نامه مدیران مسئول نشریات کرمانشاه به وزیر ارشاد؛

یارانه باید با رتبه‌بندی نشریات بر اساس کیفیت و کمیت پرداخت شود

۱۳۹۴/۰۸/۰۵ - ۰۸:۴۱:۳۱
کد خبر: ۳۳۳۵۹۸
یارانه باید با رتبه‌بندی نشریات بر اساس کیفیت و کمیت پرداخت شود
نشریات محلی کرمانشاه در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مبلغ پرداختی یارانه به مطبوعات اعتراض کردند.

تعدادی از نشریات محلی کرمانشاه در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مبلغ پرداختی یارانه به مطبوعات در این استان اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، در ادامه متن این نامه آمده است:

از آنجا که رسانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای دنیای امروز، نقش بی‌بدیل و انکارناپذیری در معادلات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... دارد، به‌عنوان بازوان راستین تعالی و پیشرفت جامعه‌ی ایرانی توانسته به بالندگی این جامعه در همه عرصه‌ها یاری رساند، اما گاه در حوزه کاری فرهنگ و ارشاد اسلامی با موانع و مشکلاتی روبرو بوده است.

در بخش دیگر  این نامه اعتراض‌آمیز بیان‌شده است: این ماه‌ها در توزیع یارانه‌ها برخی اعمال سلیقه‌های غیر کارشناسانه نسبت به برخی از نشریات محلی صورت پذیرفته که با اصول و مبانی عدالت محور، همسازی ندارد.در نگاه کارشناسان معاونت مطبوعاتی، برخی از نشریات محلی انگار محلی از اعراب ندارند و نادیده گرفته‌شده‌اند.

این فعالان رسانه‌ای در این نامه آورده‌اند: بدیهی است عدم توزیع عادلانه یارانه؛ منجر به رشد و توسعه مطبوعات نخواهد شد. در تصمیمی سلیقه‌ای با سه برابر کردن یارانه نشریات 10 استان محروم قصد حمایت داشته‌اند اما آنچه در عمل پیش‌آمده است؛ خروجی کارشناسانه مقبولی نیست. محل انتشار را گستره توزیع فرض کرده‌اند. درحالی‌که محل انتشار بیانگر اصلی محوریت انتشار است نه گستره توزیع! نشریه‌ای کرمانشاهی می‌تواند در هر جایی توزیع شود. توزیع گسترده‌تر مستلزم تأمین هزینه و کار بیشتر است و عقل سلیم حکم به حمایت می‌کند. در حالی‌که در این دوره تلاش‌های مضاعف این نشریات نادیده گرفته‌شده و این نگاه منقبض قطعاً به محدودیت مطبوعات محلی منجر می‌شود که با موازین دنیای امروز مطابقت ندارد.

شکی نیست که با چنین دستورالعمل‌هایی ارتقا و توسعه نشریات محال خواهد بود. تخفیف جایگاه نشریات منطقه‌ای که الزاماً با عنایت به محل انتشار نشریه، «استانی» محسوب می‌شوند، ظلم به تلاش‌ها و هزینه‌های بیشتر آنان است، زیرا از حیث محتوا با نشریات استانی تفاوت ندارند، اگرچه این‌گونه نشریات باید خود را برای میدان بزرگ‌تر مهیا سازند. تفاوت در توزیع، رنجی مضاعف است که بالطبع بایستی حمایت بیشتری شامل آنان می‌شد!

مدیران مسئول این نشریات در نامه خود گفته‌اند: عقل سالم حکم می‌کند که نشریات بر اساس گستره جغرافیایی آن‌ها مشمول یارانه شوند. با شفافیت می‌گوییم که نشریه سراسری به دلیل گستره وسیع آن و الزامات مالی خاصی که بر این امر مترتب است، بایستی از سهم بالاتری در تخصیص یارانه برخوردار باشد و نشریاتی که منطقه‌ای هستند در رده دوم و در نهایت نشریات استانی در رتبه آخر این تقسیم‌بندی یارانه‌ای قرار می‌گیرند. اما انگار این واقعیت شفاف برای قانون‌نویسان معاونت مطبوعاتی ناملموس و نادیدنی است.

کدام انسان عاقل نمی‌داند که هر چه قدر گستره نشریه بیشتر باشد، هزینه‌ها و مشکلاتش بیشتر است؟

در ادامه این نامه با اشاره به این که وزارت ارشاد برخی از نشریات محلی را نادیده گرفته، آمده است: نادیده گرفتن نشریات محلی در این‌گونه حمایت‌ها و اعلام ارقامی که در شأن این‌گونه نشریات نیست، خود نوعی جفای ناروا به این قشر از مطبوعات کشور محسوب می‌شود.

لازم و بدیهی است که بایستی برای این مشکلات چاره‌ای اندیشیده شود. یک بام و دوهوای پرداخت به نشریات نیز مشکل مضاعفی است که خود راه و چاره‌ای دگرگون می‌طلبد.

جالب است در همین ایده سه برابر شدن نشریات استانی؛ نشریات منطقه‌ای و حتی سراسری با شماره انتشار کمتر؛ شمارگان کمتر و حتی صفحات کمتر مشمول افزایش یارانه بوده‌اند که روند عادلانه بودن را به‌شدت مبهم کرده است. به‌عنوان شاهد مثال یارانه نشریه خبر جنوب طی دو سال گذشته صدها برابر سایر نشریات هم‌عرض و هم‌اندازه افزایش دارد!

چرا؟

آمادگی پذیرش داوری بزرگان روزنامه‌نگاری در خصوص مزایایی که موجب تخصیص چنین ارقام نجومی شده‌اند را دارید؟ یا داوری را به یوم تبلی السرایر واگذار کنیم؟

تصمیم معاونت مطبوعاتی برای قبول شمارگان سه هزار نسخه‌ای برای تمامی نشریات استان کرمانشاه؛ ظلم به نشریات است که در کنار مطبوعاتی با شمارگان سیصد تا هفتاد نسخه منتشر می‌شوند.

در ادامه تاکید شده است؛ ضروری‌ترین کار این است که با رتبه‌بندی نشریات بر اساس کیفیت و کمیت یارانه پرداخت شود. شایسته است برای سرعت بخشیدن به حرکت کند رتبه‌بندی موجود؛ این مأموریت در استان‌ها به کارگروه‌هایی واگذار و درنهایت مجموعه‌ای در وزارت، بررسی نهایی را در بازه زمانی سه‌ماهه انجام دهند. نشریات سراسری هم در گروهی مستقل در وزارت بررسی شوند.

انتظار می‌رود موضوع‌های طرح‌شده مورد امعان نظر قرار گیرند و اگر ظلم و کم توجهی صورت گرفته؛ اصلاح شود! شایسته‌تر است علی‌رغم ارجاع فراوان معاونت مطبوعاتی به شفافیت؛ اهالی رسانه شاهد عدالت و تلاش برای توسعه واقعی و علمی رسانه باشند. سلیقه و آزمون و خطا؛ به‌شدت آزردگی ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است این نامه اعتراضی به امضاء «سیدوحید حسینی هفته‌نامه پویان‌غرب»، «جلیل آهنگرنژاد هفته‌نامه صدای‌آزادی» و «غلامرضا نوری‌علا  هفته‌نامه نقدحال » رسیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز