کوه شاه؛ گنبد جنوب کشور

۱۴۰۱/۰۱/۰۴ - ۱۵:۵۳:۲۷
کد خبر: ۱۳۱۲۴۳۳
کوه شاه؛ گنبد جنوب کشور
کوه شاه در شهرستان بافت قرار دارد و مانند گنبدی سفید رنگ در تمام طول سال در جنوب کشور خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کوه شاه با ارتفاع ۴۳۴۸ متر  بعد از کوه هزار، دومین کوه بلند در استان کرمان است.

این کوه برف‌گیرترین کوهستان در جنوب‌شرق کشور و سرچشمه رودخانه هلیل‌رود می‌باشد.

کوه شاه در دامنه خود روستاها و دهات بسیار جای داده که مردمان ساکن در دل این کوه، از نعمات خداوندیِ پرشمار به واسطه وجود این گنبدِ سفید بهره می‌برند.

عبور از این روستاها برای رسیدن به قله کوه، جذابیت فراوانی دارد.

حیوانات، پرندگان، جانواران، گیاهان و درختان بسیاری در کوه شاه مأوا گرفته‌اند که بسیاری از آن‌ها در خطر انقراض هم قرار دارند.

از دیرباز تاکنون کوه شاه در شهرستان بافت همواره مقصدی دلپذیر برای کوهنوردان و گردشگران بوده است به طوری که گروه‌ها و دسته‌های فراوانی از اقصی نقاط داخل کشور و خارج کشور به شهرستان بافت برای فتح این کوهِ زیبا سفر می‌کنند.

کوهستان شاه توده‌ای باتولیتی است که با طول ۲۵ کیلومتر و عرض ۲۰ کیلومتر در راستای غربی شرقی کشیده شده‌است. در دامنه شمالی به روستای هراران و لاله زار و در غرب روستای یاس چمن و کیسکان و از جنوب به روستای تلخه چار و بنگان و بزنجان و از شرق به روستای چهرن و جنوب این کوه به رابر محدود است.

این کوه در در ۲۰کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار گرفته است.

سنگنبشته‌ای موسوم به تخت شاهزاده در ارتفاعات بالای ۴۰۰۰ متری این کوه قرار گرفته که متن آن را در ذیل می‌بینید:

“لدوله فرمانفرما سالی یک مرتبه تشریف به شکار می‌آوردند به کوه شاه در سنه ۱۳۰۵ تشریف آوردند و امسال بهروز بادتر از همه سال شکار کردند و از آن جمله در یک کمین پنج قوچ هفت سال با تفنگ نازنین زدند و بنده حقیر نصرالله بگ تفنگدار لاله زاری که قورقچی این شکارگاه هستم فرمودند که این تفصیل را بر این سنگ بیادگار بنگار که حکام بعد به کرمان تشریف می‌آورند هریک عامل شکار باشند و باینکوه تشریف می‌آورند یادی از ما می‌فرمایند و بدانند ما هم از مستان این می بوده‌ایم.”

همانطور که از سنگ نوشته‌های تخت شاهزاده برمی‌آید کوه شاه همواره تحت محافظت و قرق شکاربانان و قرقچیان شاهنشاهی بوده و از گذشته‌های دور تا اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار شاهان و شاهزادگان برای تفرج و شکار به این کوهستان زیبا می‌آمدند؛ دلیل دیگر شکل قله غربی"کله برفی" است که به صورت تک قله از اکثر مناظر مشاهده می‌شود و با کوهستان‌های اطراف اختلاف ارتفاع زیادی دارد به طوری که در روزهای صاف از سیرجان و بردسیر و تقریبا همه نقاط شهرستان قابل روئیت است.

انتهای پیام

نویسنده: عرفان امیرخسروی

عکاس: وحید شرفی

کوه شاه

کوه شاه

کوه شاه

کوه شاه

کوه شاه

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز