استاندار کرمان: صنعت زغال در حوزه وزارتخانه‌ای باید متولی داشته باشد

۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۰۸:۳۲:۱۹
کد خبر: ۱۴۰۸۶۱۹
استاندار کرمان: صنعت زغال در حوزه وزارتخانه‌ای باید متولی داشته باشد
استاندار کرمان گفت: متولی صنعت زغال در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدمهدی فداکار در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت معادن زغالسنگ در استان تاکید کرد: صنعت زغال در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دارای متولی و متصدی باشد.

وی همچنین به قیمت زغالسنگ اشاره کرد و تاکید بر  تعیین تعرفه واردات زغال به کشور گفت: مشکلات بیمه‌ای کارگران زغالسنگ هم باید برطرف شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صنعت زغال نیازمند حمایت جدی وزارت صمت است، بیش از 1.2 میلیارد تن ذخایر زغال‌سنگ استان کرمان است که در حال حاضر کمترین بهره‌برداری از آن می‌شود.

وی گفت: قیمت‌هایی که شرکت ذوب آهن اصفهان بابت زغال پرداخت می‌کند، معادل یک سوم قیمت جهانی است و این اتفاق باعث واردات متوسط 820 هزار تن زغال و کک شده و بیش از 520 میلیون دلار منابع ارزی از کشور خارج شده است.

پورابراهیمی گفت: وقتی کشور زغال دارد، باید امکانی فراهم کرد که از واردات جلوگیری و صنعت زغال توسعه پیدا کند، تعرفه واردات زغال به کشور حتماً اجرایی شده و برای واردات زغال و کک محدودیت‌هایی اعمال شود.

وی بر مشوق‌های صادراتی زغال نیز تاکید کرد و افزود: بیشترین مشکل ما در عدم استفاده از ظرفیت کارخانجات کک‌سازی در کشور است. حدود 75 درصد ظرفیت کک‌سازی‌ها در کشور خالی است.

پورابراهیمی گفت: 17 هزار نفر در صنعت زغال کشور مشغول به کار هستند که به راحتی می‌توان آن را تا دو یا سه برابر افزایش داد، خلأ بیمه‌ای حدود پنج هزار نفر از شاغلین در معادن زغال سنگ باید برطرف شود و این افراد می‌توانند بازنشسته شده و نیروی جدید به‌کارگیری شود.

محمدمهدی زاهدی دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای از کافی نبودن اختیارات شورای معادن استان کرمان گفت و اظهار داشت: عدم اختیارات کافی به استان‌ها با سیاست‌های دولت همخوانی ندارد.

وی گفت: قانون صریح مجلس است که شرکت‌های اقتصادی باید حساب‌های بانکی خود را به داخل استان بیاورند و این کار به نفع مردم کرمان بوده و توسعه استان را به‌ دنبال دارد.

زاهدی افزود: شرکت‌های اقتصادی باید در سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال استان مشارکت داشته باشند. اگر امروز سرمایه‌گذاری در استان انجام نشود تا چند سال آینده که منابع معدنی استان تمام می‌شود، استان نابود شده و مردم متضرر می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز