تقویت مشارکت اجتماعی جوانان در حل مسائل/ ثبت ۲۰ سمن جدید حوزه جوانان در سال ۱۴۰۱

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۴۵۴۲۹۹
تقویت مشارکت اجتماعی جوانان در حل مسائل/ ثبت ۲۰ سمن جدید حوزه جوانان در سال ۱۴۰۱
معاون امور جوانان ورزش و جوانان گلستان گفت: سالی که پشت سر گذاشتیم رویکرد اصلی حوزه جوانان استان گلستان تقویت مشارکت اجتماعی جوانان در حل مسائل این بخش بوده است که مهمترین شاخص این رویکرد افزایش تعداد سمن های این حوزه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان؛ حامد ملاحسنی در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: در سالی که پشت سر گذاشتیم رویکرد اصلی حوزه جوانان استان گلستان تقویت مشارکت اجتماعی جوانان در حل مسائل این بخش بوده است که مهمترین شاخص این رویکرد افزایش تعداد سمن های این حوزه بود و گواه آن تأسیس بیش از ۲۰ سازمان مردم نهاد جوانان است که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را در ثبت آمار سمن های جدید شاهد بودیم.

گلستان، استان برتر در هفته ازدواج

معاون امور جوانان گلستان افزود: در هفته ازدواج اتفاقات بسیار خوبی در استان رخ داد که ماحصل آن شناخته شدن گلستان به عنوان استان برتر بود.

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در سال ۱۴۰۱ رقم خورد، ایجاد خانه جوان در شهرستان های گنبد کاووس و آق قلا و همچنین ایجاد یک خانه جوان دیگر در شهرستان گرگان بود.

ایجاد دبیر خانه ملی اوقات فراغت در گلستان

ملاحسنی ادامه داد: شبکه سازی تخصصی سازمان های مردم نهاد جوانان در گلستان انجام شد که در این حوزه جزو استان های پیشرو بودیم ضمن اینکه دبیرخانه ملی اوقات فراغت کشور را هم جذب کرده ایم.

وی به برگزاری بیش از ۱۰۰ دوره کارگاه آموزشی پیش از ازدواج توسط سمن های استان اشاره کرد و گفت: تعداد این کارگاه ها پنج برابر تکلیف معاونت امور جوانان بود.

راه اندازی شورای مشورتی جوانان استان

وی در ادامه به راه اندازی شورای مشورتی جوانان استان اشاره کرد و توضیح داد: این شورا در ۱۴ شهرستان ایجاد و  مشاوران جوان توسط فرمانداران انتخاب شدند.

ملاحسنی تصریح کرد: تشکیل این شورا در ستاد ساماندهی امور جوانان استان مصوب شده است و جایگاه ثبت شده و هویت حقوقی دارد.

وی بیان کرد: در اوج ایامی که جوانان به گفتگو نیاز داشتند سلسله جلسات گفت و شنود جوانان در تمام شهرستان های استان تشکیل شد که گلستان جزو استان های برتر در این حوزه نیز بود.

معاون امور جوانان، برگزاری اردوی راهیان پیشرفت با حضور سازمان های مردم نهاد را از دیگر اقدامات حوزه جوانان برشمرد و اضافه کرد: شش مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده زیر مجموعه معاونت امور جوانان در سطح استان فعالیت داشتند که در سال گذشته چهار مرکز به این تعداد اضافه شد و در حال حاضر به ۱۰ مرکز ارتقا پیدا کرده است که دو مرکز دیگر هم در سال جاری به این مراکز اضافه خواهد شد.

گلستان میزبان ۲ طرح ملی بود

وی در ادامه گفت: طی سال گذشته، گلستان میزبان دو طرح ملی تربیت راهنمای خانواده و دوره دانش افزایی مشاوران و روانشناسان مراکز تخصصی ازدواج و خانواده بود.

ملاحسنی تاکید کرد: گلستان در هفته جمعیت هم جزو استان های برتر به لحاظ برگزاری برنامه های مختلف شناخته شد.

وی به واگذاری ۲۰ درصد از اماکن دولتی برای برگزاری جشن های ازدواج و عقد اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا هفته ازدواج امسال بتوانیم این موضوع را اعلام عمومی کنیم.

ملاحسنی با اشاره به حمایت های معاونت جوانان از ازدواج آسان گفت: با حمایت مالی از یکی از سمن های استان، مزون لباس عروس و داماد با دریافت مبلغ بسیار کم در شهرستان گرگان راه اندازی و همچنین از برنامه ها و طرح های سمن ها در حوزه ازدواج در قالب فصل پنج حمایت شد.

ملاحسنی در ادامه با اشاره به برنامه های دهه فجر اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه دستاورد های انقلاب توسط سمن ها، جلسات گفت و شنود، برگزاری جشن ها، برگزاری اردوی هویتی از جمله برنامه های دهه فجر حوزه جوانان بود و همچنین دو سمن حوزه جوانان در برنامه یکصدا ایران که با رویکرد تربیت هنرمندان دانش آموز برگزار شد، مشارکت داشتند.

تقدیر از جوانان برتر شهرستان و استان

وی با اشاره به برنامه های شاخص هفته جوان در استان بیان کرد: طی این هفته در تمام ۱۴ شهرستان استان جشن هفته جوان برگزار و از جوانان برتر شهرستان تقدیر شد.

ملاحسنی تصریح کرد: انتخاب جوانان برتر استان طبق آیین نامه ملی بر عهده دستگاه های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان استان بود که با حضور وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان  از دوازده جوان برتر استان هم تقدیر به عمل آمد.

اهدا جهیزیه به ۴۰ زوج جوان به همت جوانان ترکمن صحرا

وی افزود: در همین هفته، جشن ازدواج آسان با حضور چهار هزار نفر از مردم ترکمن صحرا در شهرستان گمیشان برگزار و توسط گروه جهادی «هزاران لبخند» به ۴۰ زوج جهیزیه اهدا شد که این اتفاق کاملا مردمی و به همت جوانان این منطقه  رخ داد که بسیار ارزشمند است.

وی گفت: طی تفاهم نامه با اداره کل امور کتابخانه های استان اولین کتابخانه مشارکتی با خانه جوان به زودی افتتاح خواهد شد و همچنین طی تفاهم نامه ای با بنیاد شهید، کارگاه های پیش از ازدواج برای فرزندان خانواده شهدا برگزار شد.

وی ضمن اشاره به تفاهم نامه معاونت امور جوانان با جهاد دانشگاهی، همچنین گفت: با مشارکت کمیته امداد جشن ازدواج آسان برگزار شد و با آموزش و پرورش و بهزیستی برای برگزاری آموزش های پیش از ازدواج تفاهم نامه منعقد کردیم.

ملاحسنی اضافه کرد: همچنین برای واگذاری خانه کبیر به منظور ایجاد خانه جوان در گرگان، با اداره کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی تفاهم نامه امضا شد.

معاون امور جوانان ادامه داد: ستاد ساماندهی امور جوانان استان موظف به برگزاری شش جلسه در طول سال بود که این جلسات به صورت منظم در استان و شهرستان ها برگزار شد.

ملاحسنی در ادامه با اشاره به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری با عنوان « مهار تورم و رشد تولید» نام گذاری شد، گفت: قطعا موتور محرکه رشد تولید جوانان هستند.

وی افزود: معاونت جوانان با نگاه فرهنگی به چرخه تولید می نگرد و در همین راستا می توانیم چند بستر را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در زنجیره شغلی جوانان، فرهنگ اشتغال پذیری بسیار حائز اهمیت است و سازمان های مردم نهاد می توانند در حوزه فرهنگ سازی برای حرکت جوانان به سمت شغل های مبتنی بر تولید و همچنین به صورت غیر مستقیم به تحقق شعار سال کمک کنند.

معاون امور جوانان گفت: ایجاد تعاونی جوانان از نتایج برگزاری جلسات با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که سازمان های مردم نهاد جوانان در حال ثبت این تعاونی ها هستند.

وی تقویت شبکه تخصصی کارآفرینان جوان را از وظایف معاونت امور جوانان برشمرد.

انتهای پیام 

 

نظر شما