کمیته امداد صنعت ورشکسته فرش گلستان را نجات داد/ وجود بزرگترین توتستان کشور در استان

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۰۹:۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۳۶۴۹۵۱
مدیر کل کمیته امداد گلستان گفت: کمیته امداد در صنعت نوغان داری بسیار موفق عمل کرده است که از تهیه نهال توت، توزیع جعبه تخم نوغان، تحویل برگ توت، خرید تضمینی پیله، تبدیل پیله به نخ و تبدیل نخ به فرش را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان؛ عیسی بابایی با حضور در دفتر خبرگزاری برنا در گفتگو با تحریریه این رسانه اظهار کرد: با توجه به اینکه کمیته امداد ۵۰ درصد تعهد اشتغال دولت را به عهده گرفته است، به ۵ دهک پایین جامعه تسهیلات کار فرمایی اعطا می کند.

وی با تاکید به اینکه امسال تمرکز کمیته امداد بر زنجیره های تولید خواهد بود گفت: یکی از این زنجیره ها صنعت نوغان داری است که از تهیه نهال توت، توزیع جعبه تخم نوغان، تحویل برگ توت، خرید تضمینی پیله، تبدیل پیله به نخ و تبدیل نخ به فرش را شامل می شود.

بابایی با اشاره به اینکه بزرگترین توتستان کشور در گلستان ایجاد شده است بیان داشت: در سال های گذشته حدود ۴۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع میشد اما امسال به ۶ برابر افزایش پیدا کرده است که اگر این ۵۰ هکتار به بهره برداری کامل برسد در صنعت فرش و رسیدن مددجویان به درآمد کمک خواهد کرد.

وی افزود: هر خانواده ظرف ۴۵ روز بابت هر جعبه تخم نوغان حدود ۵ میلیون تومان درآمد کسب می کند.

بابایی با تاکید به اینکه صنعت ورشکسته فرش را کمیته امداد نجات داد گفت: غالب مددجویان شرق استان و مخصوصا اهل سنت در صنعت فرش کار می کردند اما با وجود این، به دلیل عدم اگاهی این افراد سود زیادی عاید بافنده ها نمیشد.

خرید تضمینی فرش از مدد جو

 وی با اشاره به خرید تضمینی فرش از مدد جو گفت: در گذشته دلال ها با بدترین قیمت پیله تر را از مددجو می خریدند اما امسال کمیته امداد ۵۰ تن پیله تر با قیمت بالاتر از قیمت پیشنهادی دلال ها از مددجویان خریداری کرد.

وی گفت: در بخش زنبور عسل، گیاهان دارویی و پنل های خورشیدی نیز کمیته امداد اقدامات چشمگیری داشته است.

مدیر کل کمیته امداد گلستان تصریح کرد: امسال قول داده بودیم ۵۰۰ پنل خورشیدی نصب کنیم اما می توانم صد درصد بگویم که ۱۰۰۰ پنل را در سقف خانه مددجویان نصب خواهیم کرد. 

وی توضیح داد: مدد جویان که اکثرا زنان سرپرست خانوار هستند و کار کردن در بیرون از خانه برای آنها دشوار است بدون دغدغه از طریق این پنل ها برق تولید کرده و به درآمد می رسند‌. 

نصب پنل خورشیدی در سقف خانه ۱۰۰۰ مدد جو

بابایی گفت: ۱۰۰۰ خانواده شناسایی شده اند و به زودی پنل های خورشیدی در سقف خانه آنان نصب خواهد شد و تا ۲۰ سال خرید تضمینی برق به این خانواده ها داده می شود. 

مدیر کل کمیته امداد گلستان گفت: در حال حاضر که بسیاری از استان ها کار مسکن مددجویان را حتی آغاز نکرده اند، گلستان ۳۵۰ مسکن را تحویل داده است.

وی گفت: این طرح در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر انجام می شود و صدور پروانه و انشعابات و تحویل ده تن سیمان و میل گرد رایگان است.

 بابایی با تاکید به اینکه نهضت ملی مسکن به ویژه برای دهک های پایین باید بیشتر تقویت شود یادآور شد: کمیته امداد تا سال آینده پرچم خودکفایی مسکن روستایی را بالا خواهد برد مگر اینکه افراد جدید تحت پوشش قرار بگیرند.

 وی گفت: در نهضت ملی ۶ هزار نفر درخواست داده اند که بالای ۵ هزار و ۷۰۰ درخواست رد شده است زیرا قادر به پرداخت  ۴۰ میلیون تومان ابتدای طرح نبودند اما در حال حاضر شرایطی را فراهم کرده ایم که افراد تحت پوشش کمیته امداد از این مرحله عبور کنند و نیازی نیست این مبلغ را پرداخت کنند. 

بابایی بیان داشت: کمیته امداد در سه شاخص حدود ۶۰۰ خدمت ارائه می دهد که در واقع کمیته امداد، دولت کوچک نیازمندان است. 

۱۵ درصد جمعیت خانوار استان تحت پوشش کمیته امداد هستند

بابایی گفت: زمانی نهاد برای ۵ درصد جامعه طراحی شده بود اما در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت خانوار استان تحت پوشش کمیته امداد هستند و مطمئنا دیگر به تنهایی نمی تواند این حجم از خدمات را ارائه کند.

تامین ۹۰ میلیارد منابع مالی توسط مراکز نیکوکاری استان

 وی با اشاره به اینکه کمیته امداد استان منابع انسانی کمی در اختیار دارد گفت: استاندارد تحویل پرونده به هر مددکار ۲۰۰ فقره است این در حالی است که هر مددکار ۱۲۰۰ پرونده در دست دارد و عملا نمی تواند مدد کار باشد و تنها نقش کاربر را داشته و درخواست ها را ثبت می کند. 

وی با اشاره  به مردمی سازی کمیته امداد گفت: در راستای همین طرح ۳۸۰ مرکز نیکوکاری تاسیس شد و باور داریم که این اقدام معجزه می کند زیرا همین مراکز سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان منابع مالی تامین کردند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز