رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان:

مدل توسعه حمل و نقل استان باید تهیه شود

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۱۲:۳۱:۲۹
کد خبر: ۴۷۷۶۵۵
مدل توسعه حمل و نقل استان باید تهیه شود
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان کرمان گفت: مدل توسعه حمل و نقل استان باید تهیه و در تدوین برنامه ششم توسعه دیده شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمان، با بیان اینکه برای توسعه استان باید پیشران‌های اقتصادی تعیین شوند، گفت: بخش حمل و نقل یکی از پیشران‌های اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در تولید ناخالص داخلی استان اثرگذار است. وی، افزود: حمل و نقل یک حوزه چند وجهی است و باید در تهیه و تدوین مدلی برای آن، همه وجوه سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و... این حوزه را مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: اتاق در ساماندهی و توسعه حمل و نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، مسافربری درون و برون شهری با هدف توسعه کسب و کار فعالان بخش خصوصی استان و نیز صرفه جویی سوخت و حفاظت از محیط زیست، همکاری و همراهی خواهد داشت. طبیب‌زاده، با اشاره به اینکه اتاق کرمان طی چند سال گذشته با ورود به حوزه های انرژی و آب توانسته به نتایج خوبی دست یابد، بیان کرد: این بار قصد داریم با ورود به حوزه حمل و نقل و سوق دادن توجه ها به این موضوع و با انجام کار کارشناسی و استفاده از همه توان و ظرفیت این بخش، در رسیدن استان به سیستم حمل و نقل کارا، سریع و مطلوب کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید با بیان اعداد و ارقام و اثرات زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی عدم وجود زیرساخت های مناسب حمل و نقل، جامعه را حساس و توجه همه نمایندگان مجلس، دولت و بخش خصوصی را به این موضوع جلب کرد. رئیس اتاق کرمان از تشکیل کمیسیون حمل و نقل در این مجموعه خبر داد و گفت: با توجه به تجربه اتاق کرمان در راه‌اندازی اندیشکده تدبیر آب ایران، پیشنهاد تشکیل اندیشکده حمل و نقل نیز با دانشگاه‌ها مطرح شده که نیاز به انجام کارشناسی بیشتر دارد.

رییس اتاق کرمان همچنین خواستار توجه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به منطقه جنوب در زمان برداشت محصولات شد و گفت: طی سال‌های گذشته در این خصوص با مشکلاتی از جمله افزایش هزینه حمل و نیز کمبود کامیون مواجه بودیم که امیدواریم در سال جاری تمهیداتی انیشیده شود تا این مشکلات به حداقل ممکن برسد.

در ادامه این نشست مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز به موقعیت استثنایی کرمان در زمینه گذرگاه تجاری اشاره کرد و گفت: مسیر حمل و نقل 75درصد کالاهای صادراتی و وارداتی بنادر شهید رجایی و شهید باهنر از استان کرمان می‌گذرد. خداداد مقبلی، عدم توسعه جامع شبکه ریلی را یکی از ضعف‌های سیستم حمل و نقل کشور دانست و گفت: در حال حاضر تنها 11 درصد حمل و نقل توسط سیستم ریلی انجام می شود و هنوز حدود 90 درصد حمل و نقل در جاده هاست که همین مسئله باعث افزایش هزینه‌های جاده و تلفات جانی و مالی بسیار شده است. وی، با اشاره به اینکه احداث هر کیلومتر ریل هفت میلیارد تومان هزینه در بر دارد و فاینانس های خارجی نیز برای سرمایه گذاری در این بخش تضمین شده نیست، اظهار کرد: با این شرایط نمی‌توان به تکمیل شبکه ریلی امید داشت و اگر بتوان خطوط ریلی سیرجان را به کرمان متصل کرد کمک بسیاری به انتقال بار کرمان و زرند است.

مقبلی خواستار برآورد نیازمندی‌های حمل و نقل استان شد و گفت: دیدگاه ما تهیه طرح جامع حمل و نقل است که پیش از این اقداماتی در این زمینه انجام و مراحلی از کار پیش رفت که اکنون باید ادامه این طرح را در دستور کار قرار داد. وی انجام این مهم را یکی از نیازهای اساسی استان عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه واحدهای فولادی، صنعتی، معدنی و... در استان در حال شکل‌گیری است باید طرح جامع حمل و نقل را با توجه به حوزه‌های راه، صنعت، معدن، کشاورزی و... تدوین کرد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همچنین در خصوص فراهم آوردن زمینه حمل مناسب محصولات جنوب استان در زمان پیک برداشت، گفت: ابتدا باید نیازمندی‌های این منطقه را بررسی کرد و سپس برای رفع مشکلات گذشته تمهیدات لازم را اندیشید که این مهم به زودی انجام خواهد شد.

در پایان این نشست مقرر شد اتاق کرمان و اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان با تشکیل کارگروهی متشکل از همه دست‌اندرکاران این حوزه، اقدامات لازم در خصوص ترسیم مدل توسعه حمل و نقل استان را انجام دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز