علی ایرانمنش، پیشکسوت فوتبال و نایب رئیس هیئت فوتبال استان کرمان:

اشتباهات فصل قبل از جانب تیم‌های گل‌گهر، مس کرمان و مس رفسنجان حمل نشود/به حضور نماینده در لیگ برتر از استان کرمان خوش بین هستیم/احمد نخعی و سامره باید نماینده شایسته‌ای برای جامعه مربیان استان باشند

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۸:۲۴:۰۳
کد خبر: ۶۰۴۷۳۸
اشتباهات فصل قبل از جانب تیم‌های گل‌گهر، مس کرمان و مس رفسنجان حمل نشود/به حضور نماینده در لیگ برتر از استان کرمان خوش بین هستیم/احمد نخعی و سامره باید نماینده شایسته‌ای برای جامعه مربیان استان باشند

 

چندی پیش در مشهد طی مراسمی از پلاک افتخار پیشکسوت و مربی فوتبال کشور، استاد سیدمهدی قیاسی رونمایی شد. این مراسم با حضور بزرگان فوتبال کشور ازجمله محمد پنجعلی، بیژن ذوالفقارنسب و امیر حاج رضایی برگزار شد. نکته جالب این رونمایی دعوت از علی ایرانمنش پیشکسوت فوتبال کرمان جهت حضور در این مراسم بود تا استان هشتم هم در این برنامه مهم نماینده‌ای داشته باشد. به سراغ وی رفتم تا در مورد این مراسم بگوید و همچنین از آن جا که ایرانمنش نایب رئیس هیئت فوتبال استان نیز هست در مورد مسائل دیگری نیز بحث و گفت‌وگو شد و در بخشی از مباحث هم از او خواستم تا به عنوان یک کارشناس اظهار نظر کند. با برنا برای خواندن این گفت‌وگو همراه باشید:

 

**چندی پیش طی مراسمی در مشهد از چهار نفر از پیشکسوتان فوتبال کشور از جمله شما و محمد پنجعلی تجلیل شد، در این مورد توضیح دهید.

مراسمی برای گرامیداشت جناب آقای قیاسی برگزار شد که پلاک افتخاری برای ایشان رونمایی شد. جناب آقای قیاسی از پیشکسوتان و زحمت‌کشان استان خراسان رضوی و فوتبال ایران و از مربیان برجسته، صاحب نام و صاحب فلسفه با توانایی‌های بالا در این حوزه است. شهرداری مشهد به همین دلیل کار بزرگی انجام داد و از اساتید و عزیزانی دعوت به عمل آوردند برای حضور در این مراسم. جناب آقای دکتر احمدی، معاون وزیر ورزش، جناب آقای دکتر ذوالفقارنسب، مشاور وزیر ورزش و رئیس کانون مربیان فوتبال ایران و همچنین آقای امیر حاج‌رضایی پیشکسوت و استاد فوتبال در این برنامه حضور داشتند. کار نیکو و شایسته‌ای بود که امیدواریم این حرکت در سرتاسر کشور برگزار شود و پیشکسوتانی که به نوعی در قید حیات هستند و خانه نشین شده‌اند، تجلیل شوند.

 

**علاقه مندم نظر شما را در مورد سه تیم فوتبال گل‌گهر، مس کرمان و مس رفسنجان که به عنوان نمایندگان استان کرمان در لیگ دسته یک حاضرند، جویا شوم...

هیئت فوتبال این سه تیم را مایه افتخار و بزرگی استان می‌داند و تمام تلاشش این است که این تیم‌ها به نحو احسنت و شایستگی کارشان را انجام دهند و برای کرمان افتخار کسب کنند. آن چیزی که مهم به نظر می رسد این است که باید ببینیم سیاست‌گذاری باشگاه‌ها چگونه است به این ترتیب که تدابیری اندیشیده شود از جانب باشگاه‌ها که مربیان بتوانند کارشان را به خوبی انجام دهند و امیدوار هستیم که اشتباهات فصل قبل را با خودمان حمل نکنیم و خوش بین هستیم این تیم ها می‌توانند در لیگ برتر حضور داشته باشند و امیدواریم سیر صعودی را به خوبی طی کنند. ما سال قبل شرایط خوب و ایده‌آلی داشتیم و دو تیم از این سه تیم می‌توانستند به لیگ برتر صعود کنند که متاسفانه نشد.

 

**امسال مس رفسنجان و مس کرمان از مربیان جوان و بومی استفاده کرده‌اند، نظرتان در مورد انتخاب این مربیان جوان و بومی چیست؟

اتفاقی که در فوتبال استان رخ داده، کار شایسته و نیکویی است که به فال نیک می‌گیریم و این بها دادن به جامعه مربیان استان قابل تقدیر است. اما آن چه مهم و حائز اهمیت است آقایان سامره و نخعی کار خطیری برعهده دارند و باید به گونه ای کار کنند که نماینده شایسته‌ای برای مربیان استان باشند که نگاه مدیران و مسئولین شرکت مس و این دو باشگاه نسبت به مربیان بومی عوض شود. هردو مربی صاحب‌نام هستند و توانایی‎‌های بالایی داشتند و انتظار ما و انتظار مردم این است که به خوبی کار را پیش ببرند.

 

**فضای کلی ورزش استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه مدیر توانمندی را به عنوان مدیرکل ورزش استان داریم که صاحب تحصیلات علمی و آشنا به ورزش است و فردی شایسته، جوان و پرانرژی است. امیدواریم با یکدیگر همکاری داشته باشیم و یک شرایطی را به وجود اوریم که فواصل افرادی که باید در جامعه ورزش کار کنند را کم کنیم و یک تیم قوی و همانگ شویم و اگر این تیم را تشکیل شود مطمئنا روزهای خوب و روشنی در ورزش خواهیم داشت. باید کمی تحمل و صبر هم داشته باشیم تا پله به پله شاهد رشد و شکوفایی باشیم.

 

**ترانسفر بازیکن از کرمان به تیم‌های بزرگ و صاحب نام همانند سایر استان‌ها چنان پررنگ نیست، شما در این خصوص چه نظری دارید؟

 هرگاه و هرجا بخواهیم شاهد موفقیت و پیشرفت باشیم باید یک برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشیم. وقتی در مورد بحث شکوفایی استعدادها سخن گفته می‌شود، مسلما باید یک بسته‌ای فراهم باشد. خود فیفا می‌گوید چنان چه خواهان رشد در فوتبال هستید باید روی بخش جوانان و همچنین توسعه اقتصاد موفق بشوید. وقتی نگاه می کنیم، می‌بینیم در بخش رده‌های سنی فعالیت می‌شود اما به دلیل مشکلات عدیده‌ای که باشگاه‌ها دارند، رده‌های سنی ما کم رنگ دیده می‌شود. آکادمی‌های ما باید به توسعه بهتری دست یابد و با این شکل و شرایط مسلما ما را به جایی نخواهند رساند.

 

**هیئت فوتبال چه اندازه بر کار این آکادمی‎‌ها نظارت دارد؟

هیئت فوتبال در بخش توسعه فوتبال یک بحثی به نام استعدادیابی دارد که یک کمیته استعدادیابی و جوانان دارد که استعدادها را شناسایی  و به تیم‌های ملی معرفی می‌کند اما این که ما چه دخالتی در امور باشگاه‌ها می‌توانیم داشته باشیم که وظیفه کمیته ارزیابی و نظارت است. البته باشگاه‌ها یک فضلی اختصاصی برای خودشان دارند و ما نمی‌توانیم خط و مشی به آن‌ها دهیم. باشگاه‌ها با فرهنگ و فلسفه خودشان کار می‌کنند و ما نمی‌توانیم بهشان خط و مشی دهیم. ما در چارچوبی که فدراسیون مهیا کرده، می‎‌توانیم دخالت و نفوذ داشته باشیم و غیر از آن ما نمی‌توانیم وارد شویم. آکادمی باید یک مدیر فنی توانمند با آگاهی علمی بالا داشته باشد و فلسفه و فرهنگ آن باشگاه مشخص باشد که چی هست. تئوری و درس‌هایی که می‌خواهد پیاده کند مشخص باشد و آن مدیر فنی هم بتواند آن درس را برای تمام بچه‌های پایه پیاده کند که آن‌ها راهی تیم بزرگسالان شوند.

 

**چند روز گذشته باشگاه‌های مس کرمان، مس رفسنجان و گل گهر برای تست گیری از رده‌های سنی فراخوان دادند، بگویید این باشگاه‌ها تا چه میزان با هیئت فوتبال تعامل دارند؟

باشگاه‌ها یک مجوز می‌گیرند و باشگاه‌های بزرگی مانند این سه باشگاه که همه جوانان فوتبالیست دوست دارند به این سه باشگاه راه یابند. وظیفه و رسالت این باشگاه‌هاست که در اقصی نقاط استان استعدادیابی کنند و بازیکنان خوب را انتخاب کنند. الان چند آکادمی داریم که سیر تکاملی را طی می‌کنند و مدارس فوتبالی داریم که مجوز دارند و مشغول به فعالیت هستند. چه خوب که باشگاه‌های بزرگ یک هماهنگی به وجود آورند تا از فعالیت این مدارس فوتبال استفاده کنند.

 

**یک تیم داوری خوبی از استان کرمان به لیگ برتر راه یافته است، بگویید برای تداوم این چنین حضورهایی هیئت فوتبال چه اقداماتی را در دست انجام دارد؟

در پرورش منابع انسانی باید دقت زیادی شود، اگر امروز داورانی تا این حد رشد یافتند باید به هیئت فوتبال تبریک گفت که در بخش منابع انسانی خوب کار کرده است. ما باید استعدادها را شناسایی کنیم و سپس جذب کنیم و آموزش دهیم. مرحله بعد بکارگیری این افراد است تا اشتباهاتشان در انجام کار کاسته شود و مرحله بعد حفظ و نگهداری نیروهاست.

 

**به عنوان یک کارشناس فوتبال بگویید آیا ما می‌توانیم در پایان فصل شاهد صعود نمایندگان استان کرمان به لیگ برتر فوتبال باشیم؟

خیلی خوش بین هستم. به فصل پیش یا دو فصل قبل هم نگاه کنید نمایندگان ما شرایط خوبی داشتند برای صعود به لیگ برتر.

برای این که صعود کنیم باید بک "چه باید کرد"ی را برای همه کسانی که مشتاق حضور نمایندگان استان در لیگ برتر هستند، به وجود آوریم. اولین مسئله این است که باید یک تغییر نگرش داسته باشیم و بعد از این مرحله باید یک برنامه داشته باشیم و برنامه‌ریزی انجام دهیم و از مراکز علمی در نوشتن این برنامه استفاده کنیم. تفکرات و بینش همه افراد دوستدار فوتبال در استان نزدیک به هدف باشد. یک همکاری و هماهنگی لازم است وجود داشته باشد که اگر این مهم عملیاتی شود مطمئنا دستیابی به هدف آسان می‌شود. باید صحیح، به موقع و درجهت اهداف تصمیم گرفته شود. مدیران باشگاه‌ها باید نقدپذیر باشند چرا که نقدها در شکوفایی کار بسیار موثر هستند. نباید منتظر فرصت باشیم بلکه باید فرصت‌ها را برای خودمان خلق کنیم و اگر این موارد رعایت شود می‌توانیم یک نماینده در لیگ برتر داشته باشیم.

 

**صحبت پایانی...

ما در شروع فصل هستیم و امیدواریم جامعه فوتبال استان شاهد رونق و پیشرفت خوبی باشد. برای مربیان که در راس کادر فنی دو تیم بزرگ کشور هستند، خوب بدرخشند و کم اشتباه ظاهر شوند و ثابت کنند که این توانایی رادارند که سرمربی تیم‌های بزرگ باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز