معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان:

مجامع علمی چالش‌های موجود در قوانین و مقررات را مورد بررسی قرار دهند

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۸:۰۶:۴۱
کد خبر: ۹۲۳۲۴۸
مجامع علمی چالش‌های موجود در قوانین و مقررات را مورد بررسی قرار دهند
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: مجامع علمی چالش‌های موجود در مقررات و قوانین را مورد بررسی قرار دهند و راهکار کاربردی و علمی برای اصلاح مقررات پیشنهاد کنند تا برخی از موضوعات قضایی که حجم کار دادگاهها را متراکم کرده اند در نهادهای شبه قضایی رسیدگی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدباقر اسلامی در اولین سالگرد تاسیس رشته حقوق دانشگاه آزاد کرمان افزود: قانون وقانون گرایی دو عنوان لازم و همراه یکدیگرند که از بدو حیات انسان مورد توجه بوده اند. در طول حیات انسان هرچه به سوی تشکیل نظام های اجتماعی حرکت ایجاد شده، اندیشمندان ضرورت تنظیم قواعد و مقررات برای ادامه حیات را ضروری دانسته اند و به تدریج با رشد خود و اندیشه قانون مداری و قانون گرایی انسجام بهتری یافته و افراد به تنظیم قانون پرداخته اند.

وی ادامه داد:در همین سیر تحولی؛ تحولاتی عمیق را در تاریخ می بینیم به نام ظهور پیامبران که به جای قوانین موضوعه بشری به طرح و تبیین قوانین الهی پرداخته اند و قانون که همان تعیین کننده مرزهای مجاز هرکس و وسیله داوری درباره کسانی که این مرزها را زیر پا گذارند چه در صبغه بشری و چه در صبغه الهی مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان داشت : احساس نیاز به قانون به عنوان معیاری عام برای تعیین مرز مجاز هرکس یک  ضرورت عینی است و این امر سبب شده است که تقریبا بشر هیچ گاه بدون آیین و مقررات زندگی نکند. کار کرد اصلی قانون تنظیم رفتار افراد جامعه است یا به عبارت دیگر قانون خرد جمعی است که زیاد طلبی و خشونت را کنترل می کند و زمینه اختلاف را از بین می برد.

وی اظهار داشت: وظیفه دانشگاه و خبرگان با توجه به رویکرد جدید قوه قضاییه در سنوات اخیر اعم از رویکرد اصلاحی و ترمیمی که صرفا کیفر و مجازات را اعمال نمی کند، بلکه اقدامات پیشگیرانه و اصلاح گرانه را مد نظر قرار داده و همچنین در سند تحول و نیز به مبحث جرم زدایی و قضا زدایی توجه شده است این است که مباحث مذکور را در کارگاه ها و نشست ها مورد بررسی و نقد علمی بدور از ملاحظات غیر علمی قرار دهند و پیشنهادات خود را به نهادهای تقنینی ارائه دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان تاکید کرد: مجامع علمی چالشهای موجود در مقررات و قوانین را مورد بررسی قرار دهند و راهکار کاربردی و علمی برای اصلاح مقررات پیشنهاد کنند تا برخی از موضوعات قضایی که حجم کار دادگاهها را متراکم کرده اند در نهادهای شبه قضایی رسیدگی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز