مرمت و ساماندهی ۱۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۸:۵۹:۲۰
کد خبر: ۱۱۷۳۸۳۱
مرمت و ساماندهی ۱۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۰ بنای تاریخی این استان ظرف یک سال گذشته مرمت و ساماندهی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛رحیم دادی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پل پاتاوه، قلعه عزیزی،پل بریم،قلعه چرام و بلادشاپور از جمله بناهای تاریخی مرمت شده یک سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای مرمت و ساماندهی این تعداد اثر تاریخی را حدود ۱۳ میلیارد ریال برآورد کرد.

دادی نژاد با اشاره به اینکه ثبت در فهرست آثار ملی از دیگر اقدام ها برای حفظ بناهای تاریخی استان  در یک ساله گذشته بوده است گفت: قلعه بندی  شهرستان کهگیلویه ،قلعه روستای آرند،بافت تاریخی روستای الگن،محوطه تاریخی هرار کهگیلویه و کاروانسرای چم کره بویراحمد از جمله بناهای تاریخی ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد در این مدت است.

دادی نژاد افزود: طرح مرمت ۱۰۷قطعه از اشیای تاریخی موزه باستان شناسی یاسوج از دیگر اقدام ها برای حفظ مواریث کهن در یک سال گذشته در استان بوده است.

دادی نژاد تاکید کرد: تاکنون ۳۷۰ قطعه از اشیای تاریخی موزه یاسوج مرمت شده است و ۲ هزار و ۱۷۴ شی تاریخی استان نیز در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: کلنگ زنی ساختمان موزه نفت در گچساران از دیگر اقدام های انجام شده برای زنده نگه داشتن هویت ملی و یادگارهای گذشتگان در مدت زمان ذکر شده است.

وی تعداد آثار میراث فرهنگی شناسایی شده استان را ۲هزار اثر ذکر کرد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تا زمان حاضر ۷۷۰ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی تصریح کرد:آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز