رئیس کل دادگستری استان کرمان:

حقوق بشر اسلامی برمبنای خدامحوری شکل گرفته است

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۰۹:۵۹:۴۴
کد خبر: ۴۳۲۵۹۱
حقوق بشر اسلامی برمبنای خدامحوری شکل گرفته است
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه حقوق بشر اسلامی برمبنای خدامحوری شکل گرفته است،گفت: حقوق بشر غربی برمبنای انسان محوری تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در شورای عالی قشر بسیج حقوقدانان استان کرمان افزود: کشورهای دین مدار نمی توانند با مبانی حقوق بشر غربی کنار بیایند و همیشه با آن در تعارض و چالش هستند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان افزود: تسلیم امر خدابودن نقطه مهم و وجه تمایز اساسی بین حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی است.

وی تاکید کرد: جهان اسلام نمی تواند بپذیرد که فرهنگ غربی که براساس خواست و امیال بشر شکل می گیرد، در جهان اسلام نیز ساری و جاری شود.

وی بیان کرد: حقوق بشر غربی، انسان محور و حقوق بشر اسلامی، خدا محور است و با توجه به این نکته باید به تفاوت این دو موضوع پی برد.

موحد با اشاره به اینکه احیای حقوق بشر اسلامی یکی از ماموریت های قوه قضائیه است، ادامه داد: ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در همین راستا شکل گرفته است.

وی به مضمون فرموده ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان فرموده اند که حقوق بشر غربی بر اساس یکسری مبانی غلط و نادرست بنا نهاده شده است.

این مقام قضائی در ادامه به تشکیل سازمان ملل متحد اشاره و بیان کرد: با شکل گیری این سازمان، بخشی از آن ماموریت یافت تا منشور حقوق بشر را تدوین کند و این اقدام در سال 1948 انجام شد.

وی یادآور شد: با تدوین منشور حقوق بشر غربی، بلافاصله کشورهای اسلامی واکنش نشان دادند زیرا این منشور با مبانی اسلامی و دینی همخوانی نداشت.

وی با تاکید بر اینکه لایحه جهانی حقوق بشر لائیک است و برمبنای انسان محوری شکل گرفته است، گفت: مشروعیت قوانین در نظام اسلامی بر آن است که با فرامین خداوند متعال انطباق داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در گذشته حقوق داخلی کشورها بر حقوق بین المللی پیشی داشته است، گفت: نگاه برتر امروز این است که اگر بین حقوق داخلی یک کشور و حقوق بین المللی تعارضی حادث شد، حقوق بین المللی به حقوق داخلی حاکمیت دارد.

موحد بیان کرد: در حال حاضر کشورها بر اساس اعتقادات، باورها و فرهنگ خود، نوع زندگی را انتخاب کرده و نظامات اجتماعی خود را بر اساس  آن ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از ملل دنیا قبول ندارند که یک نگاه غربی شیوه زندگی آنها را تدوین کند و آنها مجبور باشند بر اساس آن زندگی کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: کلمه حق در بین ما این است که غیر از خدا چیزی را پرستش نکنیم و این به معنای کرامت انسان و آزادی او در برابر سایر انسانها و مخلوقات است.

اعضای شورای عالی قشر بسیج حقوقدانان استان کرمان در این نشست به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

این نشست به ریاست رئیس کل دادگستری استان کرمان در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز