استاندار کرمان:

ثبت جهانی آثار تاریخی کرمان موجب جذب بیشتر گردشگران خارجی و داخلی می شود

۱۳۹۵/۰۴/۳۰ - ۱۵:۳۵:۰۲
کد خبر: ۴۳۴۷۰۱
ثبت جهانی آثار تاریخی کرمان موجب جذب بیشتر گردشگران خارجی و داخلی می شود
استاندار کرمان گفت: با ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی استان کرمان شاهد افزایش گردشگران خارجی و داخلی به استان هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علیرضا رزم حسینی در گفت و گوی ویژه خبری با موضوع ثبت جهانی قنات ها و کویر لوت استان کرمان اظهار داشت: 21 عضو کمیته میراث فرهنگی شامل کارشناسان صاحب نام و معتبر در این رشته ها هستند که باید پرونده های آثار میراث فرهنگی را تایید کنند.

وی بیان داشت: قنات ها برای ایران بسیار مهم هستند و 11 قنات شگفت انگیز داریم که سه قنات در استان کرمان قرار دارد و پرونده این قنات ها در نشست های قبلی رد شده بود اما با پیگیری های میراث فرهنگی و رایزنی ها در نشست یونسکو در استانبول 17 کارشناس به بی نظیر بودن این قنات های چندهزارساله ایرانی رای مثبت دادند و آنها را به ثبت جهانی رساندند.

استاندار کرمان با اشاره به ثبت جهانی کویر لوت ابراز داشت: بیشتر ظرفیت های کویر لوت در استان کرمان واقع شده است.

رزم حسینی از ثبت جهانی پنج اثر تاریخی و طبیعی استان کرمان خبر داد و این امر را در کشور کم‌نظیر خواند و یادآور شد: قنات های استان کرمان به ویژه قنات جوپار از برجستگی های ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به ظرفیت های استان کرمان در بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، اضافه کرد: در استان کرمان هم اکنون چهار اثر دارای ظرفیت ثبت جهانی شامل شاه نعمت الله ولی، قلعه دختر و قلعه اردشیر، خانه حاج آقا علی رفسنجان و بازار کرمان را داریم.

مقام عالی دولت در استان کرمان تاکید کرد: هر چه بتوانیم  به میراث فرهنگی و گردشگری توجه بیشتری کنیم  گردشگران زیادی را جذب کنیم.

رزم حسینی با اشاره به ثبت جهانی باغ شاهزاده،روستای صخره ای میمند و ارگ بم از آثار استان کرمان افزود: زمانی یک اثر به ثبت جهانی برسد  دیگرکشورها احساس تعلق به این اثر می کنند و در واقع این آثار، میراث جهانی می شود و توجه گردشگران و باستان شناسان و کارشناسان را به استان کرمان جذب می کند.

وی از رشد گردشگران خارجی در استان کرمان طی سال های اخیر خبر داد و گفت: با ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی یک کشور بی شکمراقبت و مواظبت بیشتری در رابطه با این بناهای ثبت جهانی شده صورت می گیرد و 

کارشناسان یونسکو از این آثار سرکشی می کنند و راهنمایی هایی برای حفظ و نگهداری این آثار ارائه می دهند.

استاندار کرمان ادامه داد: مرمت آن دسته از بناهای تاریخی استان کرمان که امکان بازسازی داشته اند را آغاز کرده ایم که شامل باغ فتح آباد،ساختمان قدیمیکنسولگری انگلیس در کرمان و خانه حاج آقا علی رفسنجان و آثار دیگر است.

رزم حسینی بیان داشت: با ثبت جهانی روستای صخره ای میمند تعداد زیادی  گردشگر خارجی به منطقه رفتند.

وی ابراز داشت:افزون بر 700 اثر ثبت ملی در استان کرمان داریم اما آثار ثبت شده جهانی بیشتر مورد بازدید گردشگران خارجی قرار می گیرند.

این مسئول ارشد استانی تصریح کرد: تبیلغ خوبی برای آثار ثبت جهانی شده استان کرمان در جلسه یونسکو  انجام شد و همچنین  مراسم جشن ثبت جهانی آثار کرمان را خواهیم داشت و نصب لوح در قنات ها و کویر لوت انجام می شود.

رزم حسینی افزود:تبلیغات گسترده استانی و کشوری برای آثار ثبت جهانی شده استان کرمان انجام می دهیم و در ایام نوروز امسال نیر تبلیغات خوبی برای آثار تاریخی و گردشگری استان کرمان انجام شد.

وی اظهار داشت:اولین کاری که در استان کرمان دنبال کردیم ،شناسایی ظرفیت های میراث فرهنگی و آثار گردشگری بود و یکی از ماموریت های مدیران مناطق هشت گانه اقتصادی استان کرمان، احیای میراث فرهنگی و گردشگری است.

مقام عالی دولت در استان کرمان ابراز داشت: پارک ملی خبر استان کرمان یکی از مناطق کم نظیر گردشگری در ایران و خاورمیانه است که روز گذشته اجرای این پروژه مورد تایید قرار گرفت.

رزم حسینی ادامه داد: همچنین به دنبال برگزاری کنفرانس بم با حضور سفرای کشورهای خارجی در ایران هستیم .

وی باز هم از بروکراسی اداری در کاهش سرعت اجرای پروژه ها انتقاد کرد و افزود: با انتخاب استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی برخی از مشکلات در حال رفع است.

استاندار کرمان بیان داشت:طی سال گذشته 170 میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی در استان کرمان به 14 هزار نفر پرداخت شد و امیدواریم امسال نیز 200 میلیارد تومان اعتبار خوداشتغالی پرداخت شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز