شهردار کرمان:

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری است

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۸:۱۸:۱۲
کد خبر: ۹۴۱۹۹۵
سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری است
شهردار کرمان گفت: پروژه‌های شهری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری است که از ابتدای این دوره در شهرداری ایجاد تحولات اساسی در این حوزه مدنظر بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سید مهران عالم‌زاده در نشست «روند معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل روند جذب سرمایه گذار» که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمان برگزار شد، با اشاره به اتفاقات بدی که در حوزه پروژه‌های شهری در شهرداری افتاده است، افزود: در حال حاضر تقریبا تمامی قراردادهای شهرداری کرمان در حوزه سرمایه‌گذاری دچار چالش است که پس از بررسی آن‌ها، ضعف در تنظیم قراردادها، شفاف نبودن و جامع نبودن آن‌ها و هم‌چنین انجام نشدن تعهدات طرفین، در اجرای پروژه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده، به گونه‌ای که هر طرف، ‌بندی در قرارداد را به سود خود تفسیر و از آن استفاده کرده است.

وی ادامه داد: تا کنون دو پروژه شامل احداث ساختمان جدید شهرداری و تبدیل میدان میوه و تره‌بار به مجموعه مصالح ساختمانی در بیرم‌آباد ساماندهی شده است و در مواردی هم که اختلافاتی وجود داشت، نظرات کارشناسان را مطمح نظر قرار دادیم.

عالم‌زاده تصریح کرد: قصد داریم سایر پروژه‌ها را نیز ساماندهی کنیم که متاسفانه یا یکی از طرفین پای کار نمی‌آید و یا حضور نمی‌یابند که خود این موضوع یک چالش محسوب می‌شود.

شهردار کرمان بیان کرد: اگر فرد سرمایه‌گذار بخواهد در شهری برای سرمایه‌گذاری اقدام کند به‌طور قطع از چند سرمایه‌‌گذار قبلی پرسش می‌کند که آیا شهرداری واقعا فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کرده است؟

وی اظهار کرد: علت بروز بعضی مشکلات در پروژه‌های شهری، بی‌تعهدی از سوی سرمایه‌گذاران و یا اشتباه در تنظیم متن قراردادها بوده و در نهایت سبب گردیده، در هر حالتی، سرمایه‌گذاران خود را طلب‌کار شهرداری می‌دانند که این موضوع آسیب جدی به ما وارد کرده و به همین دلیل به همکاران توصیه شده از این به بعد در همان ابتدا با سرمایه‌گذاران به نتیجه منطقی و نهایی برسند و سپس در صورت ایجاد اختلافات احتمالی آن‌را با مصالحه و کارشناسی حل نمایند.

عالم‌زاده، گفت: نام پروژه‌های زیادی برای اجرا در شهر کرمان مانند پارک آبی شنیده می‌شود اما هیچ مطالعه و تحلیل و اطلاعاتی در مورد آن‌ها وجود ندارد که درهمین رابطه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان، باید طرح‌ها را جمع‌آوری و برای مطالعه آن‌ها با شرکتی قرارداد ببندد.

وی افزود: اگر اطلاعات صحیح و هدفمند از چند پروژه وجود داشته باشد، می‌توانیم آن‌ها را به خوبی در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان که در نیمه نخست سال آینده برگزار می‌شود، معرفی و ارائه نماییم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه این دیدگاه وجود داشته که شهرداری باید در ارتباط با سرمایه‌گذاران پیروز مطلق باشد در حالی‌که در بسیاری از طرح‌ها باخته است، اما این طرز تفکر صحیح نیست و ما باید بدانیم که هر سرمایه‌گذاری اگر ببازد، دیگر در آن حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کند و باید نگاه برد- برد در این حوزه وجود داشته باشد.

شهردار کرمان به برخی حوزه‌های شهری که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد، اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال استفاده از دوچرخه در حمل و نقل عمومی شهری یکی از موضوعات جذاب سرمایه‌گذاری است که اگر فضای لازم شهری در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد، می‌توان به اجرای آن امیدوار بود و به آن کمک کرد.

عالم‌زاده، تصریح کرد: در توسعه استفاده از اتوبوس شهری نیز اگر چه این طرح اصلا توجیه اقتصادی ندارد اما اگر شهرداری یارانه به این بخش اختصاص دهد، این حوزه نیز می‌تواند مورد علاقه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وی ساماندهی پسماندها را موضوعی دیگر در حوزه شهری برای جذب سرمایه‌گذار عنوان و بیان کرد: در چند سال گذشته سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری در طرح احداث مجموعه‌های زباله‌سوز اعلام آمادگی کرده بودند که متاسفانه این طرح پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز دیگر صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری نیز هتل‌هایی در شهر کرمان در حال احداث است که  مشارکت احتمالی شهرداری در این حوزه نیز نیازمند بررسی‌های کارشناسانه و دقیقی است که باید در تعامل با حوزه گردشگری انجام پذیرد.

شهردار کرمان، تصریح کرد: احداث مجموعه‌های تفریحی و ورزشی نیز پروژه‌هایی است که شهرداری می‌تواند طرح آن‌ها را به سرمایه‌گذاران معرفی کند و حداقل زمین و پروانه را به‌عنوان آورده خود داشته باشد.

عالم‌زاده خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری نیز سه طرح سامانه دوربین‌ها، فیبر نوری و پارک حاشیه‌ای را در دستور کار داریم که به‌زودی برای دو پروژه ابتدایی فراخوان‌هایی را برای سرمایه‌گذاری اعلام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: بحث‌های تملک، آزادسازی و ارزش افزوده ناشی از تعریض نیز از جمله اقدامات شهرداری است که قصد داریم این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی افزود: در مورد بسیاری از پروژه‌های شهری دولت متعهد به واگذاری امتیازات آب، برق و... را داده اما اکنون با کمبودهایی روبروست و نمی‌تواند این تعهدات را اجرا کند که پیشنهاد می‌شود در ادامه این‌گونه فعالیت‌ها دولت یا تعهدی را نپذیرد و همه چیز را به عهده سرمایه‌گذار بگذارد و یا تعهدات خود را اجرایی کند، زیرا این موضوع بی‌اعتمادی برای سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد کرد و شهر آسیب زیادی می‌بیند.

عالم‌زاده، با تاکید بر این‌که دیدگاه بخش خصوصی باید بیشتر از گذشته در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان وجود داشته باشد، گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک بخش خصوصی در تنظیم قراردادهای خوب، شفاف، جامع و مناسب از نظر حقوقی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری موفق‌تر عمل کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز