افزایش کودکان کار در سایه غفلت دستگاه های مسئول/ فرمانداری از دستگاه های وظیفه مند مطالبه گری کند

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - ۱۵:۵۰:۰۶
کد خبر: ۱۴۸۳۳۳۷
افزایش کودکان کار در سایه غفلت دستگاه های مسئول/ فرمانداری از دستگاه های وظیفه مند مطالبه گری کند
معاون محیط زیست و خدمات شهری و دبیر معاونین منطقه ۵ کشور گفت: عدم اقدامات پیشگیرانه توسط نهادهای مرتبط(سازمان بهزیستی و...) باعث افزایش کودکان کار و رواج پدیده تکدی گری شده است این در حالی است که در موضوع کودکان کار بعضی از نهادهای مسئول و بعضی از ادارات کل از شهرداری انتظار جمع آوری کودکان کار را دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ احمد سالاری در جلسه کارشناسی آیین نامه کودکان کار و متکدیان در دبیرخانه منطقه ۵ معاونین محیط زیست و خدمات شهری کشور اظهار کرد: طبق آیین نامه کودکان کار مصوبه هیات وزیران و شورای عالی کار و قوانین حمایت از اطفال و کودکان کار  در موضوع  کودکان کار ۲۴ نهادحمایتی و اجرایی  وظیفه مند هستند ، اما در عمل شهرداری در  اجرای این طرح تنها مانده است.

دبیر معاونین محیط زیست و خدمات شهری منطقه ۵  کشور افزود: در اجرای این طرح سازمان بهزیستی کمترین اقدامات اجرایی را به انجام می‌رساند در صورتی که بیشترین مباحث  آیین نامه که در ۵۴ ماده تنظیم شده به وظایف سازمان بهزیستی اشاره دارد و مسئولیت مستقیم طبق آیین نامه بر عهده سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: عدم اقدامات پیشگیرانه توسط  نهادهای مرتبط(سازمان بهزیستی و...) باعث افزایش کودکان کار و رواج پدیده تکدی گری شده است این در حالی است که در موضوع کودکان کار  بعضی از نهادهای مسئول و بعضی از ادارات کل از شهرداری انتظار جمع آوری کودکان کار را دارند.

وی تصریح کرد: در آیین نامه فوق، شهرداری به عنوان نهاد حمایتی تعریف شده است و نه اجرایی. اگر در حین جمع آوری کودکان توسط شهرداری حادثه ای رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود.

سالاری  همچنین گفت: پدیده تکدی گری و کودکان کار در معابر و تقاطع های سطح شهر  به یکی از معضلات اجتماعی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است که علاوه بر برهم زدن چهره شهر مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری به وجود آورده است و متاسفانه اقدامات شهرداری به دلیل عدم همراهی دستگاههای مرتبط و شهروندان به دور باطل تبدیل شده است.

وی افزود: نقش مردم در کاهش پدیده کودکان کار و تکدی گری بسیار اهمیت دارد و باید با آموزش و فرهنگ سازی شهروندان را آگاه کرد که به متکدیان معابر و چهار راه ها کمک نکنند.

سالاری بر لزوم توجه نهادهای مرتبط به شرح وظایف تعریف شده در آیین نامه تاکید کرد و بیان کرد:  فرمانداری شهرستان موضوع را در کمیته اجتماعی بررسی و از ادارات مرتبط در این زمینه مطالبه گری کند.

سالاری تصریح کرد: در این جلسه کارشناسی، چند بند از قوانین موجود در موضوع  متکدیان و کودکان کار اصلاح  و برای تبدیل به دستور العمل اجرایی و تصویب در وزارت کشور پیشنهاد داده شد.

لازم به ذکر است این جلسه با حضور نمایندگانی از شهرداری شاهرود ،رشت،بجنورد ، و ساری در دفتر دبیر  معاونین خدمات شهری  منطقه ۵ کشور برگزار شد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز