وجود ۵۹ شرکت دانش بنیان در استان کرمان

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۱۸:۵۰:۱۱
کد خبر: ۱۳۳۲۲۰۵
وجود ۵۹ شرکت دانش بنیان در استان کرمان
گفت: استان کرمان با ۵۹ شرکت دانش‌بنیان رتبه ۱۷ کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ جعفر رودری در اولین جلسه کمیته آموزشی، فرهنگی و تعامل صنعت و دانشگاه شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان استان کرمان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری  و  تاکید معظم له بر دو خصوصیت  " اشتغال آفرینی" و "دانش بنیان بودن" تولید در شعار سال ۱۴۰۱ گفت: در سال جاری رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی برای استان  هدف گذاری شده  که برای تحقق آن ۲ رویکرد مبتنی بر اشتغال (افزایش سهم اشتغال در فعالیت های نوین اقتصادی و دانش بنیان) و اتکا به روش های دانش بنیانی (استفاده از روش های جدید علمی برای افزایش تولید در استان و ارتقاء بهره وری)پیش بینی شده است.

 

وی بیان کرد: طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که بر اساس تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایه گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص قرار می گیردو صنایع دانش بنیان نیز صنایعی هستند که در آنها سطح بالایی سرمایه گذاری در نوآوری و ابداعات جدید صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: بانک جهانی اقتصاد مبتنی بر دانش را دارای چهار محور سیستم نهادی و اقتصادی که مشوق استفاده موثر از دانش و رشد کارآفرینی است، جمعیت تحصیل کرده، خلاق و ماهر زیر ساخت اطلاعاتی و ارتباطی به خوبی توسعه یافته و یک نظام ملی نواوری موثر که رابطه دینامیکی با جهان علم و فناوری و جهان کسب و کار داشته باشد.

وی شاخص عملکرد نیروی انسانی و اقتصادی؛ آموزشی و منابع انسانی؛ مشوق های اقتصادی و رژیم های نهادی؛ زیرساخت‌های اطلاعاتی و سیستم ابداع‌ها را از شاخص های تعریف شده توسط بانک جهانی و...  برای سنجش اقتصاد دانش بنیان برشمرد.

رودری افزود: رتبه ایران در تولید علم جهانی هم به لحاظ کمی و هم از نظر کیفی طی سالهای اخیر ارتقاء یافته و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بر پایه آخرین اطلاعات تولید علم  در نظام بین المللی Web of Science، در سال ۲۰۲۱ در رتبه پانزدهم دنیا قرار دارد.  

وی با اشاره به چهاردهمین گزارش شاخص جهانی نوآوری(Global Innovation Index) ۲۰۲۱

گفت: شاخص نوآوری جهانی، متشکل از ۷ رکن و ۲۱ بخش و ۸۰ زیربخش است و هر ساله اقتصادهای جهان را بر اساس قابلیت نوآوری آنها رتبه بندی می کند که  ایران در سال ۲۰۲۱ در بین ۱۳۲ کشور جهان رتبه ۶۰ را در شاخص نوآوری جهانی کسب کرده و این بهترین رتبه ای می باشد که طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ برای کشور به دست آمده است. علاوه بر این، ایران برای اولین بار در جمع کشورهای دست یافته به نوآوری قرار گرفته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: کشورهای دست یافته به نوآوری کشورهایی هستند که فراتر از سطح انتظار، نسبت به سطح توسعه اقتصادی خود (سرانه تولید ناخالص داخلی) به نوآوری دست یافته اند.

وی با اشاره به قابلیت‌های موجود استان در حوزه آموزش عالی خاطر نشان کرد: استان پهناور کرمان در  با ۳,۵ درصد دانشجویان کل کشور رتبه ۸ ام کشور را داراست و  در حال حاضر ۱۰۰ موسسه آموزش عالی در استان فعالیت دارند که ۶۵ درصد دانشجویان در موسسات آموزش عالی دولتی و ۳۵ درصد در موسسات آموزش عالی غیردولتی مشغول تحصیل می باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به  عدم برقراری عدالت آموزشی منطبق با نیازها در پهنه جنوبی و شمالی استان گفت: سرانه دانشجو در منطقه شمالی استان ۲,۷ برابر مناطق جنوبی و شرقی استان است.

وی همچنین گفت: استان کرمان در پایان سال ۱۴۰۰ با در اختیار داشتن ۵۹ شرکت دانش بنیان ۰,۹ تعداد شرکت های دانش بنیان کشور را در در اختیار داشته و از این نظر رتبه ۱۷ام کشور را به خود اختصاص داده واز نظر شاخص تعداد شرکت های دانش بنیان به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه ۲۷ام کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز