ضرورت ایمنی بنا‌های تاریخی و قدیمی در کرمان

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۳:۵۶:۲۸
کد خبر: ۹۹۳۱۴۶
ضرورت ایمنی بنا‌های تاریخی و قدیمی در کرمان
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به بارش ها در استان کرمان و خطر تخریب بناهای تاریخی و قدیمی، بر ایمن سازی این بناها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رضا میرزایی، در مورد ضرورت ایمنی بنا‌های تاریخی و قدیمی در کرمان گفت: بارش‌های پی در پی چند روز گذشته، روز‌های شومی را برای برخی از ساختمان‌های بافت قدیم و تاریخی رقم زده است.

او افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در چند مورد، شاهد نشست و فروکش کردن زمین در محدوده بافت قدیم شهر بودیم که خوشبختانه خسارت جانی نداشته است؛ اما این حوادث علاوه بر زنگ خطر برای از بین رفتن آثار تاریخی، هشداری درباره ایمنی بنا‌هایی است که به علت قدمت، مقاومت خود را از دست داده‌اند.

 میرزایی با اشاره به اینکه به علت شرایط جوی و بارش باران برخی از ساختمان‌های بافت قدیم وضعیت خوبی ندارند، افزود: باید به این موضوع نیز توجه کرد که محدوده بافت تاریخی شهر کرمان از جمله اماکن شلوغ و پر تردد است و اگر حادثه‌ای در این محدوده رخ دهد، ممکن است خسارات غیر قابل جبرانی بر جای بگذارد، پس باید ایمنی بنا‌های تاریخی و قدیمی را به صورت جدی پیگیری کرد؛ چرا که این بنا‌ها ریسک خطر بسیار زیادی دارند.

او  تصریح کرد: ساختمان‌هایی که ثبت میراث فرهنگی شدند، زیر نظر همین سازمان هستند، اما ساختمان‌های تاریخی که ثبت نشده باشند مالکیت حقیقی دارند.

میرزایی با اشاره به حوادثی که در سال‌های گذشته در مجموعه بازار تاریخی شهر کرمان رخ داده است، تصریح کرد: در این زمینه طرح ممیزی ایمنی بازار تاریخی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و تعاملاتی بین سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و میراث فرهنگی در زمینه ایمنی بنا‌های تاریخی انجام شده است، به طوری که در این خصوص دوره‌های آموزشی اطفای حریق برای پرسنل حفاظت سازمان میراث فرهنگی کرمان برگزار شده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان اینکه برای جلوگیری از وقوع حادثه باید نظارت خاصی بر شرایط ساختمان‌هایی که به علت قدمت زیاد، دچار فرسودگی شدند، وجود داشته باشد، بیان کرد:  البته طبق ضوابط، انجام تعمیرات و ایمن سازی در ساختمان‌های تاریخی، نیازمند اقدامات کارشناسی است که باید سازمان مسئولش در این زمینه اقدام کند؛ اما اگر برای شناسایی برخی نقاط ناایمن به کمک سازمان آتش‌نشانی کرمان نیاز باشد، ما آمادگی داریم در حد توان سازمان در این زمینه فعال باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز