رئیس جهاد کشاورزی کرمان:

بلایای طبیعی ۱۶۱ هزار میلیارد ریال به کشاورزی استان خسارت زد

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۸:۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۲۵۴۶۲۵
بلایای طبیعی ۱۶۱ هزار میلیارد ریال به کشاورزی استان خسارت زد
رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان بیان این‌که در هفت ماه نخست سال‌جاری، بلایای طبیعی 161 هزار و 568 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت زده است، گفت که در بخش باغات، محصول پسته و گردو و میوه‌های سردسیری خسارت دیده‌اند و به دلیل خشکسالی و کاهش علوفه، خسارت‌های سنگینی به حوزه‌ی دام عشایر و دامداری‌های سبک وارد شده است.

به گزارش برنا؛ عباس سعیدی اظهار کرد: «در سال جاری تا ابتدای آبان‌ماه 161 هزار و 568 میلیارد ریال خسارت ناشی از عواملی مانند سیل، تگرگ، خشکسالی، باد، طوفان و ... به بخش کشاورزی استان کرمان وارد شده است».

وی ادامه داد: «در هفت ماه گذشته، خشکسالی 45 هزار میلیارد ریال، زمین‌لرزه 420 میلیارد ریال، سیل و بارندگی چهار هزار و 282 میلیارد ریال، سرمازدگی، یخبندان و برف 105 هزار و 591 میلیارد ریال، آفات و امراض هزار و 920 میلیون ریال، باد و طوفان دو هزار و 799 میلیارد ریال و تگرگ نیز سه هزار و 472 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد».

وی گفت: «در جریان بلایای طبیعی در استان، مراتع به شدت آسیب دید و کاهش علوفه باعث شد دام عشایر و دامداری‌های سبک آسیب ببینند و خسارت سنگینی در حوزه‌ی دام وارد شد».

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: «در باغات، کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی باعث سرمازدگی شد. در ابتدای سال بیش از 50 هزار تن محصول پسته استان آسیب دید، در باغات گردو 8 هزار تن گردو از بین رفت و سایر میوه‌های سردسیری نیز در اثر سرمازدگی آسیب دیدند».

وی یادآور شد: «گرمازدگی هم در باغات داشتیم که باعث خسارت شد در پسته علاوه بر اینکه محصول امسال از بین رفت محصول سال آینده نیز به مرحله‌ی نابودی رسید و در حوزه‌ی سایر درختان سردسیری هم خسارت بوده است».

سعیدی ادامه داد: «در حوزه‌ی زراعت خسارتی که امسال به محصولات گندم، جو، کلزا و ... وارد شد بی‌سابقه بوده و بیش از 33 تا 35 درصد کاهش تولید را داشتیم».

وی بیان کرد: «سایر عوامل مثل تگرگ، سیل و طوفان هم در بعضی نقاط با ایجاد سیلاب باعث گل‌ولای و خسارت شد».

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: «توصیه می‌شود کلیه‌ی بهره‌برداران بخش کشاورزی محصولات خود را بیمه کنند ولی با توجه به خسارت زیاد، بیمه نیز چندان پاسخگو نیست لذا بحث بیمه نیازمند بازبینی است که بتواند خسارت بیشتری را جبران کند که این مهم با تعامل خوبی که بین بیمه‌گزار و کشاورزان صورت می‌گیرد قطعاً تاثیرگذار است».

وی ادامه داد: «اقداماتی که سازمان جهاد کشاورزی در جهت حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی انجام داده است، در حوزه‌ی دام، خرید دام مازاد دام در دستور کار قرار گرفته است که شرکت پشتیبانی امور دام خرید را انجام می‌دهد و دامداران می‌توانند دام مازاد خود را به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند در قبال هر کیلو گوشت که تحویل بدهند سه کیلو جو یارانه‌ای دریافت می‌کنند».

سعیدی اظهار کرد: «همچنین توزیع نهاده‌هایی مثل جو و کنسانتره در شش ماه اول سال به مقدار کافی (بیش از کل  سال 99) در اختیار دامداران قرار گرفت».

وی گفت: «خسارت وارده به بهره‌برداران کشاورزی زیاد است و برای جبران خسارت نیاز به تسهیلات بانکی داریم که در اختیار کشاورزان قرار بدهیم».

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: «کشاورزان نیازمند سرمایه در گردش هستند تا مزارع و باغات خود را حفظ کنند و با توجه به محدودیت منابع آبی در استان توصیه می‌شود که بهره‌برداران عزیز تولیدات خود را توسعه ندهند  بلکه با جایگزینی گیاهان کم آب به جای گیاهان با مصرف آب بالا و توسعه‌ی کشت‌های گلخانه‌ای ثروت‌آفرینی بیشتری برای خود ایجاد کنند».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز