مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

نیازی به استفاده مداوم از ژل ضدعفونی کننده نیست / اجتماعات کم شود

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۱۳:۲۲:۴۳
کد خبر: ۹۶۹۵۱۱
نیازی به استفاده مداوم از ژل ضدعفونی کننده نیست / اجتماعات کم شود
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون گفت که نیازی به استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده به‌صورت مستمر نداریم و این ژل برای کسی است که دسترسی به آب ندارد و به دلیل شغلش مرتب در تماس با اشیاء آلوده است و نیاز دارد دست‌ها را ضدعفونی کند تا زمانی که با آب و صابون بتواند دست‌های خود را بشوید». وی همچنین تاکید کرد: «باید سعی کنیم زمانی که اپیدمی بیماری‌های واگیر است فاصله‌ها را بیشتر و اجتماعات را کم کنیم».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مهدی شفیعی با بیان این‌‌که بیماری کروناویروس واگیری بالایی دارد، بیان کرد: «اوایل دی ماه که بیماری در چین شروع شد، سازمان جهانی بهداشت این هشدار را به تمام کشورها برای اپیدمی گسترده داد که کشور با رصد بیماری، اقداماتی را برای پیشگیری انجام داد».

وی افزود: «از اوایل بهمن‌ماه که سازمان جهانی بهداشت اعلام اورژانس جهانی بهداشتی درباره‌ی این بیماری کرد، به شکل گسترده این بیماری را در سطح مراکز درمانی رصد می‌کنیم و خوشبختانه تا این لحظه هرچند موارد انگشت‌شماری را پزشکان به عنوان مواردی که ممکن است به بیماری کرونا مبتلا باشند گزارش داده‌اند و نمونه‌گیری ‌آن‌ها را به تهران فرستادیم تا این لحظه جواب مثبتی که ثابت شود مورد قطعی از این بیماری در استان داریم برای ما ارسال نشده است».

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره‌ی آمادگی استان برای مقابله و درمان بیماری کرونا، گفت: «استان کرمان چندین سال است که درگیر آنفلوآنزای فصلی می‌شود که یک بیماری تنفسی است؛ بر اساس تجربه‌ی خوبی که در سال‌های گذشته بوده، تقریبا از اوایل فصل سرما تمام بیمارستان‌ها، بخش‌های ایزوله و پزشکان ما در این خصوص آمادگی دارند و اقدامات درمانی و حمایتی از بیماران مبتلا به کرونا تقریبا شبیه آنفلوآنزا است، بنابراین به دلیل این‌که ما این آمادگی را از مهرماه داشتیم، آن را حفظ کردیم».

وی ادامه داد: «از ۲۱ بهمن که درباره‌ی بیماری کرونا اعلام اورژانس جهانی شد، دولت وزارت کشور را مکلف کرد تمام زیرساخت‌های لازم برای مقابله با این ویروس در سراسر کشور ایجاد شود، ابلاغیه‌ای آمد و جلسات منظم تشکیل شد، تمام ادارات توجیه شدند و تمام مراکز درمانی مرتبط با علوم پزشکی، مراکز خصوصی، مراکز درمانی مرتبط با سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و تامین اجتماعی در آمادگی صددرصدی هستند و اگر خدایی ناکرده بیماری افزایش یافت تمام بیمارستان‌ها آماده‌ی پذیرش بیماران و ارائه‌ی خدمات درمانی هستند».

شفیعی بیان کرد: «همچنین بیمارستان‌های افضلی‌پور و پیامبر اعظم(ص) به شکل ویژه برای این کار آماده شده‌اند و بقیه‌ی بیمارستان‌های سطح استان نیز از همین سطح آمادگی برخوردارند».

وی درباره‌ی گرانی ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده و کمبود این وسایل نیز گفت: «در بازار اقتصاد و مصرف، عرضه و تقاضا معادلات را به هم می‌ریزد، متاسفانه طی چند روز اخیر نیز با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد و گزارش مواردی از ابتلا در چند استان، در فضای مجازی و حتی گاها بعضی از همکاران ما این موضوع را مطرح می‌کردند که استفاده از ماسک شاید کمک‌کننده باشد و مردم نیز گمان می‌کنند در بیماری‌های تنفسی، ماسک پیشگیری‌کننده از ابتلای به بیماری است، به همین دلیل مردم هجوم آوردند و یک اضطراب و ترسی نیز در جامعه ایجاد شده بود و به هم خوردن بازار عرضه و تقاضا سبب یک کمبود کاذب شد و عده‌ای نیز در این زمان با کار غیراخلاقی این وسایل را احتکار کردند».

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: «خوشبختانه سازمان‌های نظارتی مثل صمت و اداره نظارت ورود کردند و نظارت بر اماکن فروش این وسایل افزایش یافت و همچنین نرخ‌گذاری انجام شد».

وی افزود: «کشور برای تولید این وسایل مشکلی ندارد و کارخانه‌های تولیدکننده‌ی این وسایل را موظف کرده میزان تولید را بر اساس مصرف افزایش دهند که طی چند روز آینده مشکل کمبود برطرف می‌شود».

شفیعی خاطرنشان کرد: «به دلیل این‌که مردم عادی زیاد نیاز به ماسک ندارند و کسی از ماسک نفع می‌برد که در تماس با بیمار است، سیاست بر این است که وزارتخانه از کارخانجات تولیدکننده‌، ماسک را خریداری ‌کند و در اختیار بیمارستان‌ها قرار ‌دهد تا کمبود ایجاد نشود و توزیع را هم در بازار مدیریت می‌کند و ظرف یکی دو روز آینده این مشکل مرتفع خواهد شد».

وی درباره‌ی تامین ژل ضد عفونی‌کننده با پایه‌ی الکلی نیز توضیح داد: «خوشبختانه در کرمان یکی دو کارخانه‌ی کوچک وجود داشته که می‌توانستند این ژل را تولید کنند اما به دلیل این‌که بازار مصرف آن وجود نداشته تولید را متوقف کرده بودند که الان پای کار آمدند و قرار شده تولید را شروع کنند».

شفیعی تاکید کرد: «نکته‌ی مهم این است وقتی وسیله‌ای را نیاز نداریم خرید نکنیم تا باعث سوءستفاده‌ی سودجویان و چالش نشود».

وی با بیان این‌که تاکید بر شستن ساده‌ی دست‌ها با آب و صابون است، گفت: «نیازی به استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده به‌صورت مدام نداریم این ژل برای کسی است که دسترسی به آب ندارد و به دلیل شغلش مرتب در تماس با اشیاء آلوده است و نیاز دارد دست‌ها را ضدعفونی کند تا زمانی که با آب و صابون بتواند دست‌های خود را بشوید».

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: «در بیمارستان نیز تاکید می‌کنیم هیچ چیز حتی پوشیدن دستکش جایگزین شست‌وشو نمی‌شود».

وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی، آداب عطسه و سرفه و شستن دست‌ها گفت: «باید سعی کنیم زمانی که اپیدمی بیماری‌های واگیراست فاصله‌ها را بیشتر و اجتماعات را کم کنیم».

شفیعی با تاکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی یادآور شد: «وقتی اپیدمی تنفسی استقرار پیدا می‌کند باید اجتماعات غیرضروری را کم کرد و برای کارهای غیرضروری در محیط‌های جمعی حاضر نشد».

وی با بیان این‌که این موارد به ادارات و سازمان‌ها ابلاغ شده، اضافه کرد: «نشست‌ها، مسابقات و جشنواره‌های غیرضروری کنسل شده و بسیاری از ورزشگاه‌ها نیز علی‌رغم این‌که ممکن است متضرر شوند به‌صورت خودجوش چند روزی تعطیل کردند تا این فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد».

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: «در استان نیز بنا به تصمیم مقامات استان چند روزی مدارس و دانشگاه‌ها صرفا برای پیشگیری از بیماری کرونا تعطیل اعلام شد».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز