رئیس کل دادگستری استان کرمان مطرح کرد:

عدالت و امنیت دو مولفه ی مهم و اساسی برای استمرار حیات بشری/ برخورد قاطع و بدون اغماض و خط قرمز با مفاسد

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۳:۳۴
کد خبر: ۸۶۷۲۸۸
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: عدالت و امنیت دو مولفه ی مهم و اساسی برای استمرار حیات بشری می باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدا... موحد در آئین تکریم و معارفه روسای دادگستری شهرستان بافت با بیان این حدیث از امام صادق (ع) که می فرمایند:عدالت،امنیت و آسایش لازمه‌ ی حیات هستند، اظهار داشت: عدالت و امنیت دو مولفه مهم و اساسی برای استمرار حیات بشری می باشند. وقتی می گوییم اساسی و مهم یعنی اگر نباشند حیات برای بشر امکان پذیر نیست.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان با اشاره به اینکه فساد فی الارض در حقوق جزای اسلامی یکی از جرم های است که برای آن مجازات های سنگین در نظر گرفته شده است.گفت: ارزش زمین به این است که روی آن فعالیت صورت بگیرد و بتوان زندگی کرد، وقتی که این صلاحیت از دست رفت دیگر امکان زندگی روی آن وجود ندارد.  

وی با بیان این حدیث از امام علی (ع) که می فرمایند "بدترین شهر، شهری است که در آن امنیت وجود نداشته باشد" ، خاطرنشان ساخت: عدالت به مثابه خون است در رگ های انسان اگر این خون به هر دلیلی ازجریان بیافتد انسان از بین می رود در جامعه هم به همین شکل اگر عدالت در رگ های جامعه جریان پیدا نکند، جامعه دیگر نمی‌تواند به حیات ادامه دهد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: دستگاه قضائی متولی اجرای عدالت قضائی است و این دستگاه عظیم، چنین مسئولیت خطیری برعهده دارد و تلاش می‌کند به رسالتش به خوبی عمل کند.

وی ادامه داد: عدالت در دستگاه قضائی به این معنی است که هر کس در هر جایگاه و موقعیتی که مورد ظلم قرار گرفت،نور امیدی در دلش بتابد که یک جایی هست به عنوان دادگاه به آنجا مراجعه می کنم و به حقم می‌رسم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرمودند "قوه قضائیه باید برای شنیدن حرف مردم گوش شنوا داشته باشد" لذا بناست قوه قضائیه بیش از گذشته مردمی شود.

وی خاطر نشان ساخت:کسانی که به دستگاه قضائی مراجعه می کنند حقوقی دارند که یکی از حقوق اساسی آنها حق استماع است، یعنی اینکه قاضی حرف آنها را بشنود. و این از اجزاء دادرسی عادلانه و مصفانه می باشد . مگر می‌شود بدون آن که حرف های اصحاب دعوا را شنید،  حکم بر له و یا علیه کسی صادر کرد؟.

رئیس شورای قضائی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایت ا... رئیسی سند تحولی برای قوه قضائیه تدوین کرده است که این سند مورد تایید مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) قرار گرفته است و در بدنه دستگاه قضائی و همچنین در بیرون از دستگاه با استقبال خوبی روبرو شده است و موجب افزایش سطح توقعات و انتظارات مردم از قوه قضائیه شده است .

موحد با طرح این سوال که با اجرای سند تحول قرار است چه تحولی در قوه قضائیه رخ دهد؟ گفت: این سند ابعاد و محورهای گوناگونی دارد یکی از این ابعاد آن کاهش مراجعات مردم به سیستم قضائی می باشد. در سال گذشته بیش از  26 هزار پرونده در دادگستری شهرستان بافت مختومه شده است که  این آمار نگران کننده است.

وی دلیل افزایش ورودی پرونده ها به سیستم قضائی را در تمرکز گرایی همه امور به قوه قضائیه دانست و گفت: هر مشکلی را که خواسته ایم حل کنیم متوسل شده ایم به دستگاه قضائی و این رویه درست نیست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: تعیین تکلیف اراضی که تحت عنوان های مختلف در اختیار افراد قرار گرفته است، اختلافاتی را ایجاد و دستگاه قضائی را گرفتار می کند.  

موحد ضمن اشاره به اینکه باید یک اراده جمعی در بین مردم و مسئولان شکل گیرد تا ورودی پرونده ها به دستگاه قضائی کم و جرم کمتر اتفاق بیافتد، گفت:اگر قانون گرا باشیم و قانون؛ محور حرکت ها و فعالیت ها اجتماعی و فرهنگی باشد میزان وقوع جرم کمتر می شود.

برخورد قاطع و بدون اغماض و خط قرمز با مفاسد

موحد گفت:برخورد قاطع و بدون اغماض و خط قرمز با مفاسد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... یکی دیگر از محور های سند تحول قوه قضائیه می باشد.

 رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که سالم سازی درون و بیرون قوه قضائیه است، یکی از محورهای سند تحول قوه قضائیه است اظهار داشت: اغلب قضات و کارکنان دستگاه قضائی سالم، نجیب و فرهیخته می باشند اما اگر یک نفر هم در دستگاه قضائی تخلف کند این برای دستگاه سنگین است و باید از آن جلوگیری شود.

 این مقام ارشد قضائی استان بیان کرد: همدلی، همراهی و همکاری دستگاه قضائی با دستگاه های مختلف اجرائی، نظامی و انتظامی یک دیگر ازمحورهای تحول در دستگاه قضائی می باشد.

گفتنی است در این آئین از خدمات یدا... سپهری تکریم و سجاد علیدادی سلیمانی به عنوان رئیس دادگستری شهرستان بافت معرفی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز