فدراسیون‌ها از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر بهره بگیرند؛

نگاه نابرابر اصحاب رسانه‌ به رشد و توسعه ورزش/ افتخارآفرینان دور از لنز دوربین‌ها/ صداوسیما به رشته‌هایی که ژن خوب ندارند، بی‌توجه است

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۹:۳۸:۲۳
کد خبر: ۹۸۶۰۷۸
نگاه نابرابر اصحاب رسانه‌ به رشد و توسعه ورزش/ افتخارآفرینان دور از لنز دوربین‌ها/ صداوسیما به رشته‌هایی که ژن خوب ندارند، بی‌توجه است
عدم توجه رسانه‌ها به برخی از رشته‌های ورزشی، باعث منزوی شدن آن‌ها و عدم دریافت حمایت از سوی حامیان مالی شده است.

تابستان یا زمستان، فرقی ندارد که چه فصلی باشد. بازار برخی از رشته‌ها همیشه گرم است. فوتبال، والیبال، بسکتبال و رشته‌های این چنینی هیچگاه از تیتر خبرها پائین نمی‌آیند و همیشه سوژه‌ای برای خبرساز شدن به دست رسانه‌ها می‌دهند. اما برخی از رشته‌های ورزشی همیشه فصلی هستند و در حین مسابقات اگر مدالی در کار باشد، خبری درخصوص آن‌ها مطرح می‌شود. تعریف و تمجید در پیش دارد و اگر هم تیم ناکام باشد، تخریب و حمله‌ها آغاز می‌شوند.

اسکی، اسکیت، دوچرخه‌سواری، کبدی، دوومیدانی و صدها رشته دیگر فقط زمانی که پرچم کشور را در رقابت‌های بین المللی، آسیایی و جهانی به اهتزاز درمی‌آورند مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند. اما آن مدال‌ها و قهرمانی‌ها حاصل ماه‌ها و سال‌ها تلاش‌ و سختی‌ است که هیچ‌گاه مورد توجه لنز دوربین‌ها قرار نگرفته است.

این یک قانون نانوشته است، فعالیت در رشته‌هایی که بازاریابی و تبلیغات گسترده‌ای ندارند، یعنی دیده نشدن. رشته‌هایی که حتی در رسانه ملی هم کمتر معرفی می‌شوند و بین مردم تا حدودی ناشناخته می‌مانند. حتی رشته‌هایی مانند اتومبیلرانی یا تنیس که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تبلیغات ورزشی را در جهان دارند در ایران مورد توجه رسانه‌ها نیستند.

شاید هم همین عدم توجه رسانه‌ها به برخی از رشته‌های ورزشی، باعث منزوی شدن آن‌ها و عدم دریافت حمایت از سوی حامیان مالی شده است. بی‌شک هدف شرکت‌ها و اسپانسرها نیز دیده شدن در رسانه‌ها است، اگر این روند ادامه داشته باشد و رشته‌هایی که انگار ژن خوب در آن‌ها جریان ندارد، مورد توجه رسانه ملی قرار نگیرند، هیچگاه از سوی اسپانسرها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و معلوم نیست ورزشکاران این رشته‌ها تا چه زمانی این بی‌توجهی را خواهند پذیرفت. با توجه به اینکه وزارت ورزش نیز در چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی همیشه به فدراسیون‌ها تاکید دارد از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر بهره بگیرند و به دنبال جذب اسپانسر باشند قطعا حضور رسانه‌ها در این بین بیشتر کارساز است.

برخی از این رشته‌ها آنقدر غریب و ناشناخته‌اند که فقط جبر جغرافیایی باعث شده تا ورزشکارانی به سراغ آن رشته‌ها بروند و افتخارآفرینی هم در این زمینه داشته باشند. گاهی انگار رسانه ملی، تیشه برداشته و با این بی‌توجهی‌ها ریشه ورزش کشور را مورد هدف قرار داده و با این کار موج توجه به رشته‌های خاص و یک روند نزولی برای رشته‌های ناشناخته را رقم زده است.

اسکیت، اسکی و هزاران رشته دیگر با وجود تمام سختی‌ها، جذابیت‌های مختص به خود را دارند که می‌توانند یک بازار و بازرگانی بزرگ داشته باشند و چرخ ورزش را بهتر و سریع‌تر بچرخانند. فقط کافی است، اصحاب رسانه که در راس آن‌ها صداوسیما قرار دارد، کمی هم نگاهشان را به طرف این رشته‌های مظلوم بچرخانند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز