گزارش برنا از تغییر و تحولات اخیر سرخپوشان پایتخت؛

تابستان داغ در انتظار سرخ‌ها/ معمار جدید برای ماندگار شدن باید راه برانکو را برود

۱۳۹۹/۰۲/۲۰ - ۰۴:۱۶:۴۱
کد خبر: ۹۹۹۲۲۱
تابستان داغ در انتظار سرخ‌ها/ معمار جدید برای ماندگار شدن باید راه برانکو را برود
تیم‌های ریشه‌دار برای کسب موفقیت باید بازیکن‌سازی کنند و یکی از دو تیم پر هوادار تیم ایران برای موفقیت باید به ثبات در حفظ شاکله تیم عادت کند. در غیر این صورت و با خروج تعداد زیاد بازیکنان همین ستاره که روزی افتخارآفرین بودند به پاشنه آشیل تبدیل خواهد شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، در روزهای کرونایی که تعطیلات لیگ وارد دهه 70 شده است، اخبار و حواشی زیادی پیرامون فصل نقل و انتقالات در سرتاسر جهان وجود دارد. پرسپولیس که پوکر قهرمانی‌اش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و البته رسیدن به آن در صورت برگزاری مسابقات خیلی سخت نیست، باید خودش را برای روزهای سخت‌تر در پیش‌رو آماده کند. از گوشه و کنار باشگاه صحبت‌هایی مبنی بر خروج برخی از مهره‌های کلیدی شنیده می‌شود که به مذاق هواداران خوش نمی‌آید.

آزمون بزرگ در حفظ میراث پروفسور

بیرانوند، نادری، ترابی، علیپور، رسن، خلیل‌زاده و امیری بازیکنانی هستند که احتمال جدایی آنها وجود دارد. جدایی بیرانوند را باید قطعی دانست اما بازیکنان دیگر هنوز با پرسپولیس قرارداد دارند، البته همگی این بازیکنان بند فسخ در قرارداد خود دارند. اگر تمامی نامبردگان بالا از پرسپولس شوند، بازیکنی در تراز آنها در بازار فوتبال ایران برای جانشینی، در دسترس است؟ نمی‌توان با این وضعیت بازار ارز و سابقه خرید بازیکنان خارجی به جذب گزینه‌های غیر ایرانی هم خوش‌بین بود. حداقل تغییرات در این لیست نیز ترکیب تیم را دستخوش تغییر می‌کند. پرسپولیس تغییرات زیادی را در ترکیب خود تجربه خواهد کرد که در چند سال اخیر بی‌سابقه خواهد بود. پس در بهترین حالت سرخپوشان با وجود پر کردن لیست خود از بازیکنان با کیفیت برای فصل بعد در تمامی پست‌ها استفاده کنند.

قطعا تمامی این تغییرات هواداران با یک سوال روبرو می‌کند و آن هم این است که آیا با وجود این جابجایی‌ها می‌توان به قهرمانی این تیم در فصل بعد امیدوار بود؟ پرسپولیس یک درس تاریخی به فوتبال ایران داد و آن هم این است که حفظ شاکله اصلی تیم  می‌تواند یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای نتیجه‌گیری باشد. درسی که برانکو در تدریس آن معلمی کرد.

در فوتبال هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. اما تیم‌ها برای دفاع از قهرمانی خود و کسب جام‌های متوالی نیاز به ثبات دارند که این مهم در سه سطح توصیف می‌شود. ثبات مدیریت، ثبات فنی و ثبات بازیکنان. در دوره مدیریت علی‌اکبر طاهری در هر سه سطح این ثبات بوجود آمد. هم مدیریت این تیم بدون تغییر ماند. هم برانکو بر روی نیمکت این تیم باقی ماند و هم بازیکنان در پنجره‌های نقل و انتقالاتی با کمترین تغییرات روبرو شدند. بعد از دوران مدیریت طاهری، هر چند فاکتور ثبات از بخش مدیریت باشگاه کنار رفت، اما باز هم کادر فنی و ایده‌های فنی این تیم سر جای خود بودند و بازیکنان در چالش پنجره‌های بسته با کمترین تغییرات روبرو شدند.

آنچه به نظر می‌رسد این است که تغییرات در پایان فصل اجتناب‌ناپذیر خواهد بود اتفاقی که شاید بسیاری از هواداران پرسپولیس را نیز از همین حالا دچار استرس کرده باشد به هر حال باید دید یحیی گل محمدی که نشان داده هم به بازیکنان جوان و بازی دادن به آنها علاقه خاصی دارد و البته آن هم در کنار نمایش بازی‌های جذاب و روبه جلو بوده است. اما مشکل شاید وقتی سخت‌تر بشود که مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قرار است در مردادماه به صورت متمرکز برگزار شود و این نخستین اولویت پرسپولیس باید باشد. چراکه این امکان وجود دارد که برخی از بازیکنان تا آن زمان از این تیم جدا شوند. اگرچه فیفا هنوز در این‌باره اظهارنظر روشنی نکرده و قرار شده بر حسب تصمیم گیری کشورهای مختلف بازیکنان به قرارداد تا پایان فصل پایبند باشد اما مسابقات قهرمانی در سطح قاره‌ای بحث دیگری است.

آشوبی: حفظ بازیکنان اصلی تاثیرش از حضور برانکو بیشتر بود

در این‌باره فرزاد آشوبی هافبک سابق سرخپوشان پایتخت به خبرنگار برنا گفت: شاید مهمتر از برانکو و تاثیرات بسیار زیادی که این سرمربی در پرسپولیس داشت، ثبات بازیکنان بود که حتی اجازه نمی‌داد تغییرات مدیریتی در این باشگاه به چشم بیایند و تیم با نتیجه گرفتن همان هدفی را دنبال می‌کرد که هواداران می‌خواهند.

باشگاه بزرگ بازیکن بزرگ می‌خواهد

 وی ضمن ابراز امیدواری پیرامون اینکه مدیران باشگاه بتوانند حداقل خروجی را در پایان فصل برای سرخپوشان پایتخت رقم بزنند تاکید کرد: نکته دیگر این است که در صورت خروج چند بازیکن کلیدی پرسپولیس ناخواسته دچار تغییراتی خواهد شد که شاید رقم نخوردن آنها بهتر باشد. به این معنا که اولویت اول باشگاه باید حفظ بازیکنان فعلی باشد. پرسپولیس آنقدر بزرگ است که هرگز بیرون رفتن و خروج یک یا حتی دو بازیکن اصلی به چشم نمی‌آید اما اینکه چند بازیکن از ترکیب اصلی خارج شوند قطعاً مشکلاتی دارد که بازیکنان جایگزین چگونه  به تیم اضافه شوند. هماهنگی آنها با سایر بازیکنان خود پیش نیاز به یک پروسه زمانی مشخصی دارد و بحث دیگر این است که بازیکنانی باید وارد باشگاه شوند که بدانند پیراهن چه تیمی را به تن خواهند کرد و تا چه حد باید حرفه‌ای عمل کنند. تاریخ نشان داده باشگاه بزرگ بازیکن بزرگ می‌خواهد. به هر حال امیدوارم سیاست باشگاه مانند سال‌های گذشته حفظ حداکثری بازیکنان باشد و اینکه نباید اجازه داد، به یکباره ترکیب اصلی دچار تغییر شود.

خرسندی: هر بازیکنی نمی‌تواند در پرسپولیس موفق باشد

احسان خرسندی دیگر پیشکسوت کسی بود که در این باره با او تماس گرفتیم. وی با اشاره به این نکته که میراث برانکو طرز تفکری بود که او به باشگاه وارد کرده است، خاطرنشان کرد: طرز فکر برانکو  شاید بسیار ماندگارتر از جام‌هایی باشد که برای پرسپولیس آورده است. اینکه چه بازیکنی در پرسپولیس بازی کند اهمیت زیادی دارد. شما اگر یک بازیکن را که در تیم خودش نمره او 8 بوده به پرسپولیس بیاورید قطعا دچار مشکل خواهد شد و نمی‌تواند روند صعودی خود را طی کند. چرا که وقتی وارد پرسپولیس می‌شود؛ سایر بازیکنان نمره ۹ یا ۱۰ هستند و چنین بازیکنی نمی‌تواند درمیان بازیکنانی که از سطح فنی او بالاتر هستند خودنمایی کند.

مهاجم سابق پرسپولیس در ادامه افزود: البته بحث بازیکنان خارجی نیز می‌تواند مطرح باشد. اما باید بدانیم بازیکنان خارجی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بازیکنی می‌تواند در پرسپولیس موفق باشد که سطح فنی‌اش از سطح فنی فوتبال ایران بالاتر باشد.

گل محمدی باید راه برانکو را برود

خرسندی در ادامه با اشاره به اینکه برانکو نیز در پرسپولیس با چنین مشکل روبرو بود عنوان کرد: برانکو سال اولی در پرسپولیس متوجه این نکته شد که تیم نیاز به اصلاحات دارد. او تیمی را ساخت که چند سال قهرمان بلامنازع فوتبال ایران بود و با کمترین بضاعت به فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز راه یافت و پرسپولیس به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی نتوانست به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کند. معتقدم اگر گل‌محمدی همان تفکرات برانکو را ادامه دهد و تغییرات خود را به صورت هدفمند و با سرعت که تیم لطمه نبیند؛ وارد ساختار باشگاه کند پرسپولیس می‌تواند سال آینده و سال‌های آینده نیز همین گونه موفق باشد. تاکید می کنم باید آن قالبی را که پروفسور وارد باشگاه کرد حفظ کنیم و همان رویه را داشته باشیم.

اگرچه علاوه بر بازیکنانی که در این مطلب به نام آنها وارد شد امکان دارد برخی از آنها در پرسپولیس بمانند و شاید هم بر خلاف این موضوع بازیکنانی باشند که از این تیم بروند و درلیست مذکور نامی از آنها نباشد اما آنچه که در پایان می‌توان با آن تاکید کرد این است که تغییرات در پرسپولیس حتمی است. تعداد آن برمی‌گردد به سیاست‌های مدیریتی باشگاه و البته خود بازیکنان. برانکو ایوانکوویچ نشان داد باید در پرسپولیس شاکله تیم حفظ شود و البته بازیکنان پرحاشیه و یا کم توان به لحاظ فنی در پایان هر فصل از تیم خارج و بازیکنانی بهتر وارد تیم می‌شدند.

یحیی می‌تواند معماری توانمند در پرسپولیس باشد

در عین حال یحیی گل‌محمدی پیش از این نیز نشان داده می‌تواند یک معمار خوب باشد و در ساخت بازیکن توانمندی لازم را دارد. او شاید هم مجبور شود ۱۱ بازیکن جدید برای تیمی که روزی در آن توپ می‌زد بیاورد و یا اینکه بازیکنان جوان و مستعد را در تیمش پرورش دهد. به قول معروف فرمان دست او است. در این باره باید به دو نکته زمان و توان اشاره کرد. نخست اینکه پرسپولیس زمان کافی برای تغییرات گسترده در فصل آینده را ندارد و دوم اینکه این تیم توان خریدهای نجومی را مانند سال‌های گذشته ندارد. ضمن اینکه باید تاکید کرد بازیکنان خارجی کم کیفیت و یا پرحاشیه در همین فصل پرسپولیس را دچار مشکلات زیادی کردند و باید از همه این مطالب گل‌محمدی به بهترین شکل بهره گیری کند. در صورت خروج بازیکنان زیاد نیاز به زمان دارد. هواداران باید بدانند حالا که به یاد اطمینان کرده‌ایم و برای بار دوم سکان هدایت پرطرفدارترین تیم آسیا را به آن داده‌ایم. باید برای موفقیت نیز به آن زمان بدهیم در کنار اختیاراتی که یک سرمربی خارجی از باشگاه‌های مانند استقلال و پرسپولیس می‌گیرد.

اولویت حفظ بازیکنان باشد

دو پیشکسوت پرسپولیس هم بر اولویت یعنی حفظ بازیکنان تاکید داشتند. در یک جمله باید این گونه گفت که پرسپولیس نمی‌تواند به یکباره پوست‌اندازی کند. اولویت باشگاه باید حفظ بازیکنان فعلی باشد و البته باشگاه وظیفه دارد برای آینده بازیکنان مهمی مانند سیدجلال، ترابی، رسن و .... برنامه‌ریزی کند و فاصله نیمکت به بازیکنان اصلی را با سیاست‌هایی اصولی اصلاح کند. تیم‌های ریشه‌دار برای کسب موفقیت باید بازیکن‌سازی کنند و یکی از دو تیم پر هوادار تیم ایران برای موفقیت باید به ثبات در حفظ شاکله تیم عادت کند. در غیر این صورت و با خروج تعداد زیاد بازیکنان همین ستاره که روزی افتخارآفرین بودند به پاشنه آشیل تبدیل خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز