رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد:

بکارگیری تجهیزات جدید برای مدیریت مصرف برق

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۱۱:۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۹۵۲۹۷
بکارگیری تجهیزات جدید برای مدیریت مصرف برق
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان گفت: مدیریت صحیح مصرف برق تنها مربوط به مصرف انرژی نیست بلکه می‌توان با به کارگیری تجهیزات، ماشین آلات و ابزارهای جدید، در مصرف برق صرفه‌جویی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ عباس جبالبارزی در نشست مدیریت مصرف برق در صنایع استان، تغییر برخی ماشین آلات و دستگاهها در صنایع را راهکاری برای مدیریت مصرف برق عنوان و بیان کرد: در برخی صنایع پس از چند بار تعمیر ماشین آلات و تجهیزات نیاز به تغییر آنها احساس می‌شود که در این رابطه باید تلاش ها برای تخصیص تسهیلات ارزان قیمت با مدت زمان بازپرداخت طولانی انجام شود. وی افزود: 27 تا 30 درصد برق در صنایع مصرف می شود و وظیفه مصرف کننده مدیریت صحیح مصرف برق برای پرداخت هزینه کمتر و همچنین در نظرگرفتن دوره های واقعی تعمیرات و کنترل است.

جبالبارزی ادامه داد: مدیریت مصرف برق تنها مربوط به مصرف کننده نیست بلکه اصلاح و بازسازی خطوط انتقال برق باید توسط دولت و شرکت های برق انجام شود. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان ورود مراکز علمی به مدیریت صحیح مصرف انرژی را مورد تاکید قرار داد و گفت:  دانشگاهها و مراکز علمی به دنبال تولید مقاله و ارائه سخنرانی هستند و در مسائل کاربردی فعالیت های کمتری انجام می دهند.

وی در بخش دیگری به مطلوب نبودن شرایط فعالیت برای صنایع استان و مشکلات تامین مالی و فعالیت کمتر از 50 درصد ظرفیت در نیمی از واحدها اشاره کرد و گفت: در چنین وضعیتی که صنایع با تلاش خود همچنان به خلق ارزش می پردازند، انتظار تعامل بیشتر شرکت های برق با فعالان صنعت استان وجود دارد. جبالبارزی، از برخی رفتارهای ماموران شرکت های برق گلایه و بیان کرد: گاهی ماموران برای قطع برق یک واحد صنعتی وارد آن مجموعه می شوند و بدون بیان موضوع به مدیران آن واحد، اقدام به قطع برق می کنند در حالی که اگر مسئله را اعلام کنند ممکن است مشکلات برطرف و یا فرصت 48 ساعته برای پرداخت هزینه های برق به واحدهای صنعتی داده شود. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان، پیشنهاد تشکیل کارگروه مدیریت مصرف انرژی در اتاق و متشکل از نمایندگان دستگاههای تولیدکننده و فروشنده انرژی، دانشگاهها و بخش خصوصی را مطرح کرد تا از طریق آن بتوان موضوعات را بررسی کرد و برای اجرای برنامه ها و حل مشکلات سیاستگذاری های لازم را انجام داد.

در ادامه این نشست معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان، مشترکان صنعتی این شرکت را دو هزار و 900 واحد عنوان کرد و گفت: صنایع با 14 درصد مصرف برق سهم نیم درصدی در مشترکان این شرکت را دارند و در بخش کشاورزی نیز چهار هزار و 600 مشترک هفت دهم تعداد کل مشترکان را با مصرف برق 43 درصد به خود اختصاص داده اند. علی افتخاری با بیان اینکه در مجموع میزان مصرف برق در دو گروه صنعت و کشاورزی به 60 درصد با حدود 7 هزار مشترک می رسد، خاطرنشان کرد: 40 درصد مصرف برق نیز توسط 580 هزار مشترک انجام می شود که باید مدیریت صحیح مصرف برق با نگاه واقع بینانه انجام شود.

افتخاری، با اشاره به اینکه 15 درصد از انرژی تولیدی در کشور ما هدر می رود، خاطرنشان کرد: در شرکت توزیع برق شمال مقدمات کار برای کاهش تلفات انجام شده و در سال گذشته میزان این تلفات از 16 درصد به 10.2 درصد رسیده که این عدد باید به هشت درصد برسد. وی بیان کرد: صنعت برق باید به ازای هر کیلووات برق 300 تومان هزینه دریافت کند تا انرژی را تولید، انتقال و توزیع کند و هم برنامه های آینده، سرمایه گذاری، بازسازی و بهینه سازی را پیش ببرد که در بخش کشاورزی تنها 23 تومان از 300 تومان دریافت می شود و در صنعت نیز وضعیت مشابهی وجود دارد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با بیان اینکه برای پایدار ماندن صنعت پرداختن به مبحث صرفه جویی انرژی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: میزان رشد مصرف برق در صنایع استان در سه ماه نخست سال جاری بیشتر از مدت مشابه سال 95 بود که این مسئله فعالیت بیشتر صنعت را نشان می دهد که البته باید به مدیریت مصرف برق نیز توجه شود. وی از صنایع استان به دلیل همکاری در اجرای طرح های ذخیره عملیاتی، تعمیرات، تعطیلات و سایر موارد قدردانی کرد.

 در این نشست راهکارهای تخصصی مدیریت مصرف برق در صنایع استان مطرح و برخی پرسش های صنایع فعال کرمان در مصرف برق پاسخ داده شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز