مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان:

تعامل خانه و مدرسه؛ زمینه ساز رشد و بالندگی دانش آموزان است

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۱۶:۲۲:۳۶
کد خبر: ۴۷۰۸۲۸
تعامل خانه و مدرسه؛ زمینه ساز رشد و بالندگی دانش آموزان است
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: تعامل خانه و مدرسه؛ زمینه ساز رشد و بالندگی دانش آموزان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمد محسن بیگی در همایش استانی اولیا و مربیان که به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان(24 تا 30 مهرماه) در محل مدرسه شهدای38 ناحیه دو کرمان برگزار شد، اظهار کرد: لحظه لحظه زندگی امام حسین(ع) می تواند برای ما درس باشد به شرط اینکه زندگی بیش از 50 ساله ایشان را مطالعه و به همین چند روز قیام و شهادت ایشان اکتفا نکنیم.

 

وی افزود: تربیت مقوله ای است که هیچ زمانی از نظر خانواده ها، دانشمندان، نظریه پردازان، سیاستمداران و اولیا مغفول نشده و از بدو تولد و حتی گاهی از قبل از تولد برای آن برنامه ریزی می شود.

 

محسن بیگی بیان کرد: معمولا انسان برخی ویژگی های خود را از والدین به ارث می برد که نقشی در آنها ندارد و برخی صفات را کسب می کند که خود و دیگران هم در این زمینه بسیار نقش دارند، در دوره طفولیت و کودکی که تا حدود سن شش سالگی است عمدتا تاثیرپذیری از نزدیک ترین افراد یعنی والدین است.

 

وی با اشاره به اینکه کودکان براساس رشدی که دارند کم کم به سراغ الگوهای دیگر هم می روند، افزود: بدو ورود به مدرسه نگاه دانش آموزان و بچه ها به مربیان خود در مدرسه است و بعد از حضور در مدرسه از حدود 10 سالگی به بعد از دوستان نسبت به  معلمان و والدین تاثیر پذیری بیشتری دارند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ما باید از فرصت ها به تناسب استفاده کنیم، یعنی در دوره طفولیت و کودکی که والدین بیشترین نقش را دارند باید به اندازه ای حساس باشند که اجازه ندهند بچه ها با برخی از مسائلی که فکر آنها را دچار آشفتگی می کند درگیر شوند.

 

محسن بیگی تصریح کرد: در مقطع مدرسه معلمان نقش زیادی به ویژه در دوران ابتدایی دارند چراکه بیشترین تاثیرپذیری از معلمان در این دوره است و والدین هم باید در این دوره در کنار مربیان قرار گیرند چراکه اگر تعارضی بین آموخته های معلمان و والدین باشد دانش آموزان سردرگم می شوند.

 

وی اظهار کرد: در مقطع بعدی که عمدتا دانش آموزان به سمت دوستان خود می روند باید جهت گیری به سمتی باشد که بیشترین تاثیرپذیری از والدین و معلمان صورت گیرد و آنها هم نقش دوست و همراه را برای دانش آموز ایفا کنند.

 

محسن بیگی یادآور شد: فرزندان ما اگر مدیر، معلم، پدر و مادر خود را به عنوان دوست ببینند ارتباط، نزدیکی و اثرپذیری بهتری را خواهند داشت و اگر در این قسمت فاصله ها بیشتر شود بچه ها هم کم کم از نظر روحی و روانی، ارتباط عاطفی، ایجاد اعتماد و محرمیت و ... فاصله می گیرند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: باید فرزندان ما یاد بگیرند که جایگاه آنها در چه سطحی است و چه افرادی باید برای آنها مورد احترام و قداست بیشتری باشند و خداوند به اندازه ای برای پدر و مادر جایگاه قائل است که آنها را کنار خود قرار می دهد و به همه انسان ها توصیه می کند که نسبت به والدین خود احسان و نگاه کریمانه داشته باشند.

 

وی افزود: اگر در جامعه قداست معلمین شکسته و حرمت شان زیرپا گذاشته شود درواقع به همه ارکان تعلیم و تربیت آسیب رسانده شده است، اگر در جامعه ای معلم مورد احترام نباشد یقینا والدین، قانون گذاران، سیاستمداران و... مورد احترام نخواهند بود.

 

محسن بیگی اظهار کرد: گاهی اوقات عامدانه و یا جاهلانه حرمت های معلمان شکسته می شود هرچند که نمی خواهیم خطاهای احتمالی را بپوشانیم اما زیرفشار قرار دادن این مجموعه موجب لطمه زدن به بحث تعلیم و تربیت می شود.

 

وی گفت: انتظار ما این است که برای همین زمان هشت درصدی که دانش آموز در طول عمر یکساله  خود در مدرسه سپری می کند همراهی، همکاری، هم افزایی و تعامل بین والدین و معلمان باشد که در این صورت چندین برابر نتیجه مثبت خواهیم گرفت.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان خطاب به دانش آموزان تاکید کرد: شما باید اعتماد و محبت واقعی را در خانواده جست و جو کنید، خارج از این محدوده و چارچوب هر ارتباطی می تواند آسیب زا و هر محبتی می تواند ساختگی و مجازی باشد.

 

محسن بیگی گفت: دانش آموزان و فرزندان ما باید بدانند که خیرخواه ترین افراد برای آنها خانواده و معلمان آنها هستند و این نکته را باید والدین از کودکی به فرزندان خود بیاموزند.

 

وی ادامه داد: باید کمک کنیم تا حساسیت والدین نسبت به سرنوشت فرزندان خود بیشتر باشد و والدین که بسیاری از موارد را نمی توانند به دیگران انتقال دهند به معلمان و مشاوران مدرسه اطلاع دهند تا زمینه کمک و تعلیم و تربیت احسن دانش آموز مهیا شود.

 

محسن بیگی با گلایه از حضور کمرنگ برخی خانواده ها  که نسبت به سرنوشت معنوی و تربیتی فرزندان خود کم توجه هستند، خاطرنشان کرد: هر روز باید برای ما پیوند اولیا و مربیان باشد و تقاضا داریم مشارکت در مدرسه و مسائل تربیتی با نگاه مالی دیده نشود، باید والدین در مقوله تعلیم و تربیت سهم داشته باشند و به این دستگاه کمک کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز