مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:

شهروندان، گوشتِ مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارتِ دامپزشکی تهیه کنند

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۱:۵۴:۵۹
کد خبر: ۹۸۱۹۸۷
شهروندان، گوشتِ مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارتِ دامپزشکی تهیه کنند
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حسین رشیدی، در این خصوص اظهار داشت: نگرانی انتقال کرونا از طریق گوشت به انسان وجود ندارد و در واقع حیوانات به عنوان ناقل بیماری مطرح نیستند.

او افزود: اما آنچه که در این شرایط مهم است، مراقبت‌های بهداشتی است، چرا که بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت می‌توانند در تماس با فرد آلوده، دچار آلودگی شود، بنابراین توصیه می‌شود شهروندان گوشت مورد نیاز خود را حتماً از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

رشیدی تصریح کرد: قصابی‌هایی که گوشت‌های آنان دارای مهر و لیبل دامپزشکی است نیز مورد تأیید هستند، ضمن اینکه همکاران ما بر فرآیند تولید تا عرضه گوشت نظارت بهداشتی کامل دارند.

او هشدار داد: کشتار‌های غیرمجاز در حاشیه شهر‌ها را به هیچ وجه تضمین نمی‌کنیم.

رشیدی با اعلام اینکه افرادی که در ارتباط با فرآیند تولید تا عرضه گوشت هستند از نظر مراقبت‌های سلامت و بهداشت رصد می‌شوند، افزود: این افراد باید به صورت مرتب شست و شوی دست‌ها را انجام دهند و از وسایل حفاظت شخصی استفاده کنند بنابراین موادی که به این شکل تهیه می‌شود، بهداشتی و سالم است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تأکید کرد: شهروندان در شرایط فعلی توجه داشته باشند، کشتار‌های غیرمجاز در حاشیه شهر‌ها را به هیچ وجه تضمین نمی‌کنیم.

رشیدی بیان داشت: لاشه‌های گوشتی که به شکل غیرمجاز تحویل مردم می‌شود، در محیطی آلوده کشتار می‌شوند و از سوی دیگر به هیچ وجه از سلامتی فردی که کشتار را انجام می‌دهد اطمینان نداریم، چرا  که ممکن است فرد آلوده باشد و گوشت را حین کشتار آلوده کند.

او افزود: در کشتارگاه‌های استان کرمان، گوشت بعد از کشتار وارد پیش سردکن می‌شود و یک دوره جمود نعشی را می‌گذراند که پایین آمدن PH لاشه و افزایش اسیدیته سبب می‌شود اگر میکروبی هم وجود داشته باشد، از بین برود.

رشیدی تصریح کرد: در کشتار‌هایی که خارج از کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، این فرآیند اتفاق نمی‌افتد، بنابراین توصیه می‌شود شهروندان به هیچ وجه در این شرایط از گوشتی که خارج از کشتارگاه‌ها عرضه می‌شود، استفاده نکنند، زیرا امکان آلوده بودن را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: از موارد دیگری که شهروندان باید رعایت کنند، پخت کامل گوشت است، زیرا گوشت پس از کشتارگاه در حمل و نقل و جابجایی با دست انسان در ارتباط است، همچنین با توجه به وجود برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله انگل بهتر است از مصرف گوشت به صورت خام یا نیم پز خودداری شود.

رشیدی گفت: نکته دیگری که در ارتباط با مصرف گوشت باید به آن توجه شود آلودگی متواتر است که ممکن است در آشپزخانه رخ دهد، چرا که با وجود وسواس خانم‌ها در پخت گوشت به صورت کامل، امکان دارد بر حسب اتفاق روی همان تخته‌ای که گوشت خرد شده و با همان چاقو بدون اینکه شست و شو و ضدعفونی شوند، مواد دیگری از جمله سالاد را خرد کنند.

او افزود: سبزیجات خرد شده در تماس با چاقو و تخته‌ای که با آن‌ها گوشت خرد شده است، آلوده می‌شوند و چون حرارت نمی‌بینند، موجب بیماری خواهند شد بنابراین بهتر است چاقو و تخته‌ای که برای خرد کردن گوشت استفاده می‌شود، جدا از چاقو و وسایل خرد کردن مواد غذایی دیگر باشد تا آلودگی متواتر ایجاد نشود.

رشیدی توصیه کرد: کشتار خارج از کشتارگاه انجام نشود، اما اگر از گوشتی که خریداری کرده‌اید مطمئن نبودید که این دوره را طی کرده یا نه، بهتر است داخل یک پلاستیک در دمای بین صفر تا چهار درجه جدا از سایر مواد غذایی به مدت ۲۴ ساعت نگهداری شود و پس از آن اقدام به خرد کردن گوشت کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز