رییس اتاق بازرگانی کرمان:

رفسنجان در مدار توسعه قرار گرفته است

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۱۳:۲۶:۳۰
کد خبر: ۴۸۶۸۴۶
رفسنجان در مدار توسعه قرار گرفته است
رییس اتاق بازرگانی کرمان با بیان اینکه در گذشته رفسنجان پیشتاز توسعه و در این زمینه یک الگو برای استان بوده است، گفت: متاسفانه در برهه‌ای از زمان، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و صاحب نام این شهرستان با مشکل مواجه شدند اما خوشبختانه اکنون اتفاقات خوبی رقم خورده و رفسنجان به مدار توسعه برگشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست با فرماندار رفسنجان که با حضور روسای کارگروه ها و اعضای هیات مشورتی دفتر اتاق کرمان در این شهرستان همراه بود، افزود: اتاق کرمان اقدامات متعددی از جمله تدوین آیین نامه پایش علمی فضای کسب و کار، بانک اطلاعات اقتصادی و مدل سرمایه‌گذاری را در راستای بهبود محیط کسب و کار استان در دست اقدام دارد که می‌توانیم این اقدامات را در شهرستان‌ها و به ویژه شهرستان رفسنجان نیز انجام دهیم. وی با بیان اینکه همه برنامه‌ها و بیانات برای تاثیرگذاری و قابل استفاده بودن باید کارشناسی باشد، گفت: به همین منظور مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق برنامه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی متعددی در دست اقدام دارد تا حرفمان کارشناسی باشد و به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در سیاست‌های اقتصادی استان مطرح باشیم.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: اراده و عزم راسخ دولت، وجود نماینده پیگیر و فعال و حضور بخش خصوصی پرتلاش و باانگیزه در رفسنجان باعث شده است که همه ارکان توسعه در این شهرستان فراهم باشد. طبیب‌زاده، با بیان اینکه اتاق کرمان برای توسعه رفسنجان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد، اظهار کرد: باید نقشه راه سرمایه‌گذاری این شهرستان تدوین و مسیر سرمایه‌گذاری تسهیل شود. وی از آمادگی اتاق کرمان برای برگزاری استارتاپ ویکند در رفسنجان خبر داد و گفت: باید بتوانیم ایده را به محصول تبدیل کنیم که اکنون در این خصوص مشکلاتی وجود دارد.

رئیس کمیسیون قالی و عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان نیز در این نشست بیان کرد: در شمال غرب استان بهترین و با کیفیت‌ترین فرش‌ها تولید می‌شود، بزرگترین کارگاه‌های تولیدی دایر است و اگر به صنایع دستی توجه شود تاثیر بسزایی در افزایش اشتغال منطقه خواهد داشت. فخری الله توکلی، با بیان اینکه رفسنجان در تولید صنایع دستی مستعد است، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم سوله‌های بدون استفاده در تعاون روستایی به صورت رایگان در اختیار بانوان سرپرست خانواده قرار گیرد. وی گفت: همچنین امکان ایجاد دهکده‌های صنایع دستی به صورت ورک شاپ در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار رفسنجان نیز در ادامه این نشست به برخی از برنامه‌ها و پروژه‌های اخیر این شهرستان اشاره و تصریح کرد: امسال از دو هکتار زمین در منطقه خنامان شهرستان رفسنجان، 600 میلیون ریال زعفران برداشت شده در حالی که از دو هکتار باغ پسته این میزان محصول برداشت نمی‌شود. حمید ملانوری، با بیان اینکه از دو سال گذشته مرمت بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان آغاز شده و 150 میلیارد ریال برای احیا و بازسازی این طرح هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پدیده‌های نادر گردشگری در رفسنجان وجود دره زیبا و منحصر به فرد «راگه» است که بخش خصوصی برای احیای آن اعلام آمادگی کرده و چند مرتبه طی یک سال گذشته توریست‌های خارجی از این دره بکر بازدید کرده‌اند.

وی به تولید آرتمیا (غذای آبزیان) در منطقه نوق اشاره کرد و افزود: بزرگترین مرکز تولید آرتمیای کشور در منطقه نوق سال گذشته به بهره‌برداری رسید که می‌تواند بخشی از آرتمیای مورد نیاز کشور را تأمین کند و دیگر از کشورهای خارجی واردات نداشته باشیم. فرماندار رفسنجان با اشاره به وجود هماهنگی و همدلی بین مسئولان و مردم رفسنجان که باعث رونق اقتصادی این شهرستان در حال پیشرفت شده است، گفت: اما به لحاظ کمبود آب، این شهرستان از سوی وزارت نیرو، بحرانی ترین دشت آبی کشور اعلام شده به طوری که میزان آب ورودی به سفره‌های زیرزمینی 420 میلیون مترمکعب است و سالانه بیش از 570 میلیون مترمکعب آب از این سفره‌ها برداشت می‌شود.

گفتنی است در این نشست مشکلات فعالان اقتصادی از جمله مسایل گمرکی، عدم وجود برنامه برای توسعه امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری، حمایت از کارآفرینان و ایده‌ها نو، وجود بروکراسی پیچیده اداری، و... مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به‌ دلیل اینکه گمرک رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و طی‌کردن مسافت و زمان برای صادرکنندگان برای انجام امور صادراتی سخت و مشکل است، این گمرک هر روز به غیر از ایام تعطیل تا ساعت 17 به صادرکنندگان خدمات ارایه کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز