رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد:

رفع تصرف از ۱۵۴۲ هکتار اراضی ملی استان کرمان

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۱۲:۲۴:۱۹
کد خبر: ۶۸۶۴۲۴
رفع تصرف از ۱۵۴۲ هکتار اراضی ملی استان کرمان
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:در سال 96، 1542 هکتار از اراضی ملی استان کرمان از ید متجاوزین رفع تصرف شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان با محوریت منابع طبیعی، برگزارشد، اظهار داشت: اداره منابع طبیعی رسالت بسیار سنگینی در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و ملی دارد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی در سال جاری در زمینه حفظ حقوق بیت المال گفت: 805 فقره حکم قطعی به نفع دولت در دادگاه و 481  تصمیم قضائی در دادسرا برای استرداد و اعاده اراضی دولتی صادر شده و در این خصوص 818 نفر متهم تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند.

رییس شورای قضائی استان کرمان تصریح کرد: 181 فقره پرونده در خصوص حفاظت از اراضی کشاورزی و باغی تشکیل و اجازه تغییر کاربری داده نشده و در این مورد متهمان به پرداخت مبلغ دو میلیون ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شده اند.

وی افزود: ظرف چند سال گذشته استان کرمان در حوزه صیانت از حقوق بیت المال از جمله تثبیت مالکیت و اعاده اراضی ملی جزء استان های برتر و مطرح کشور است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان کرد: این موفقیت ها با اراده جمعی، همدلی و هماهنگی محقق شده و همکاری مسوولان استان توانسته این برکات را به بار بیاورد.

موحد با بیان اینکه امیدواریم هر سال شاهد کاهش تعرض به اراضی ملی و افزایش تثبیت و بهره برداری از اراضی دولتی برای توسعه کشور باشیم، تصریح کرد در تثبیت مالکیت اراضی ملی کار بزرگی صورت گرفته و باید بودجه کار تامین شود زیرا تثبیت مالکیت امر مهمی است.

 

ضرورت ایجاد آرشیو الکترونیکی برای اسناد مالکیت دولتی

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از اسناد و سوابق دولتی به صورت سنتی نگهداری می شود و حفاظت از این اسناد بسیار سنگین و هزینه بر است و دسترسی را سخت و دستکاری و جعل را آسان می کند، لذا ایجاد آرشیو الکترونیکی برای اسناد مالکیت دولتی یک ضرورت است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان ادامه داد: گاهی دیده شده برای یک کار صنعتی و یا پروژه عمرانی به یک یا دو هکتار زمین نیاز است اما چند برابر آن عرصه‌های دولتی و یا منابع طبیعی مورد تخریب قرار گرفته است.

موحد گفت: تعرض پروژه های عمرانی به عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست باید جدی گرفته شود و به جد ضرورت مداخله صورت بگیرد و باید بتوانیم مدیریت کلانی در این حوزه داشته و ضوابطی را که حاکم است رعایت شود تا عرصه های منابع طبیعی حتی در مناطق شهری کمتر مورد تعرض قرار بگیرد.

وی با تشکر از همکاری سازمان ها و نیروهای عمل کننده در حفاظت از حقوق بیت المال در سال جاری تصریح کرد: قلع و قمع بنا و مستحدثاتی که در اراضی ملی صورت گرفته و حکم قطعی صادر شده، 153 فقره بوده است.

این مقام قضائی در پایان بر تشکیل و تقویت گشت های حفاظتی در ایام تعطیلات نوروزی برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی و دولتی تاکید کرد .

شایان ذکر است در این جلسه آقای نیک ورز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان بعنوان قاضی نمونه استان در حفاظت از انفال انتخاب و از  اقدامات ایشان، تقدیر و تشکر شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز