نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال استان کرمان:

جشن فوتبال بانوان استان کرمان در دی و اسفند ماه ۹۸ به دلیل شهادت سردار پرافتخار سپاه اسلام و شیوع کرونا برگزار نشد/حمایت‌های هیئت فوتبال استان از بخش بانوان، در سطح کشور کم‌نظیر است/مسابقات فوتسال و فوتبال بانوان پیشکسوت استان را برگزار می‌کنیم

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۱۳:۰۲:۳۷
کد خبر: ۹۹۵۶۸۳
جشن فوتبال بانوان استان کرمان در دی و اسفند ماه ۹۸ به دلیل شهادت سردار پرافتخار سپاه اسلام و شیوع کرونا برگزار نشد/حمایت‌های هیئت فوتبال استان از بخش بانوان، در سطح کشور کم‌نظیر است/مسابقات فوتسال و فوتبال بانوان پیشکسوت استان را برگزار می‌کنیم
نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال استان کرمان گفت: جشن بانوان فوتبال استان کرمان قرار بود در اواخر دی ماه برگزار شود که متاسفانه به دلیل این که در سوگ شهادت بی‌رحمانه سردارپرافتخار جهان اسلام، حاج قاسم سلیمانی بودیم، برگزاری آن را به اسفندماه موکول کردیم. در اسفندماه هم به دلیل این که برگزاری این جشن با ایجاد تجمع همراه می‌شد، به دلیل شیوع کرونا آن را برگزار نکردیم. قطعا با مشورتی که با آقای دکتر قرائی و آقای دادگر خواهیم داشت، شاید این جشن را به نحوی دیگر برگزار کردیم. در این جشن بنا داشتیم، جام‌ها، مدال‌ها، تندیس بازیکن اخلاق و خانم گلی رقابت‌های متفاوت فوتبال استان در رده‌های سنی متفاوت را به تیم‌ها و بازیکنان اهدا کنیم و از پیشکسوتان، مربیان، داوران و بازیکنان برتر فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان تقدیر کنیم.

برای کسب اطلاع از آخرین فعالیت‌های هیئت فوتبال استان کرمان در قسمت بانوان با مرضیه جعفری نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال استان کرمان که به جرئت می‌توان وی را پرافتخارترین بانوی فوتبالی کشور دانست، به گفت‌وگو نشسته‌ایم. در ادامه خواننده این گفت‌وگو باشید:

 

**قبل از هرچیز از سوابق خود بگوئید...

من متولد 1361 هستم و مدرک مربیگری A آسیا و مدرک تحصیلی فوق لیسانس مدیریت بازاریابی تربیت بدنی را دارم. من در یک خانواده فوتبالی به دنیا آمده بودم، پدرم مربی فوتبال بود، برادرم بازی می‌کرد و کلا در منزل ما، همیشه بحث فوتبال و فوتبال بازی کردن مطرح بود و من هم از همان دوران بچگی بازی می‌کردم. اولین تیم فوتسالی که در استان تشکیل شد، تیم فوتسال بم بود که ما تشکیلش دادیم و من در 16سالگی به عنوان مربی بازیکن شروع به فعالیت کردم. این تیم از سال‌های 76 یا 77 که فوتسال بانوان آمد در شهرستان بم راه‌انداز شد تا سال 82 که زلزله شد، این تیم برقرار بود که متاسفانه در زلزله بازیکنان‌مان فوت کردند.

در سال 83 هم مجددا ما تیم را تشکیل دادیم و آن موقع نیز، همچنان بازی می‌کردم، از سال 84 فقط مربیگری کردم و خداراشکر تا الان 6 عنوان قهرمانی کشور را کسب کرده‌ایم. احتمالا امسال هم، قهرمان شویم و هفتمین قهرمانی در فوتبال بانوان را کسب کنیم. قطعا پر افتخارترین تیم فوتبال کشور شهرداری بم هست و من هم پرافتخارترین مربی کشور هستم. چهار دوره به عنوان برترین مربی فوتبال بانوان کشور انتخاب شدم، سه دوره تیم شهرداری بم را در مسابقات دانشجویان جهان شرکت دادیم که دو دوره قهرمان و یک دوره نایب قهرمان شدیم، یک دوره هم به عنوان سرمربی تیم فوتبال بانوان کشور به سوئد اعزام شدم. در مسابقات رده‌های سنی هم، برای استان به عنوان مربی منتخب کار کردم. الان هم توی هیأت فوتبال مشغول به کار هستم که فوق العاده از این موضوع راضی هستم، چون کار کردن در کنار اعضای هیئت فوتبال استان و بزرگانی چون جناب آقای دکتر قرائی، جناب آقای دادگر، جناب آقای دکتر سلاجقه و سایر همکاران برای بنده واقعا تجربه خوبی و لذت بخشی بوده چون یک جَو خیلی خوب، شفاف و صمیمی بر هیئت حاکم است و همه برای کار کردن آمده‌اند و برای ارتقاء فوتبال استان کرمان تلاش می‌کنند.

 

**از ادامه رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان استان بگوئید.

در مورد ادامه رقابت های لیگ برتر فوتسال بانوان ما منتظریم ببینیم که وضعیت کشور به چه شکل می‌شود ستاد مبارزه با کرونا کی به ما اجازه شروع تمرینات را خواهد داد. قطعا می‌‎خواهیم بازی‌ها برگزار شود و دور آخر بازی‌ها را با حضور 6 تیمی که به این مرحله صعود کرده‌اند برگزار کنیم و قهرمان لیگ برتر فوتسال استان را مشخص کنیم.

 

**از جشن بانوان فوتبال استان بگویید و در مورد زمان برگزاری آن هم توضیح دهید.

جشن بانوان فوتبال استان کرمان قرار بود در اواخر دی ماه برگزار شود که متاسفانه به دلیل این که در سوگ شهادت بی‌رحمانه سردارپرافتخار جهان اسلام، حاج قاسم سلیمانی بودیم، برگزاری آن را به اسفندماه موکول کردیم. در اسفندماه هم به دلیل این که برگزاری این جشن با ایجاد تجمع همراه می‌شد، به دلیل شیوع ویروس کرونا آن را برگزار نکردیم. قطعا با مشورتی که با آقای دکتر قرائی و آقای دادگر خواهیم داشت،  این جشن را به نحوی دیگر برگزار خواهیم کرد. در این جشن بنا داشتیم، جوایز تیم‌ها و بازیکن اخلاق و خانم گلی رقابت‌های مختلف فوتبال استان در رده‌های سنی متفاوت را به تیم‌ها و بازیکنان اهدا کنیم و از مربیان، داوران و بازیکنان برتر فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان نیز تقدیر کنیم.

سال گذشته هم هیئت فوتبال استان کار ارزشمندی انجام داد و یک جشن خوب و درخور و شأن فوتبال بانوان و آقایان برگزار کرد.

 

**از داوران فوتبال و فوتسال خانم بگویید و در مورد برنامه‌های‌تان برای این حوزه صحبت کنید...

وضعیت داوران فوتبال و فوتسال در استان کرمان، خوشبختانه با وجود آقای کهوری و سرکار خانم رشیدی‌رنجبر و خانم سیوندی فعالیت‌ها خیلی خوب بوده و کلاس‌های توجیهی داوری فوتبال و فوتسال در سطح استان برگزار کردیم و برنامه پرورش داوران جوان را پیگیری کردیم .

 قطعا با حضور عزیزانی که نام بردم، می‌توانیم داوران خوبی به فوتبال کشور معرفی کنیم. خانم رشیدی‌رنجبر، از بزرگان داوری فوتسال بانوان در کشور هستند و با توجه به این موضوع و توجه ویژه شخص دکتر قرایی به موضوع بانوان، قطعا شاهد پیشرفت‌های بیشتری در داوری بانوان خواهیم بود.

کلاس‌های داوری برای بانوان تداوم پیدا خواهد کرد و پس از پایان معضل کرونا، برگزاری این کلاس‌ها و دوره‌ها را با همکاری کمیته آموزش و کمیته داوران هیئت فوتبال استان با قدرت بیشتر دنبال خواهیم کرد. در مسابقاتی که در سطح استان برگزار شد، از داوران نوپا استفاده کردیم که خیلی خوب جواب دادند و معتقدم بعضی از آن‌ها می‌توانند در رقابت‌های کشوری سوت بزنند.

 

**از خانم‌های فوتبالیست و داورِ قدیمی فوتبال استان کرمان چه خبر دارید؟

خوشبختانه به دلیل سابقه زیادی که در فوتبال استان دارم، تمامی بازیکنان و داوران قدیم را می‌شناسم. با چند نفر از داوران قدیمی هم ارتباط برقرار کردم و حرف‌های‌شان را شنیدم که قرار شد در یک جلسه ، دور هم بنشینیم و به بررسی مسائل و مشکلات با حضور مسئولین عالی‌رتبه فوتبال استان بپردازیم.

 از بانوان فوتبالیستِ پیشکسوت و تجارب گرانباهی‌شان حتما استفاده خواهیم کرد و خداراشکر در هیئت فوتبال استان، توجه به پیشکسوتان از اولویت خاصی برخوردار است. در جلسه‌ای که با دکتر قرایی و آقای دادگر داشتیم قرار بر این شد که ما در هر شهرستان، فوتبالیست‌های پیشکسوت را شناسایی کنیم و برای‌شان مسابقاتی ترتیب دهیم و آن‌ها را مجددا وارد گود فوتبال استان کنیم که قرار شد در دو بخش فوتسال و فوتبال بانوان پیشکسوت مسابقاتی را برگزار کنیم.

حتما پیشکسوتان فوتبال با ساختن یک بازیکن هم، کمک خیلی خیلی بزرگی به استان کرده‌اند و ما قدردان زحماتی که قبلا برای فوتبال استان کشیده‌اند هستیم و قرار بود در جشن فوتبال استان از زحمات این عزیزان تجلیل کنیم.

 

**در مورد فعالیت‌های‌تان در فوتبال ساحلی هم توضیح دهید...

استان کرمان در فوتبال ساحلی همیشه جزء استان‌هایی بوده که در سطح کشور مقام داشته است. برنامه‌های خیلی خوبی برای شهرستان‌هایی که زمین فوتبال ساحلی راه‌اندازی کرده‌اند، داریم. بنا داریم یک کلاس مربیگری هم در این رشته برگزار کنیم. استعدادهای خیلی خوبی در فوتبال ساحلی در استان کرمان داریم.

 

**دو دوره مربیگری دوازه‌بانی در شهرهای کرمان و جیرفت برگزار شد، در این خصوص توضیح دهید.

دو دوره، کلاس مربیگری با تدریس سرکار خانم مولایی در شهرهای کرمان و جیرفت برگزار کردیم، کرمان را برای متقاضیان حاضر در شهرهای شمالی در نظر گرفتیم و جیرفت را هم برای شهرهای جنوبی. این دوره خیلی پربار بود و استقبال کننده خوبی هم داشت. افرادی هم که در این دو دوره شرکت کرده بودند، رضایت داشتند. خانم‌هایی که شرکت کرده بودند، از جمله دروازه‌بان‌هایی هستند که الان مشغول به فعالیت هستند  و این باعث خوشحالی من و سایر مدیران هیئت فوتبال استان بود که این استعدادها را با برگزاری این دوره ها به سمت مربیگری سوق دهیم. با برگزاری این دوره‌ها، امیدواریم بتوانیم در استان استعدادها را پرورش دهیم و نیازها را در داخل استان پوشش دهیم.

 

**برگزاری دوره مربیگری خاص دیگری را در دستور کار دارید؟

در فوتسال، دوره مربیگری سطح یک و دو رو میخواهیم برگزار کنیم و حتی یکی از کلاس‌ها ظرفیتش هم تکمیل شده  و شرکت‌کنندگان آن مشخص شده‌اند. در سطح شهرستان‌ها هم قصد داریم کلاس مربیگری در بخش فوتبال و فوتسال برگزار کنیم و از شهرستان‌های سیرجان، بم، زرند، راور، کرمان و سیرجان درخواست‌ها را دریافت کرده ایم.

برنامه‌هایی داریم برای برگزاری مربیگری فوتبال ساحلی، مربیگری دروازه بانی و مربیگری بدنسازی که بعد از پایان کرونا آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

من فکر می کنم ما پتانسیل لازم را از لحاظ بازیکن داریم ولی  باید دانش فنی مربیان را ارتقاء دهیم.

در نظر داریم کلاس‌های توجیهی و دانش افزایی بیشتری برای مربیان بگذاریم. تعدادی از مربیان ما مدرک دارند ولی باید دانش‌شان بروز شود و این بروزرسانی با برگزاری کلاس‌های بیشتر صورت می‌گیرد.

 

**آیا قصد دارید لیگ برتر فوتبال بانوان را در استان راه‌اندازی کنید؟

لیگ فوتبال بانوان استان کرمان را حتما برگزار می‌کنیم. خیلی از مربیان استان برای راه اندازی لیگ و مسابقات فوتبال علاقه‌مند هستند. در رده نونهالان، نوجوانان، جوانان و امیدها هم مسابقات را آغاز خواهیم کرد که با آغاز و افتتاح این رقابت‌ها تعدادی بازیکن از درون این مسابقات پرورش یابند و با توجه به حضور تیم‌های استان کرمان در سطح لیگ یک و لیگ برتر کشور، بتوانیم از این بازیکن‌های بومی برای تیم‌های استان استفاده کنیم.

 

**حرف آخر...

در آخر تشکر بسیار بسیار ویژه از اعضای محترم هیأت فوتبال استان دارم. در هیئت فوتبال استان کرمان، جو صمیمانه و پرکاری را شاهد هستم. از زمانی که وارد هیئت فوتبال استان شدم انرژی مثبتی از رئیس، دبیر و اعضای هیئت فوتبال استان کرمان می‌گیرم و این موضوع باعث شده که به شدت علاقه مند باشم در هیئت کار کنم. حمایت‌هایی که هیئت فوتبال استان از بخش بانوان دارد، در سطح کشور کم‌نظیر است. در جلساتی که بنده با آقایان دکتر قرائی، دادگر و سلاجقه داشتم، همیشه با تمام توان و حتی بیشتر از آن از بخش بانوان حمایت کرده‌اند. بنده هم تمام سعی و تلاشم را را برای کمک به فوتبال استانم، انجام می‌دهم.

اگر خداوند کمک کند و این بیماری ریشه کن و تمام شود، باتوجه به مسائلی که عنوان کردم، ما شاهد رشد بسیار تا بسیار بالایی در قسمت بانوان در سطح استان و بانوان استان کرمان در سطح کشور خواهیم بود. هم پتانسیلش را داریم و هم هیئت فوتبال استان حمایت بسیار زیادی دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز