اتجام پایش جنگلهای دچار آفت پروانه برگ خوار در کهگیلویه و بویراحمد

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۰:۳۰:۳۰
کد خبر: ۱۳۲۳۶۷۱
اتجام پایش جنگلهای دچار آفت پروانه برگ خوار در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شیوع آفت پروانه برگ خوار سفید در بخشی از جنگلهای استان گفت: مطالعه و پایش این بیماری از سوی کارشناسان در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛سعید جاوید بخت در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این کارشناسان در حال بررسی جزییات این بیماری و راههای مقابله  آن در جنگلهای گرمسیری و سردسیری هستند.

وی بیان کرد:۶۰ هزار هکتار از جنگل های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شدند.

جاوید بخت تصریح کرد: در صورت تداوم و گسترش این بیماری بخش زیادی از جنگلها دچار آسیب خواهد شد.

وی اظهار داشت: به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی درپی جنگل های بلوط این مناطق گرمسیری دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.

جاوید بخت افزود:  آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس محسوب می شود.

این منطقه است گفت: در صورت کنترل نشدن این آفت از جنگل ها این مناطق دچار خسارت جدی خواهد شد.

باقر پور  اظهار داشت: بیش از ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد ریال برای مبارزه با ۱۵ هزار هکتار از جنگل های  بلوط این مناطق گرمسیری نیاز است.

رییس اداره حفاظت  و حمایت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیش از ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد ریال برای مبارزه با ۱۵ هزار هکتار از جنگل های  بلوط این مناطق گرمسیری نیاز است.

باقر پور افزود: بعد از مطالعات و پایش و شناسایی مناطق آلوده از سوی کارشناسان بزودی مقابله با آفت و کنترل بیماری اجرایی می‌شود تا از شیوع آفت در سطح بالاتر جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی و با استفاده از محلول BT  در سال گذشته اجرا شد و این محلول سازگار با محیط زیست بوده و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست نداشته است.

باقرپور افزود: همچنین بیش از ۳۵ هزار هکتار از جنگل های مناطق سردسیری این استان از جمله بویراحمد و دنا دچار آفت  جوانه خوار بلوط شدند.

وی ابراز کرد: بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه  و جلوگیری از گسترش آفت جنگل های مناطق سردسیری نیاز است.

باقر پور گفت: با توجه به اینکه مبارزه با آفت جنگل باید در زمان مناسب انجام شود انتظار می رود اعتبارات برای جلوگیری این آفات در سطح بیشتر از جنگل های استان به موقع تخصیص یابد.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز