در چهارمحال و بختیاری و فصل بهار رخ داد ؛

فقط کمتر از ۱۰ روز هوا سالم نبود

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۱۲:۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۸۷۸۲۶
فقط کمتر از ۱۰ روز هوا سالم نبود
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: گرد و غبار در سه ماه ابتدای سال 94، 31 روز، در همین مدت در سال گذشته 20 روز و در سال جاری 9 روز بوده است .

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ شهرام احمدی گفت : در چند سال اخیر عدم رعایت حق آبه‌های زیست محیطی، تخریب زیستگاه‌ و ... باعث شده است تا تالاب‌ و زمین‌های کشاورزی استان مستعد تولید ریزگرد شوند .

وی افزود: جنگ‌های اخیر در کشوهای سوریه و عراق و ناامنی حاصل از آن، عدم اهتمام به محیط زیست در آن کشورها را پی داشته است .

احمدی ادامه داد: ریز گرده‌ها از کشورهای عربستان، سوریه و عراق وارد ایران می‌شوند و بیش از 90 درصد منشأ گرد و غبار در ایران و استان، این کشورها هستند .

وی با اشاره به اینکه وجود ریزگردها به چالش جهانی تبدیل شده است، تصریح کرد: تالاب گندمان در استان به سوی تبدیل شدن به کانون ریزگرد داخلی پیش می‌رفت که با تلاش‌های صورت گرفته این تالاب احیا شد و اکنون منشأ حیات و اکوسیستم است .

احمدی تصریح کرد: افزایش حفاظت از محیط زیست، افزایش فضای سبز حاشیه شهرها و رعایت حق آبه‌های زیست محیطی از اقداماتی بوده است که برای مقابله با ریزگرد در استان انجام شده است .

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل می‌تواند سالانه 68 تن گرد و غبار را جذب کند، تاکید کرد: جلوگیری از بهره‌برداری غیر اصولی و چرای بیش از حد دام در جنگل‌ها و مراتع استان به عنوان سدهای کنترل کننده ریزگردها، از اقدامات انجام شده در راستای کاهش گرد و غبار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: گرد و غبار در سه ماه ابتدای سال 94، 31 روز، در همین مدت در سال گذشته 20 روز و در سال جاری 9 روز بوده است .

احمدی با اشاره به دلیل برون استانی بودن منشأ ریزگردها در چهارمحال و بختیاری، گفت: دلیل کاهش تعداد روزهای دارای گرد و غبار در سال جاری نسبت به دو سال گذشته آبگیری تالاب هورالعظیم بوده است .

وی اضافه کرد: در 22 و 23 تیر ماه جاری گرد و غبار بالاتر از حد مجاز بود و دلیل این امر کانون‌های گرد و غبار خارج از استان و قسمت اعظم آن کشورهای خارجی بوده است .

احمدی خاطرنشان کرد: در 23 تیر ماه جاری، میزان ذرات با قطر تا 10 میکرومتر در متر مکعب 150 و میزان ذرات با قطر تا 2.5 میکرومتر در متر مکعب 112 بوده است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز