دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی در کرمان افتتاح می‌شود

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۰۹:۳۵:۵۳
کد خبر: ۱۴۸۲۶۵۴
دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی در کرمان افتتاح می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به 20 خرداد روزجهانی صنایع‌دستی و آغاز این هفته گفت: ویژه برنامه‌های این هفته در استان کرمان از 17 خردادماه آغاز می‌شود که افتتاح دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی در کرمان از مهمترین آنها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فریدون فعالی به برگزاری 5 نشست تخصصی و پژوهشی در رشته‌های گلیم شیریکی‌پیچ، پته‌دوزی، فرش دستباف، هنرهای سنتی و تزئینات معماری اشاره کرد و افزود: برگزاری جلسه شورای راهبردی صنایع‌دستی استان کرمان، افتتاح دبیرخانه شهرملی حصیربافی در قلعه‌گنج، شهر ملی سنگ فیروزه در شهربابک، شهر ملی قالی در راور و روستای ملی گلیم چهل‌ماشوله در بیدکردوییه بافت از مهمترین برنامه‌های هفته صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: آغاز برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت صنایع‌دستی در مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار این استان، افتتاح کارگاه باز زنده‌سازی نساجی سنتی و برگزاری نمایشگاه گروهی سفال و سرامیک و افتتاح کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کرمان از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

او از برگزاری دوره آموزشی اصالت‌شناسی و تبار‌شناسی صنایع‌دستی برای شاغلان این حوزه خبر داد و بیان کرد: برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های تولید زنده صنایع‌دستی در میدان تجلی کرمان، اکران مستند 15 دقیقه‌ای صنایع‌دستی استان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی برای عموم مردم و اهدای دو جلد کتاب دایره‌المعارف دستبافته عشایری و روستایی و گلیم شهر جهانی سیرجان به جامعه علمی و تخصصی هدف در سطح استان و کشور با تیراژ 450 سری دو جلدی نیز را در هفته صنایع‌دستی خواهیم داشت.

فعالی به دیدار با هنرمندان و پیشکسوتان سطح استان اشاره کرد و گفت: انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره‌کل امور اتباع استانداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی برای ایجاد اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نشر 6 تولید محتوا در رشته‌های شاخص صنایع‌دستی استان با راوی و به صورت دو زبانه از دیگر برنامه‌های این هفته است.

او با اشاره به اینکه در شهرستان‌های استان کرمان نیز برنامه‌هایی برای این هفته تدارک دیده شده است که اجرا می‌شود ادامه داد: افتتاح خانه صنایع‌دستی در شهرستان بم، برگزاری نمایشگاه گروهی گلیم چهل‌ماشوله در شهرستان بافت، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در شهرستان رفسنجان و شهر سرچشمه، برگزاری کارگاه‌های تولید زنده پته‌دوزی و حصیربافی در شهرستان جیرفت و اجرای مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی در خانه حاج‌آقا علی شهرستان رفسنجان از جمله این برنامه‌ها است.

فعالی خاطرنشان کرد: در برگزاری ویژه برنامه‌های هفته صنایع‌دستی شهرداری و اتاق بازرگانی کرمان و همچنین فرمانداری‌های شهرهای مختلف با اداره‌کل میراث‌فرهنگی همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام

نظر شما