میزان بارش های آینده گلستان تغییر نمی کند اما سیلابی تر می شود

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۱۰:۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۳۵۹۴۸۰
میزان بارش های آینده گلستان تغییر نمی کند اما سیلابی تر می شود
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به اینکه با توجه به این پژوهش و الگوی پیش بینی شده در سال های آینده شاهد افزایش جریانات سطحی و سیلابی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان؛ سید محسن حسینی در گفتگو با تحریریه خبرگزاری برنا با اشاره به بارش های اخیر اظهار کرد: در استان گلستان پژوهش مفصلی انجام شده است که نتایج این پژوهش نشان می دهد که میزان بارندگی در این استان تا سال 2050 تغییر خاصی نمی کند.

وی در ادامه توضیح داد: گر چه میزان بارندگی طی این مدت تغییر نخواهد کرد اما زمان بارش ها کوتاه می شود که این موضوع به معنای وقوع بارندگی های شدید است که راهکار های کنترل آن وجود دارد و بارها مطرح شده است.

حسینی در ادامه بیان داشت: 180 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در گلستان به وسیله آبهای زیر زمینی و 70 هزار هکتار از اراضی نیز از طریق آب های سطحی آبیاری می شود که در آینده به مرور این روند معکوس خواهد شد.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان باید در سال های آتی سد سازی توسغه بیشتری داشته باشد، آبخیزداری بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و اراضی شیبدار مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این پژوهش و الگوی پیش بینی شده در سال های آینده شاهد افزایش جریانات سطحی و سیلابی خواهیم بود تصریح کرد: به تدریج در آینده پوشش برفی خوبی را در دی ماه شاهد خواهیم بود اما در ماه یازدهم سال هوا بهاری شده و پوشش برفی را آب خواهد کرد و در بهمن و اسفند ماه سیلاب هایی اتفاق می افتد که قبلا در گلستان رخ نداده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات های آبخیزداری خوب است اما در بارندگی های معقول جواب می دهد گفت: شاید بتوان گفت که تنها سیستم هشدار در مواقعی که سیلاب اتفاق می افتد پاسخگوی این شرایط خواهد بود.

حسینی گفت: در حال حاضر در شهرهای ما سطوح عایق افزایش یافته است و این خود باعث ایجاد رواناب می شود.

وی گفت: در برخی کشور ها به هر خانه تکلیف می شود تا رواناب سطوح متعلق به خانه خود را جمع آوری و با احداث چاه جاذب به کاهش آب های سطحی کمک کند.

وی بیان داشت: کشور کانادا بیشترین میزان آب شیرین را نسبت به جمعیت خود داشته و رفتار بسیار درستی در مصرف بهینه آب دارند اما در کشور ما با وجود اینکه منابع آب شیرین کمی وجود دارد اما رفتار صحیحی در مصرف نداریم.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز