نوروزنامه۹۹/ گزارش برنا از وضعیت کسب سهمیه کاروان ورزشی ایران؛

کامیابی ورزش کشور در کسب سهمیه‌های المپیک/ رکوردزنی کاراته، تیراندازی و دو رشته تیمی/ از تعویق بازی‌های توکیو می‌توان بهره برد

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ - ۰۳:۵۸:۲۱
کد خبر: ۹۸۳۱۸۱
کامیابی ورزش کشور در کسب سهمیه‌های المپیک/ رکوردزنی کاراته، تیراندازی و دو رشته تیمی/ از تعویق بازی‌های توکیو می‌توان بهره برد
کاروان ایران تا به اینجای کار 52 سهمیه را کسب کرده که با وجود اتفاقات اخیر مبنی بر لغو تمام مسابقات انتخابی عملکرد نسبتا موفقی است و می‌توان امیدوار بود که با برگزاری دوباره مسابقات انتخابی بازهم شاهد کسب سهمیه توسط قهرمانان کشورمان باشیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ باتوجه به این که المپیک و پارالمپیک توکیو را پیش رو داریم، سال 98 سالی بسیار مهم از نظر ورزش محسوب می‌شد. زیرا اکثر مسابقات کسب سهمیه المپیک در این سال برگزار شد و ورزشکاران ما در هر دو بخش پارالمپیک و المپیک موفق به کسب سهمیه‌های زیادی شدند.

کاراته یکی از رشته‌های ورزشی است که برای اولین بار در بازی‌های المپیک حضور دارد و کاراته‌کاهای کشورمان موفق شدند تا الان در این اولین حضور 4 سهمیه کسب کنند.

متاسفانه به دلیل این که فدراسیون جودو کشورمان از سوی فدراسیون جهانی مربوطه به حالت تعلیق درآمده است، جودوکاران کشورمان نمی‌توانند در رویدادهای انتخابی این رشته حاضر شوند و در واقع شانس کسب سهمیه در رشته جودو را از داده‌ایم.

تیم سابر ایران نیز برای اولین بار توانست سهمیه المپیک توکیو را در بخش تیمی کسب کند، در این صورت سابریست‌های کشورمان شانس حضور در مسابقات انفرادی را نیز خواهند داشت.

نکته جالب توجه در کسب سهمیه کاروان ایران این بود که اولین سهمیه را یک بانوی ورزشکار در این دوره برای کشورمان به دست آورد و نجمه خدمتی موفق شد چراغ اول را برای کاروان ایران روشن کند. کاروان ایران تا به اینجای کار 52 سهمیه را کسب کرده که با وجود اتفاقات اخیر مبنی بر لغو تمام مسابقات انتخابی عملکرد نسبتا موفقی است و می‌توان امیدوار بود که با برگزاری دوباره مسابقات انتخابی بازهم شاهد کسب سهمیه توسط قهرمانان کشورمان باشیم.

کاروان ایران در دوره قبل المپیک توانست 63 سهمیه کسب کند و به دست آوردن این 52 سهمیه جای امیدواری دارد که بتوانیم رکورد دوره قبل را نیز بشکنیم.

در حال حاضر در رشته تیراندازی با کمان تنها یک سهمیه در بخش مردان به دست آمده که آنهم توسط میلاد وزیری بود. در دوومیدانی احسان حدادی و حسن تفتیان موفق به کسب مدال شدند. در بوکس شاهین موسوی و دانیال شه‌بخش تا به اینجا موفق عمل کردند و بلیت توکیو را کسب کردند. مسافران المپیک در شمشیربازی و در بخش سابر مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی هستند.

ملی‌پوشان تیراندازی در این دوره دست به کار بزرگی زدند و توانستند 6 سهمیه به دست آورند. نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده و هانیه رستمیان در بخش بانوان و جواد فروغی و مهیار صادقیان در بخش پسران این افتخارآفرینی را انجام دادند.

در کاراته با وجود لغو مسابقات کاراته وان تا به اینجا 4 سهمیه توسط سارا بهمنیار، حمیده عباسعلی، سجاد گنج‌زاده و بهمن عسگری به دست آمد. تکواندوکاران فعلا کم فروغ نشان دادند و آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی دو نماینده کشورمان هستند. در کشتی و در مجموع دو رشته آزاد و فرنگی رضا اطری- حسن یزدانی- یدالله محبی- محمدعلی گرایی- علیرضا نجاتی- امیر قاسمی موفق به کسب سهمیه شدند. در دوچرخه سواری نیز یک سهمیه به دست آمد.

اتفاق حائز اهمیت در این دوره کسب دو سهمیه توسط والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها بود که ما توانستیم همزمان دو رشته تیمی را بعد از سال‌ها در المپیک توکیو داشته باشیم.

پیمان فخری رییس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک کشورمان طی گفتگو با خبرنگار برنا در این خصوص بیان کرد: خداراشکر تا به حال شرایط خوبی در کسب سهمیه داریم. باتوجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از رشته‌های ورزشی دچار مشکل شدند و مسابقات انتخابی لغو شده است، خوشبختانه بخش اعظمی از سهمیه‌های المپیک را کسب کردیم و در رشته‌های مهم سهمیه‌های خود را به دست آوردیم. تا الان حداقل طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام شده بود پیش رفتیم و انشاالله پس از این با برگزاری مسابقات انتخابی، سهمیه‌های بیشتری به دست خواهیم آورد.

تیم بسکتبال کشورمان پس از 12 سال و تیم والیبال ایران برای دومین دوره موفق به کسب سهمیه شدند. اما برای اولین بار است که کاروان کشورمان با حضور دو رشته تیمی یعنی بسکتبال و والیبال در المپیک شرکت خواهند کرد.

وی افزود: هر دو تیم ملی بسکتبال و والیبال ما در رقابت‌های انتخابی المپیک فوق‌العاده عمل کردند، مخصوصا تیم بسکتبال کشورمان که تقریبا دور از انتظار و کارشناسی‌های انجام شده، ظاهر شدند. واقعا ما درصد بسیار کمی را برای کسب سهمیه تیم ملی بسکتبال قائل بودیم، اما واقعا فوق‌العاده ظاهر شدند و سهمیه باارزشی را به دست آوردند.

همچنین تیراندازان کشورمان رکوردشکنی کردند و برای اولین بار با کسب 6 سهمیه در توکیو حاضر می‌شوند که 4 سهمیه آن متلق به ورزشکاران بانو ما است. اما همچنان تعدادی از تیراندازان ما از طریق رنکینگ جهانی خود باز هم شانس کسب سهمیه دارند.

فخری اظهار داشت: تا الان در بخش بانوان هم وضعیت خوبی داریم و در کل 6 بانو موفق به کسب جواز حضور در المپیک توکیو شدند. اما هنوز هم شانس برای کسب سهمیه در رشته‌های قایقرانی، کاراته، تکواندو، تنیس روی میز و ... داریم. امیدواریم در آینده بتوانم در بخش بانوان هم سهمیه‌های بیشتری را به دست بیاوریم.

*سخن آخر

باتوجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، طبق تصمیم کمیته بین المللی المپیک، المپیک توکیو از سال 2020 به سال 2021 تعویق پیدا کرد. البته با این شرایط فرصت بیشتری برای ارتقا سطح آمادگی ورزشکاران وجود دارد. همچنین باتوجه به این که رقابت‌های انتخابی بسیاری از رشته‌های ورزشی مانند قایقرانی، تنیس روی میز، تیروکمان، بوکس و تکواندو بانوان را هنوز پیش رو داریم، با برگزاری این مسابقات در سال 2020 ورزشکاران ما می‌توانند شانس کسب سهمیه‌های بیشتر داشته باشند.

گمانه‌زنی‌های زیادی برای تاریخ جدید برگزاری مسابقات المپیک به گوش می‌رسید تا اینکه طی نشست آنلاین کمیته برگزاری توکیو۲۰۲۰، توماس باخ رییس و مسئولان IOC، تصمیم گرفته شد تا مسابقات المپیک در سال آینده میلادی از ۲۳ جولای تا ۸ اگوست ۲۰۲۱ (۱تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰) برگزار شود.

این تصمیم بر اساس ۳محور زیر اتخاذ شده است:

الف) حفظ سلامت اعضا، ورزشکاران و حمایت از مهار کووید۱۹

ب) حفاظت از منافع ورزشکاران و ورزش المپیکی

ج) تقویم‌های بین المللی ورزشی

همچنین بازی‌های پارالمپیک از ۲۴ آگوست تا ۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲تا۱۴ شهریور ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز