می کنند و بازیکنان باید قدر این هواداران را بدانند.

قاسم‌پور: میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا واقعا حق ما بود/ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌خواستند از این مسئله سود سیاسی ببرند

ابراهیم قاسم‌پور، پیشکسوت فوتبال، طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص میزبانی تیم‌های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بیان کرد: این میزبانی‌ها واقعا حق ما بود و بحثی که کنفدراسیون آسیا پیش کشید در واقع کاملا یک موضوع سیاسی بود که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند بحرین، امارات و عربستان با پافشاری زیادی خواستار این اتفاق بودند.

وی افزود: ایستادگی باشگاه‌ها، فدراسیون و حمایت مردم بهترین تو‌دهنی بود که می‌شد به آن‌ها زد. در هر زمینه‌ای اگر ایستادگی باشد، طرف مقابل مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. اگر این هم‌بستگی بین چهار باشگاه‌ها ما و هواداران نبود، مطمئنا در سال‌های آینده حتی در خصوص تیم ملی هم چنین موضوعی را مطرح می‌کردند.

قاسم‌پور اظهار داشت: یک جاهایی ممکن است ضرر کنیم اما تبعات آن در آینده کم‌تر خواهد بود. به نظر من کاری که الان انجام شد، تودهنی محکمی بود مخصوصا برای کسانی که برنامه‌ریزی کرده بودند تا از نظر سیاسی از این مسئله سود ببرند.

دینورزاده: تحت هر شرایطی مسئولین کنفدراسیون آسیا دوست دارند فوتبال ایران فعال باشد/ AFC کار خود را انجام می‌دهد

مهدی دینورزاده، پیشکسوت فوتبال ایران، طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص بازگشت میزبانی‌های لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیان کرد: نباید این مسئله را سیاسی کنیم چون فوتبال ایران در آسیا برتر است و تحت هر شرایطی مسئولین کنفدراسیون آسیا دوست دارند که فوتبال ایران در آسیا باشد. به همین دلیل رایزنی‌های انجام شد تا میزبانی به ایران برگردد.

وی افزود: کنفدراسیون آسیا کار خود را انجام می‌دهد و دنبال صحبت‌های ایران، عربستان یا عراق نیست. قطعا کشورهایی مانند عربستان هم دنبال منافع خود هستند اما کنفدراسیون آسیا حافظ فوتبال آسیا است و وابسته به یک کشور خاصی نیست.

دینورزاده در پایان گفت: بعضی وقت‌ها شرایطی به وجود می‌آید و اگر همه چیز را مسالمت‌آمیز پیش ببریم، مسائل حل خواهد شد.

علوی: زیر بار حرف زور نرفتیم و حق فوتبال ایران را گرفتیم/ حضور هواداران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نکته مثبتی است

سیدمحمد علوی، بازیکن اسبق فوتبال ایران، طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص برگشت میزبانی‌های لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیان کرد: خدا را شکر توانستیم روی حرف خودمان بایستیم اما متأسفانه بار اول این کار را مقابل عربستان کردیم و ضرر زیادی در این کار دیدیم. خوشحالم این بار پای حرفمان ایستادیم و ثابت کردیم این کار واقعا اشتباه است. با این حرکت یک کمک دیگر به فوتبال ایران کردیم و ان‌شاءالله این روند همین‌طور تداوم داشته باشد و زیر بار حرف زور نرویم.

وی افزود: اگر در زمین خودمان بازی کنیم و در کشورهای دیگر نباشیم، صددرصد در روند نتایج بازی‌ها موثر خواهد بود.

علوی در پایان عنوان کرد: تیم‌های بزرگ ما مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان و حتی شهر خودرو طرفداران زیادی دارند و می‌توانیم از قابلیت هواداران خود استفاده کنیم تا نقطه مثبت فوتبال ما شود. این اتفاق میمونی که افتاده همه ما خوشحال کرده است، باید همینطور روی حرف‌مان بایستیم هرچند گاهی ممکن است تاوان سختی هم داشته باشد.

محمد: بدون میزبانی ایران، لیگ قهرمانان آسیا جذابیتی نداشت/ کشورهای عربی به دلیل ترسی که از تماشاگران پرشور دارند چنین تنشی را به راه انداختند

علیرضا محمد، بازیکن سابق فوتبال، طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص میزبانی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بیان کرد: این سیاستی بود که کشورهای عربی راه انداخته بودند، به دلیل ترسی که از ورزشگاه آزادی با حضور تماشاگران پرشور داشتند چون قطعا می‌دانند چقدر در روند بازی آن‌ها تاثیر دارد. خدا را شکر سیاست آن‌ها موفق پیش نرفت و میزبانی‌ها به کشور خودمان برگشت.

وی افزود: بدون میزبانی کشور ایران، لیگ قهرمانان آسیا جذابیتی نداشت و قطعا ایران از این میزبانی‌ها به نحو مطلوبی استفاده خواهد کرد، این موضوع برای فوتبال ایران بسیار خوب است.

محمد گفت: میزبانی در نتایج بازی‌ها موثر خواهد بود و با شرایطی که الان پیش آمده، روحیه بازیکنان دو چندان می‌شود چون یک سری واکنش‌ها از کشورهای عربی وجود داشت تا بتوانیم میزبانی را پس بگیریم. خدا را شکر به این مهم دست پیدا کردم و حالا انگیزه بازیکنان بیشتر می‌شود.

نظر شما
پرونده ویژه