مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

سرانه آب در گلستان از متوسط کشوری کمتر است / شناسایی ۱۸۷ چاه غیر مجاز در استان

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۱۳:۴۴:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۷۲۷۶
سرانه آب در گلستان از متوسط کشوری کمتر است / شناسایی ۱۸۷ چاه غیر مجاز در استان
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در سه ماهه امسال ۱۸۷ چاه غیرمجاز شناسایی شد و همچنین ۴۱ حلقه چاه غیرمجاز در حین حفر و چهار دستگاه حفاری و ۳۳ مورد ادوات غیرمجاز نیز توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ سید محسن حسینی در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: میزان آب تجدید پذیر استان 2.5 میلیارد متر مکعب می باشد که مصارف همه بخش ها را باید تامین کند ضمن اینکه در برخی از سال ها خشکسالی رخ میدهد و از حجم آب تجدید پذیر کاسته میشود.

وی افزود: از مجموع آمار45 ساله ای که در اختیار شرکت آب منطقه ای می باشد 13 سال با خشکسالی مواجه بوده ایم.

حسینی گفت: سرانه آب در گلستان یک هزار و 250 متر مکعب در سال است که به دلیل جمعیت گلستان نسبت به متوسط سرانه آب در کشور کمتر می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گفت: متاسفانه جمعیت و به تناسب آن نیاز به آب در حال رشد است اما میزان آب تجدید پذیر با گذشت زمان ثابت می ماند و یا کاهش می یابد.

وی در خصوص صرفه جویی درمصارف بخش کشاورزی تصریح کرد: باید براساس اقلیم، خاک، اقتصاد و آب هر منطقه الگوی کشت تدوین شود.

حسینی یادآور شد: الگوی کشت در گلستان باید به سمت محصولاتی برود که آب کمتری مصرف میکنند و میزان محصول و درآمد مناسب تری دارند.

وی همچنین بیان داشت: زمان کشت ، زمان آبیاری و مسیر انتقال نیز در صرفه جویی آب در بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد و یکی از موارد دیگر که باعث صرفه جویی در مصرف آب در این بخش میشود آتش نزدن بقایای گیاهی می باشد زیرا این اقدام علاوه بر اینکه رطوبت زمین را از بین میبرد باعث میشود حجم بالایی از آب نفوذ پیدا کند.

حسینی اضافه کرد: شیوه های مدرن در آبیاری و بهره گیری از آب کشاورزی برای پرورش ماهی نیز میتواند به صرفه جویی آب در بخش کشاورزی کمک نماید.

وی تاکید کرد: بایستی راندمان محصول بر اساس آب مصرفی سنجیده شود زیرا در استفاده از آب با محدودیت مواجه هستیم نه در استفاده از زمین.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم که از این میزان ۱۷ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی، ۶۰۰ حلقه آب شرب، هزار و ۴۰۰ حلقه در بخش صنعت است.

وی ادامه داد: از این تعداد، هفت هزار و ۷۰۰ چاه عمیق و ۱۲ هزار و ۲۴۰ حلقه چاه کم عمق هستند.

وی تاکید کرد که برای کنترل برداشت از چاه ها ۱۶۵ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه ها نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بیان کرد: در سه ماهه امسال ۱۸۷ چاه غیرمجاز شناسایی شد و همچنین  ۴۱ حلقه چاه غیرمجاز در حین حفر و چهار دستگاه حفاری و ۳۳ مورد ادوات غیرمجاز نیز توقیف شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز