تجهیز ۴۰ درصد مزارع کهگیلویه و بویراحمد به سیستم آبیاری نوین

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۱۱:۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۰۷۵۰
تجهیز ۴۰ درصد مزارع کهگیلویه و بویراحمد به سیستم آبیاری نوین
تاکنون ۴۰ درصد مزارع آبی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛عبدالعی بهاء الدینی مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تاکنون ۳۶ هزار هکتار از مزارع آبی به آبیاری نوین تجهیز شده که این میزان سطح زیر کشت شامل ۴۰ درصد از اراضی آبی استان است.
 
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری نیز هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع آبی در کهگیلویه و بویراحمد به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد افزود: بر اساس سهمیه اعلام شده امسال نیز هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع آبی استان به سیستم آبیاری نوین از جمله بارانی و تحت فشار تجهیز می‌شود.
 
بهاءالدینی از آمادگی برای پرداخت تسهیلات برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در مزارع آبی استان خبر داد و اضافه کرد: میزان تسهیلات از ۱۳۰ تا ۲۳۰ میلیون ریال بر اساس نوع سیستم آبیاری و مطابق با دستور العمل‌های ابلاغی پرداخت می‌شود.
 
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه برای اجرای طرح آبیاری نوین ۸۵ درصد هزینه بر عهده دولت و ۱۵ درصد بر عهده کشاورز است ادامه داد: این طرح‌های نوین آبیاری در صورت اخذ مجوز از آب منطقه ای و منابع طبیعی اجرا می‌شود.
 
بهاءالدینی به مزایای طرح‌های نوین آبیاری نوین هم اشاره کرد و گفت: افزایش راندمان تولید، افزایش راندمان آب از ۲۰ درصد روش سنتی به ۷۰ تا ۸۰ درصد در روش نوین، بازدهی آب از  ۱۱ متر مکعب در هر هکتار سنتی به ۶ هزار متر مکعب در هر هکتارِ روش نوین و افزایش بهره وری و همچنین مقابله با بحران و هدر روی آب از جمله مزایا روش نوین است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز