نوروزنامه ۹۹/ گزارش برنا از عملکرد موفق ورزش بانوان در سال ۹۸؛

رشد بی‌سابقه ورزش زنان/ نگاه برابر وزارت ورزش و جوانان به بانوان و آقایان/ حجاب اسلامی به افتخارآفرینی‌ها معنا بخشید

۱۳۹۹/۰۱/۰۳ - ۰۴:۲۹:۱۹
کد خبر: ۹۸۰۰۷۲
رشد بی‌سابقه ورزش زنان/ نگاه برابر وزارت ورزش و جوانان به بانوان و آقایان/ حجاب اسلامی به افتخارآفرینی‌ها معنا بخشید
وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی ورزش کشور اعتقاد راسخ به این موضوع دارد که بها دادن به بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند می‌تواند ثمرات مهمی را درپی داشته باشد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ اگر بخواهیم چند حوزه پرکار و موفق دولت و کشور در سال 98را نام ببریم بدون شک حوزه ورزش یکی از موفق‌ترین بخش‌های اجرایی کشور در سالی که گذشت بوده است، چراکه در این سال مجموعه ورزش ایران توانست به دستاوردها و افتخارات قابل توجهی دست پیدا کند. در این بین حوزه ورزش بانوان با رشد چشم‌گیری که از خود نشان داد توانست در کنار دیگر موفقیت‌های این بخش دیده شود.

عدالت وزارت ورزش بین بانوان و آقایان زمینه‌ساز موفقیت شد

بانوان ورزشکار ایران در سال 98 در چند رویداد مهم حضور داشتند که از این بین مدال‌های خوشرنگی نیز نصیب بانوان ایران شد. ما در بسیاری از رشته‌ها توانستیم روی سکو برویم و این نشان دهنده این موضوع است که در سال‌های اخیر روی ورزش بانوان سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گرفته است. در سالیان گذشته بانوان ما شاید فقط در یکسری رشته‌های محدود قادر به کسب مدال بودند ولی حالا شاهد هستیم در بسیاری از میادین بین‌المللی بانوان همپای آقایان در کسب مدال موفق عمل می‌کنند و در برخی رشته‌ها جلوتر از آقایان نیز هستند. قطعا عدالت و مساواتی که وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون‌ها بین ورزش مردان و زنان قائل هستند زمینه‌ساز این موفقیت شده است. حالا دیگر در رشته‌هایی مانند ووشو، تیراندازی، کاراته، تکواندو و برخی رشته‌های دیگر بانوان ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

کسب اولین سهمیه المپیک توکیو توسط بانوی ورزشکار

سال 98 سال منتهی به المپیک 2020 توکیو بود و از این رو ورزشکاران ما در رشته های المپیکی همه سعی و تلاش خود را انجام دادند که بتوانند در بحث کسب سهمیه انتظارات را برآورده کنند. نکته حائز اهمیت در این بین سهمیه‌گیری بانوان ما بود که اولین سهمیه نیز توسط نجمه خدمتی بانوی ملی‌پوش تیم تیراندازی به دست آمد. بعد از خدمتی چند بانوی دیگر ما نیز توانستند این موفقیت را تکرار کنند و شاید اگر وضعیت شیوع ویروس کرونا در جهان پیش نمی‌آمد در این خصوص شرایط بهتری نیز می‌داشتیم. آخرین سهمیه را نیز تا به اینجای کار حمیده عباسعلی برای کاروان ورزشی ایران به دست آورد تا تیم کاراته نیز با دو بانو یعنی عباسعلی و بهمنیار در المپیک 2020 حضور پیدا کند. این کسب سهمیه توسط بانوان این امید را برای کاروان ورزشی ایران زنده کرد که بتوانیم در توکیو با درخشش روی سکو برویم.

رشد چشم‌گیر مشارکت بانوان در ورزش همگانی

آمار مشارکت بانوان در ورزش همگانی را نیز وقتی نگاه می‌کنیم این موضوع مشخص خواهد شد که بانوان در ورزش همگانی نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آمار مشارکت بانوان به هزار نفر می‌رسید و در دهه اول انقلاب شاهد بودیم که این آمار به 76952 نفر رسید. با اقداماتی که در چند سال گذشته برای رشد و ترغیب مردم به ورزش همگانی صورت گرفته در حال حاضر 1400000 نفر از بانوان ایران به ورزش همگانی می‌پردازند که این رشد قابل توجه بوده است.

افتخارات بانوان ایران تنها به رشد ورزش قهرمانی و همگانی نیست و یکی از اتفاقات خوبی که در سه، چهار سال گذشته در حوزه ورزش بانوان رخ داد کسب کرسی‌های بین‌المللی در فدراسیون‌های آسیایی و جهانی بود که همین امر یکی از دلایل پیشرفت ورزش بانوان محسوب می‌شود. بانوان ورزشکار ایران در این سال‌ها ثابت کردند که حجاب برای آنها محدودیت نیست و امروز شاهد هستیم که آنها در بسیاری از میادین و مسابقات مهم پرچم کشور عزیزمان را به اهتزاز در می‌آورند.

بانوان باید در ویترین ورزش کشور قرار بگیرند

فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال، درخصوص رشد ورزش بانوان در سال 98 به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: طبیعی است که پس از گذشت چهل سال در هر زمینه رشد احساس شود. خوشبختانه ورزش بانوان نیز جزو حوزه‌هایی به شمار می‌رود که در طول این چهار دهه روند خوبی را طی کرده است. در روزهای نخستین انقلاب به دلیل تحریم‌هایی که وجود داشت رشد ورزش بانوان کند بود ولی خوشبختانه این موضوع در حال حاضر و به ویژه در چند سال گذشته صدق نمی‌کند. در طول این سال‌ها ورزش بانوان برای اولین بار توانست در المپیک صاحب مدال شود و همیشه در کنار مردان در کاروان‌های اعزامی کشورمان جایگاه مخصوص به خودش را داشته باشد.

شجاعی با اشاره به عمده‌ترین مشکل در حوزه بانوان اظهار کرد: کمبود امکانات و نبود اسپانسر یکی از مشکلات اصلی در ورزش بانوان به شمار می‌رود. در کنار این مسائل از نگاه مسئولین و حتی مردم همیشه بخش مردان در ویترین بوده ودیده شده، البته این موضوع در اکثر کشورها به چشم می‌خورد و فقط مختص ایران نیست ولی امید می‌رود در آینده این نگاه‌ها تغییر یابد و بخش بانوان هم که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند به یک اندازه توجه شود.

ورزش بانوان در مسیر جدیدی قرار گرفته است

طاهره طاهریان، نایب رئیس اول کمیته ملی المپیک، با اشاره به رشد چشمگیر ورزش بانوان در سال های اخیر به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: اکر نگاهی به عملکرد بانوان در چند سال اخیر داشته باشیم به وضوح شاهد رشد بی سابقه بانوان چه در سطح ورزش قهرمانی و چه در سطح ورزش همگانی خواهیم بود. این رشد بی سابقه علاوه بر همت و تلاش ورزشکاران؛ حاصل مدیریت خوب معاونت امور بانوان وزارت ورزش و جوانان است.

سخن آخر

وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی ورزش کشور اعتقاد راسخ به این موضوع دارد که بها دادن به بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند می‌تواند ثمرات مهمی را درپی داشته باشد. بانوان ورزشکار ایران نیز در این چند سال اخیر به خوبی توانستند جواب اعتماد وزارت ورزش را بدهند. در سیستم ورزش کشور دیگر نگاه جنسیتی به بانوان وجود ندارد و این موضوع را می‌توان یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت این قشر از ورزشکاران دانست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز