" خانه امیر لطفی" موزه صنایع دستی گرگان

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۱۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۴۳۶
 خانه امیر لطفی موزه صنایع دستی گرگان
خانه امیر لطفی در محله چهارشنبه‌ای گرگان واقع شده است که تاریخ ساخت این بنا به اواخر دوره قاجاریه می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ خانه امیر لطفی در محله چهارشنبه‌ای گرگان واقع شده است و بنایی است دو طبقه و روبه جنوب با یک هزار متر مساحت که شامل دوبخش 1- هسته اصلی بنا و 2- بخش های خدماتی است.

عمده ارزش بنا به هسته ساختمان اصلی بستگی دارد و در مرکز خود هر طبقه یک اطاق سه دربی و دو راه پله در مجاورت آن و سپس یک اطاق دیگر در هر سو دارد. بدین صورت بنایی است که 3 اتاق و دو راه پله نمای اصلی آن را تشکیل می دهد.

 در خانه امیر لطفی از فضای مورد استفاده در کرسی چینی نیز به نحو مطلوب استفاده شده است و با ساخت حوض‌خانه؛ در مسیر آب شهری که از جنوب وارد ساختمان می شود، فضایی برای ایام گرم تابستان فراهم آورده شده است.

 درب های چوبی دو لنگه که در طبقه اول دارای کتیبه و در طبقه دوم دارای هلال می باشند نمای اصلی بنا را جلوه ای خاص بخشیده اند.

فرم موزون رعایت تقارن، ارتفاع مناسب با ابعاد بنا سرشیرهای پیش آمده و آجر فرش گچ‌بری اتاق ها تفکیک فضاهای خدماتی چون آشپزخانه و انباری و بخش خدمه از هسته اصلی از ویژگی های بنای امیر لطفی است.

 تاریخ ساخت این بنا به اواخر دوره قاجاریه می رسد و اوج رونق بنا زمان پهلوی اول بوده است. این بنا در سال 1378 با شماره 2392 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز